Et ni måneder langt svangerskap forandrer kroppen din, og for mange tar det litt tid å komme tilbake til normalvekt.

- De fleste har noen ekstra kilo etter fødselen, og det skal man ha. Det er en slags opplagsnæring med tanke på at kroppen skal ha noe å gå på når den produserer morsmelk, forteller Kari Bugge, ernæringsfysiolog hos Grete Roede.

Kjendisenes superslanking rett etter fødselen er ikke nødvendigvis et eksempel til etterfølgelse

- Ingen bør råslanke seg som supermodellene, som er tilbake i sin opprinnelige vekt etter fire uker. Faren er at slik hurtigslanking går ut over morsmelkeproduksjonen, sier Bugge.

Selv om du ønsker å passe vekten, er det aller viktigste at barnet ditt får nok energi og næringsstoffer til å vokse og utvikle seg. Det finnes tilfeller der mor har trent svært iherdig og den nyfødte ikke har hatt tilfredsstillende vektøkning.

Anbefaler moderat vektnedgang

En annen grunn til at man ikke skal gå altfor fort ned i vekt når man ammer, er at det er lagret miljøgifter i fettvevet vårt.

- Når vi slanker oss og taper fettvev, vil miljøgiftene frigjøres i blodbanen. Frykten er at disse vil tas opp i morsmelken. Jo raskere man mister vekt, desto mer miljøgifter frigjøres, sier Bugge.

Dette er et område hvor vi trenger mer kunnskap, og enn så lenge bør vi bruke føre-var-prinsippet. Tanken er at hard slanking er skumlere jo mindre babyen er, ifølge ernæringsfysiologen.

- Vi anbefaler derfor en moderat vektnedgang så lenge man ammer. Harde slankekurer og amming hører rett og slett ikke sammen, sier hun.

Amme før trening

Et tips dersom du ammer, er å amme rett før trening.

Da unngår du brystspreng og vonde bryst og et mulig problem med sur melk på grunn av oppbygd melkesyre etter treningen.

Ifølge overlege og ammeekspert Gro Nylander ved Nasjonalt kompetansesenter for amming, er det gjort en rekke studier som viser at økt melkesyrenivå i mors blod medfører at også melkesyrenivået i melken øker.

- Det er ikke skadelig for barnet, men melken kan smake syrlig og bittert, mens den normalt er søt og god. Det er derfor ikke overraskende at noen barn avviser brystet etter at mor har trent intenst.

Ved alminnelig, moderat trim er det ikke rapportert problemer med å få barnet til å ta brystet. Men dersom mor trener veldig intenst - til maksimalt ytenivå - kan melkesyrenivået i melken bli så høyt at enkelte barn blir grinete og får kolikksmerter i 4-6 timer etterpå, sier Nylander.

Kilde: NHI.no

Amming øker energibehovet

Ønsker du å jobbe aktivt for å kvitte deg med de ekstra kiloene, og gå på kurs eller slanke deg, kan det være lurt å vente til barnet inntar fast føde og du ikke fullammer lenger.

- For de som er overvektige også før de blir gravide, kan det imidlertid være fornuftig å bruke barseltiden til å gå på et kurs, og få hjelp til å sette sammen et sunt kosthold og gå ned i vekt, sier Bugge.

Tore Henriksen, professor ved Fødeseksjonen ved Rikshospitalet, Oslo Universitetssykehus, har tidligere uttalt til Klikk Foreldre at det er fysiologisk normalt å legge på seg i svangerskapet.

- Men vi vet at hvor mye man legger på seg, kan virke sterkt inn på hvor fort kiloene renner av. Noen vil bruke lang tid, andre vil bruke kort, sier han og legger til:

- Når mor ammer, vil dette bidra til at hun går ned i vekt, men det er svært individuelt hvordan og hvor fort dette går.

Dette er til dels arvelig betinget, men en kvinne som har lagt på seg veldig mye, vil sannsynligvis bruke lengre tid, selv om hun ammer like hyppig som en som har lagt på seg mindre, ifølge Henriksen.

Amming gir økt energibehov, og en ammende kvinne bruker cirka 500 kalorier ekstra på å produsere melk per døgn. En gjennomsnittlig kvinne, som er moderat aktiv, har i utgangspunkt et energibehov på i overkant av 2000 kalorier hver dag.

- Det betyr at kvinner som ammer, delvis skal spise mer enn ellers, men ikke for mye. De skal også tære på fettreservene, sier Bugge.

Kan ta ett år

Ifølge ernæringsfysiologen er det veldig individuelt når kroppen er tilbake i trivselsvekten.

- Noen kommer inn i jeansen de gikk med før graviditeten etter få måneder. Andre er ikke tilbake i normalvekt før etter et års tid, og hos noen sitter de ekstra kiloene enda lenger, sier Bugge.

For ikke alle går ned i vekt selv om de ammer. Når matlysten øker, er det fort gjort å spise like mye som man forbruker, og da vil ikke vekten bevege seg noe.

- Er det hyppige barseltreff på kafé, med kaffe latte, muffins og annet godt, blir det fort mer enn 500 kalorier ekstra. Det ekstra energibehovet er dessverre ikke høyt nok til at du kan kose deg ekstra mye hver dag, og samtidig gå ned i vekt, sier ernæringsfysiologen.

Trening etter fødselen

Når du har vært på 6-ukerskontrollen og fått klarsignal fra legen kan man gjenoppta treningsrutinene som man hadde før og under graviditeten, ifølge Unni Coldevin, faglærer i ernæring, helse og miljø, og kroppsøving.

- Det kan anbefales å komme i gang med å legge inn noen gåturer i løpet av uken med moderat intensitet. Etter hvert kan man øke intensiteten på kondisjonstreningen og trene som før graviditeten, sier Coldevin til Din Baby.

Det er viktig å tilpasse treningen ut fra formen og unngå øvelser som fremprovoserer smerter.

Etter hvert anbefales bekkenbunnstrening og å øke progresjonen etter hvert.

Det kan også anbefales å fortsette med styrketrening av de store musklene. Det blir mange tunge løft både av baby og utstyr.

- Det antydes at mer 90 prosent av de som trener når de er gravide fortsetter å trene etter svangerskapet, noe som er veldig gunstig i et folkehelseperspektiv, sier Coldevin.

Å fortsette med fysisk aktivitet etter fødsel vil kunne bidra til økt fysisk form, mer overskudd, sterkere bekkenbunnsmuskulatur og det vil være lettere å komme tilbake til trivselsvekten.

Mye tyder på at gode levevaner i svangerskapet kan påvirke kvinnens helse på livstid.

Innfør sunne vaner

Den beste løsningen for å miste babykiloene, er å ha regelmessige måltidsmønstre, spise sunt, gå turer og bevege seg litt ekstra.

- Mange opplever at de er mer sultne i barseltiden og får lyst på noe søtt. Den beste metoden for å unngå søtsuget, er regelmessige måltider, sier Bugge.

Det kan være vanskelig å få til med en liten baby, da har man gjerne ikke så fast rytme på dagen. Da er det er fort gjort å glemme egne måltider og bli altfor sulten, slik at du ender med å spise for mye.

- Forsøk likevel å spise 4-5 måltider hver dag, og drikk rikelig med vann, så unngår du de store utskeielsene, anbefaler Bugge.

Barselperioden kan være en passende tid for å innføre sunne kostholdsvaner i familien.

- Bruk gjerne litt av permisjonstiden til å innarbeide gode, sunne kostholdsvaner. Du er hjemme og har gjerne bedre tid til å planlegge middagen enn når du er i full jobb. Det kan være et godt tidspunkt å ta et oppgjør med familiens snacksvaner og brusdrikking. Spiser du kjeks hver kveld, tar det ikke lang tid før barnet tar etter.

Er permisjonstiden i ferd med å gå ut, og du fortsatt veier for mange kilo, bør du ta tak.

- Det er i permisjonstiden du har tid og anledning. Når du er tilbake i full jobb, blir hverdagen mer hektisk, og da er det mer krevende å gå i gang med en livsstilsendring, sier Bugge.

Noen kvinner kan ha motsatt problem, og opplever at kroppen blir altfor tynn og mager i ammeperioden.

- Er du mager og sliter med å få i deg nok mat, så spis oftere, og etter klokken. Innfør en god måltidsrytme. Løsningen er aldri å dytte innpå kaker og sjokolade, selv om du er aldri så tynn. Spis næringsrik mat, anbefaler Bugge.

Bruk nøtter som snacks, og ha avokado og pinjekjerner i salaten, så den blir mer energirik, tipser ernæringsfysiologen.

- Ha margarin og makrell i tomat på brødskiven. Tenk at du trenger mat som både gir energi og næringsstoffer.

Les hele saken