- Undersøkelser viser at hukommelsen fungerer bedre hos personer som har lært å spille et instrument. Det å lære seg noter og melodier og å kunne oversette dette til bevegelser og musikk gir tydeligvis fordeler senere i livet når man skal lære nye ting, sier forsker Pål Johan Karlsen ved Institutt for psykologi ved Universitetet i Tromsø til Foreldre & Barn. Han er også forfatter og redaktør for Tidsskrift for Norsk Psykologforening.

Begrenser kognitiv svikt

Forskning har vist at musikalsk undervisning gir barn fortrinn i både språk og matematikk. Å spille et instrument som barn, skal også styrke hukommelsen. En studie gjennomført ved Emory University inkluderte mer enn 70 testpersoner i alderen 60 til 83 år. Testen viste at de som hadde spilt et instrument i ti år eller mer, hadde mye bedre hukommelse enn de uten musikalsk bakgrunn.

Å spille musikk er en krevende oppgave, som krever mye terping. På samme måte som det å snakke mer enn ett språk, kan altså musikktimer begrense kognitiv svikt.

- Å lære seg å spille et instrument, i form av systematisk øving over flere år i unge år, ser ut til å endre hjernen og ha en viss overføringsverdi til andre mentale evner, som evnen til å huske navn i eldre år, uten at vi helt forstår hvordan. Det er veldig spennende at det er sånn, sier Pål Johan Karlsen.

Pål Johan Karlsen tror ikke musikkøving alene er hele forklaringen på at personer som har øvd systematisk over flere år, ser ut til å få overlegen hukommelse. Bedre hukommelse hos personer som har øvd mye musikk kan også henge sammen med livsstil og biologisk utgangspunkt.

Annen forskning viser at den eldste i søskenflokken får høyest IQ.

Som å lære et nytt språk

- Det er nok slik at visse personligheter tiltrekkes systematisk musikkøving, og personer fra bestemte sosioøkonomiske lag i større grad får anledning til å spille. Men akkurat dette er neppe hele forklaringen. Øvingen i seg selv forklarer nok også en del. Å lære seg å spille kan på et vis sammenlignes med å lære seg et nytt språk. Vi vet at gode språkevner styrker innkoding og organisering av informasjon, noe som gjør det lettere å huske, sier Pål Johan Karlsen.

barn musikk

ØVELSE GJØR MESTER: En del foreldre har nok ikke forståelse for hvor mye terping og øving som kreves for å spille godt når man bringer et instrument inn i heimen. © ILLUSTRASJONSFOTO: www.colourbox.com

barn musikk

Når det gjelder musikk og hukommelse, står sang og det verbale musikkuttrykket langt fremme. © ILLUSTRASJONSFOTO: www.colourbox.com

Styrkes av test

Han forteller at hukommelsen blir styrket av å testes regelmessig.

- Og er det noe musikere gjør, er det jo å teste at de husker. Det å treffe riktig tangent, finne riktig tone, det å huske noter og melodier. Hver gang man setter seg for å øve, trener man både selvkontrollen, oppmerksomheten og hukommelsen. Det er i grunnen ikke så rart at det har verdi på sikt, sier psykologen.

Terping

Disiplinen kan nok styrkes ytterligere ved at du ikke alltid går tilbake hver gang du spiller feil, men spiller hele stykket ferdig. Og at du terper og terper. En del øver nok ganske usystematisk og lite målrettet. Mister du konsentrasjonen og interessen, kan det være lurt å fortsette i stedet for å hoppe til et annet stykke.

- En del foreldre har nok ikke forståelse for hvor mye terping og øving som kreves for å spille godt når de bringer et instrument inn i heimen. Det kan være slitsomt og distraherende for andre å høre på all øvingen, men forskningen vi har vært inne på tyder på at det kan være verdt prisen!

Dette diskuteres også i vårt forum Barn i magen: Hvor gamle bør barna være når de begynner å spille piano?

- Trikset er at du lærer seg noe nytt slik at nervecellene blir mer effektive. Du kan oppnå det samme med å lære deg flere språk, sier Linda Hildegard Bergersen, Hjerneforsker ved Universitetet i Oslo til Foreldre & Barn.

Handler om koordinasjon

- Sang, dans og lek med rytmer handler jo hele tiden om koordinasjon. Du plasserer toner i bestemte mønster, armer og bein jobber i takt. Selv barnas spontansang er preget av bestemte rytmer, former og mønstre. Det er ikke vanskelig å trekke linjer til matematikken her, sier Grete Hasselgård Sele, høyskolelektor i musikk ved Høgskolen i Telemark.

Hun mener musikk er god hukommelsestrening, både når det gjelder matematikk og språk. I musikkundervisning memorerer du jo form, rytme, melodi og tekst.

- Når det gjelder musikk og hukommelse og språk, står nok sangen og det verbale musikkuttrykket langt framme. Å forsterke språket ved å bruke kroppen parallelt, blir veldig konkrete opplevelser. Fra barna er bittesmå, kan de synge om tær, nese, armer - du kan synge "gyngesanger", "hoppesanger, og all slags "gjøresanger", og på den måten øke begrepsforståelsen og ordforrådet, sier Grete Hasselgård Sele.

barn musikk

TA DET PIANO: Sang og musikk øker begrepsforståelsen og ordforrådet. © ILLUSTRASJONSFOTO: www.colourbox.com

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!