Om eksperten

- Mette Vainer Wegloop er en dansk ergoterapeut og kraniosakralterapeut.

- Hun lanserte i 2002 "Tumlastikk" (kombinasjon av "tumle" og gymnastikk") som hun underviser i.

- I tillegg har hun skrevet en rekke bøker om lek og bevegelse. Se mer informasjon på Tumlastik.dk.

Når du skal i gang med trening igjen etter fødselen, trenger du absolutt ikke melde deg inn på noe treningssenter. Du kommer langt med stuegulvet hjemme og litt utstyr! Og hvorfor ikke la babyen ta del i det også?

Det beste er å velge et tidspunkt hvor babyen er opplagt for litt lek og moro. For noen er det om morgenen. Andre er kanskje mer klar for dette nærmere sengetid, da øvelsene virker beroligende på babyen.

Det er viktig å velge et høyt nok tempo, slik at du også får noe ut av treningen. Husk å holde spennet i mage, ben og armer under utførelsen.

Du behøver ikke å bekymre deg for at babyen skal syntes det er skummelt. Smil mye og vis mini at dette er både moro og trygt.

La babyen bestemme farten

Det er viktig å se an hvordan babyen tar det hele. Det kan hende dere må prøve noen ganger før mini er helt trygg. Det er helt normalt med litt gråt i begynnelsen, fordi det er en ny situasjon.

Er den lille mer urolig enn vanlig i timene etter gymnastikken, kan det være tegn på overstimulering. Du kan da vurdere om neste gymtime bør være kortere.

Les hele saken