Et furuinteriør anno 1994.

FRA FURUTIDEN: Bilde fra før fornyelsen av huset fra 1994. © FOTO: Kirsti Skulberg

- Etter femten år med interiører preget av den typiske norske furustilen ønsket eierne å frigjøre seg fra dette velkjente stiluttrykket, og de kastet blikket mot mer internasjonal design og interiør, sier interiørarkitekt, master i arkitekturvern MNIL Kirsti Skulberg.

Hennes arbeid med villaen i Kongsberg er som et av få private interiørprosjekter valgt ut til å frontes i NIL (Norske Interiørarkitekteres Landsforbund) sin årbok for 2011.

Hun har tidligere også utført slike omfattende ominnredningsprosjekter.

Arkitektens nye grep

Skulberg henviser til at furu og behandlingen av dette materialet i moteinteriørbildet har kommet og gått - og fulgt premisssene for den gjengse smak.

- Sammen med arkitekt MNAL Finn Bjørtuft og eierne så vi på flere nye planløsninger da den modernistiske trevillaen skulle utvides og ominnredes, forteller Skulberg til Bonytt.no.

Det var blant viktig å avklare hva den eksisterende konstruksjonen og arkitekturen fra 1994 tålte.

- Vi dristet oss til å åpne opp flere rom og romsoner og dytte vegger og tak i vegger utover i flere retninger, utdyper interiørarkitekten.

Arkitekt Bjørtufts ansvar var blant annet å samle opp alle disse endringene og manøvrere konsekvensene av alle forslagene til et samlende, helhetlig formuttrykk.

Dette er et rom med mange grep og detaljer.

RETT TIL TOPPS: Fra trappen i hallen går ferden rett opp til kjøkkenet med de mørke eikefrontene. Legg merke til de gjennonførte detaljene i trappen. © FOTO: Nils Petter Dale

Taket matcher helheten.

RENSKÅREN: Deler av himlingen er utført i kjerneved furu. Noen bord er brede, andre smale. © FOTO: Nils Petter Dale

Fra furu til minimalisme

Trappen fra 1994 var enkel og solid og kunne godt blitt pusset opp for å gjøre utmerket tjeneste i mange år fremover.

Men ettersom mye av det opprinnelige inventaret forsvant, ble det besluttet å erstatte den med en ny.

Trappen har en underliggende, midtstilt vange og trinn og håndløper i svartbeiset eik.

Rekkverket som gir en tilnærmet gallerieffekt oppe, og som sikrer begge sider av trappen, er laget av 12 mm herdet, laminert glass. Det er boltet fast i enden av trinnene.

På gulvet i den store, åpne hallen i første etasje foreskrev Skulberg pillarguri skifer. Steinen matsjer interiøret for øvrig og den "flyter" i samme nivå ut på overbygd terrasse - og videre til et utvendig inngangsparti.

Et lyst rom med duse farger.

HØY PÅ DESIGN: Med et trapperom som åpner for lyset og et tilstøtende "glassgalleri" åpnes rommene for lyset. Italienske lampeklassikere og designmøbler kler rommet. Lys eik på gulvet. © FOTO: Nils Petter Dale

Trappen åpnet opp - over to etasjer.

HØYREIST: I første etasje ser vi hvordan trappa med en midtstilt vange er konstruert. Mørk Pillarguri skifer på gulvet. © FOTO: Nils Petter Dale

- Ombyggingen av Kongsbergvillaen fra 1994 har flere grep som åpner opp og øker romopplevelsene i huset, sier Lars Elton. Han er kunst- og arkitekturanmelder i VG og redaktør for årboken til NIL, Norske Interiørarkitekters Landsforbund. © FOTO: Ida Festervoll/NIL

Åpner rommet

- Jeg synes dette prosjektet viser kompetansen til norske arkitekter- og interiørarkitekter på en utmerket måte, sier Lars Elton, kunst- og arkitekturnamelder i VG.

Han mener at både hovedgrepet med trappen som er plassert og utført slik at den åpner rommet, og den vakre detaljeringen av den, taler i grunnen for seg selv.

- Badet fremstår også som et av de bedre, presise interiører jeg har sett på lang tid, kommenterer eksperten.

En trapp kan bli til et møbel, midt i rommet.

TRAPP TIL GLEDE: Nedefra ser vi hvordan trappa med de mørke eiketrinnene står midt i rommet som en skulptur. Det mørke gulvet "flyter" ut av huset og til terrassen. © FOTO: Nils Petter Dale

Den barske vaskebenken står ut i rommet.

FRA TO KANTER: Store vinduer til begge sider slipper dagslyset inn i hele baderommet. © FOTO: Nils Petter Dale

Et rom med karet som det suverene sentrum.

FRITT FREM: Det er tilgang til badekaret fra alle kanter. Herfra er utsyn, men ikke innsyn. © FOTO: Nils Petter Dale

LYs fra mange lyskilider. Noen åpent i dagen, noen gjemt.

ET GJENNOMTENKT INTERIØR: Dette er et rom preget av en enkel og ren innredning, og et sofistikert lyssystem. © FOTO: Nils Petter Dale

Skapet organiserer alt som har med baderommet å gjøre.

SKAP DEG: Så ryddig kan et et eget høyskap gjøre baderommet. © FOTO: Nils Petter Dale

Bad i særklasse

Badet tar opp den minimalistiske tråden vi ser i kjøkken og bad, men her er innredningen endel varmere.

Gulv og vegger er kledd med kalkfarget marmor, perlemor og glassfliser i store mosaikkfelt.

Ellers prydes flater av satinert glass og såpebehandlet eik. De fremhever det kritthvite porselenet - her skal det være hvitt, rent og innbydende. I tillegg har baderommet vinduer fra gulv til tak - i begge ender av værelset.

- Disse store lysåpningene slipper utelyset inn på det vakre steingulvet i badet og skaper bløte skyggeoverganger, sier Skulberg.

Hun legger til at på kvelden kan innfelte lyskilder i vegg og ved gulv i dusjen, plus diverse dekorative lamper skape dempete, men likevel oppsiktsvekkende lysvirkninger i rommet.

Denne belysningen er også planlagt for å fremheve den såkalte teksturen, altså materialiteten i de ulike overflatene som kler både vegger og tak.

Skinnende materialer gjør susen.

DELIKAT: Med såpebehandlet eik og skinnende glassmosaikk fremheves det hvite, blanke porselenet. © FOTO: Nils Petter Dale

Et spennende lysspill i uregelmessige fliser.

ELEGANT: Glassmosiakkfliser i store felt har en sterk, dekorativ virkning. © FOTO: Nils Petter Dale

Stål og glass gir varige interiører med stil.

STÅL OG GLASS: Store skyvedører skjermer rommene innenfor på en diskre måte. © FOTO: Nils Petter Dale

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!