Søvnhygiene for småbarn

  • Lag og gjennomfør en regelmessig plan for dagens aktiviteter
  • Vær konsistent i gjennomføringen av positive rutiner rundt sengetid
  • Legg spedbarnet når det er døsig, men før det sovner
  • La barnet lære seg å sovne på egen hånd i egen seng
  • Gi måltid og kos litt tidligere på kvelden. Ikke gi barnet mat for at det skal sovne
  • Sett, formidle og gjennomfør tydelige grenser
  • Oppmuntre til bruk av kosedyr
  • Ha det lyst på soverommet under høneblunder, mørkt om natten
  • 18-20 °C er passe soveromstemperatur
  • Alminnelige lyder i huset er bra, men det bør ikke være for mye støy

Kilde: Tidsskrift for Den norske legeforening, «Søvnforstyrrelser hos barn og ungdom»

«Sover'n om natta?» Det går ikke mange ukene etter at det nyankomne familiemedlemmet er i hus, før slekt og venner starter det obligatoriske forhøret. Og dommen er krystallklar: Barn som sover er «snille», mens barn som skriker er «vanskelige».

Få baby til å sove hele natten

Det å ikke få barnet sitt til å sove, kan gå på selvfølelsen løs for en nybakt forelder.

Før barnet blir født, har man lest og hørt at det er viktig med rutiner, og at man må passe på å få litt voksentid, at nattevåk hører småbarnstiden til, og så videre.

Det skorter heller ikke på råd av alle slag om hva man skal gjøre hvis babyen ikke oppfører seg som noe tilnærmet en batteridrevet sovedukke.

- Stol på deg selv som forelder, og sil alle rådene fra naboer, venner og familie. Ofte hagler det med velmente gode tips og triks som kanskje ikke passer for deg i det hele tatt, men som heller skaper frustrasjoner og usikkerhet som igjen smitter over på barnet, sier søvnterapeut Karin Naphaug.

Hun anbefaler at man tar kontakt med fagpersoner dersom man opplever at familien har søvnproblemer de ikke klarer å løse.

- Min erfaring er at det gjelder å begynne tidlig med ganske enkle knep, slik at man unngår å komme inn i en ond sirkel som det senere blir vanskelig å finne veien ut av, sier Naphaug.

Les også: Bør du samsove med barnet?

Forskjell på søvnen til barn og baby

Søvnvanene bør tilpasses ut fra barnets alder og behov, mener Nina Misvær, førstelektor og helsesøster med over 20 års praksiserfaring.

- Fra 0- 6 måneder er det ikke snakk om søvnproblemer, men ved tremånedersalder er det fint å introdusere forskjell på dag- og nattesøvn. På dagen bør barnet sove på et lyst sted, omgitt av lyder og stemmer, sier Nina Misvær.

Karin Naphaug er utdannet helsesøster og spesialsykepleier for barn, og har jobbet som søvnterapeut for barn i en årrekke.

- Mange nybakte foreldre er veldig raske til å ta opp barnet med en gang de hører et lite kny. Mange vekker barnet opp fra drømmesøvnen, der barnet ofte sover litt urolig, i stedet for å vente å se om barnet  faller til ro igjen av seg selv, sier Naphaug.

Les også: 10 tips for å få barnet til å sove

Hennes beste tips er å gi barnet ro.

- Når barnet er lagt er det viktig å vente litt med å trøste det. Støtt barnet, og gi det en sjanse til å klare å sovne selv. Barnet må lære å finne søvnen selv, uten foreldrenes hjelp, sier Naphaug.

Ofte er det bare små justeringer som skal til for å tilrettelegge for en god natts søvn for minstemann.

- Sørg for at barnet har en god seng og at det ligger godt, for eksempel på et lammeskinn. Unngå lys på soverommet, sier hun.

Les hele saken