Gå til innhold

Har lyst til at barna skal lære seg et instrument (begynne med piano). Hvor gamle bør de være?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tenkte vi skulle kjøpe et billig keyboard først for å se om de har interesse for musikk (akkurat nå sier de at de har veldig lyst nemlig), og har de det kan vi kjøpe et skikkelig piano. Men når er det lurt å begynne? Har en på 5 og en på 2.5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet at mange ikke tar inn barn før de er 6-7 år gamle. Dette ifølge min mor som er fiolinlærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å spille piano da jeg var 5 år. Mamma spiller så hun lærte meg og så tok jeg pianotimer fra jeg var 8 år.

Piano er ganske dyrt så lurt å begynne med en rimeligere løsning for å se om de liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kulturskoler tar ikke inn unger under skolealder fordi det er rift om plassene. Men det betyr IKKE at man skal vente med å skaffe seg instrumentet eller starte med å lære dem litt! Tvert imot, de samme kulturskolene ønsker seg egentlig å kunne prioritere de minste også, men det er ventelister over nesten hele landet. Og da må de som har stått lengst få plass først. Har jobba flere år i kulturskole bl a med småbarn, og vil bare si at dersom dere har interesse av sang og spilling selv, er vekstforholdene enda bedre. Ingen blir Mozart av å eie et piano, men når det utøves musikk rundt deg, kan du ha en sjanse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler absolutt å kjøpe instrumenter, lære dem litt selv, prøve å vekke interessen så tidlig som mulig. Men det er ikke sikkert timer hos en lærer er en lur ide før barnet er rundt 7 år, da det kan kvele interessen til barnet å måtte gjøre det på en så strukturert måte man jobber på i timer, øving til timen osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter begynte ikke på piano før hun var 11 år faktisk, men nå har ikke vi noen ambisjoner om at hun skal bli konsertpianist. Vi vil bare at hun skal lære seg noter og å spille et instrument. Jenta har gehør, men det er først nå vi har hatt tid og mulighet innimellom alle andre aktiviteter.

 

Det trenger ikke være så dyrt forresten. Vi har plass ved Kulturskolen og vi betaler ikke mer for dette enn for andre aktiviteter hun har vært med på. Vi kjøpte et elektrisk piano med vektede tangenter, så hun kan øve med øreklokker (fantastisk oppfinnelse) som vi betalte ca 3000 kr for.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...