Sliter du med å få babyen til å sove? Her er ekspertenes beste søvntips til nybakte foreldre.

Sykepleier Maria Otter-Naphaug driver Sovekarin AS sammen med sin mor, helseøster og barnesykepleier Karin Naphaug. 13. februar åpner de søvnsenter og private helsestasjon i Oslo. Dette er Maria Otter-Naphaugs beste søvnråd:

1. Lær barnet å sovne selv uten stimuli, det du gjør i leggesituasjonen forventer barnet skal skje når og hvis det våkner om natten.

2. Ikke legg barnet for sent, barn som "tipper over" før de legger seg, våkner ofte hyppig og sliter med å komme ned i dyp søvn. Foreldrene beskriver dette ofte med at barnet sover så lett at de kan ikke se på TV om kvelden etter at barnet er i seng.

3. Unngå mye aktivitet og stimuli den siste timen før legging.

4. Legg sengebunnen i sprinkelsengen på det laveste, ha en god og høy sengekant, lag et lite "rede" for barnet i sengen, fjern sengehimmel, men skyv gjerne sengen inn i en krok og sett en kommode ved siden av hodeenden.

5. Mange barn gråter seg over en eller flere "gråtetopper" før de faller til ro. Unngå å ta barnet for raskt opp, fordi de får ny energi til en runde til. Sitt eventuelt ved siden av sengen, med en hånd på brystet til barnet.

Debatt om søvn

Søvn

SØVNFAMILIE: Sykepleier Maria Otter-Naphaug driver Sovekarin AS sammen med sin mor, helsesøster og barnesykepleier, Karin Naphaug. © Foto: Sovekarin AS

Helsesøster Nina Misvær har skrevet flere bøker om småbarn, blant annet "Sove hele natten - En håndbok for foreldre om barn og søvn". Her er hennes beste søvnråd:

1. Ta søvn på alvor fra første stund. Forskning viser at nok søvn er veldig viktig for barnets utvikling og mors psykiske helse.

2. Lær barnet å finne søvnen selv. Innsovningsforholdene om kvelden bør være de samme som barnet opplever hvis det våkner om natten.

3. Start med deg selv og hva du signaliserer til barnet. Da er halve jobben gjort. Den svakeste av foreldrene bør ikke være hjemme når man skal avvenne babyen fra nattmåltidet. Jeg kaller det trøstemetoden, ikke gråtemetoden

baby, søvn

EKSPERT: Nina Misvær er helsesøster og har lang erfaring med barn og søvn. © Foto: privat

4. Etter sykdom og ferie må man raskt tilbake i rutinene. Det er tøft å snu uvaner. For å lykkes må mor og far være enige om fremgangsmåten og støtte hverandre. Man må regne med noen slitsomme kvelder og netter, men det er verdt strevet.

5. Få avlastning og søk hjelp hos Helsestasjonen hvis dere ikke klarer å løse søvnproblemene på egen hånd.

Følg oss på Facebook - trykk på liker!

Les mer:

Gråt skader babyens hjerne

Slik sover ungen gjennom natta

Sjekk om barnet sover nok.

Les hele saken
Les alt om: