- Annonsen fikk plutselig veldig mange views da vi skrudde opp prisen til 20.000, og skrev at den kunne fly, forteller Magnus Koren, som pimpet opp annonsen for den gamle CD/Kassettpilleren.

Tittelen ble "Retro designperle - kan fly!", og Koren kalte den blant annet "et unikt designikon fra siste halvdel av 1990-tallet".

En annen selger, Beroz dos Santos, har valgt følgende salgsformulering til sin annonse: "Strålende hjemmekinoanlegg som naboene garantert legger merke til".

- Jeg tenker på hvilken tittel som hadde tiltrukket min eget oppmerksomhet. Jo mer unikt, jo mer interessant og tiltrekkende blir annonsen, mener han. Han har imidlertig ennå ikke solgt anlegget.

Mange leter på nettet etter billige luksusvarer, noen kjøper absolutt alt brukt. Hvis du skal selge, er det imidlertid noen ting du bør tenke på for å trekke interesserte.

STORE BOKSTAVER er greit

Det finnes en haug av nettsteder for salg av brukte ting, og flust av annonser. Så hvordan skal din annonse skille seg ut?

Herman Mueller Stormyr, senior kreativ rådgiver i markedsføringsbyrået Nova Vista, understreker at pris er den mest avgjørende faktoren i en salgsannonse - og spesielt på nettsteder for salg av brukte ting. Deretter kommer bildet.

- Jeg vil alltid anbefale å bruke et reelt bilde av produktet, ikke ett som er hentet ned fra en nettside, som lett kan gjøre forbruker usikker på om de får det de ser, sier han.

Når det gjelder å formulere en tittel, er ikke Stormyr fremmed for å slå på stortrommen:

- Headlinen bør ha produktnavn og gjerne noe som gir en sense of urgency - «KOM MED BUD», «BILLIG!», «MÅ SELGES FORT», «FØRSTEMANN TIL MØLLA», store bokstaver gir også mer blikkfang, sier han.

Det begrunner han med at salgsannonser på finn er en salgsannonse på linje med direkte markedsføring (DM).

- DM annonser skal trigge i headlinen, sier han.

Altså: PRIS eller ANLEDNING.

- Den skal også beskrive kort punktvis i underteksten og gjengi produsentens spesifikasjoner i små bokstaver for de som ønsker full informasjon, forteller han.

=

NABOLAGETS STOLTHET - ELLER PLAGE: Naboene vil i hvert fall legge merke til dette høyttaleranlegget, lover annonsøren, som mener salgsannonsene må vekke oppsikt. © FOTO: Skjermdump fra finn.no

Salgstips for å selge brukte ting på nett

Lene Kallum har følgende råd til deg som vil lykkes med salgsannonsene:

1. «Pimp» sakene før salg. Stryk krøllete skjorter, stram skruer i møblene og tørk støv av den gamle vasen.

2. Ta gode bilder, gjerne når det er lyst. Rydd bort rot og forstyrrende elementer rundt det du skal avbilde. Vis gjenstanden fra ulike vinkler, og vis eventuelle feil.

3. Skriv en god annonsetekst. Beskriv det du selger, for eksempel farge, størrelse, merke, tilstand og pris. Lag en tydelig overskrift - da gjør du annonsen din mer søkbar for folk som bruker fritekstsøk på FINN, og det er mange. Vær litt «selger». Forklar hva som er positivt med det du selger, slik at man får lyst på det.

4. Hvis du er i det kreative hjørnet, kan det lønne seg å bruke virkemidler som humor og historiefortelling, eller å spille på følelser. Annonsene som bruker dette aktivt er blant de mest populære på FINN.

5. Skriv litt under hvert bilde. Mange surfer via mobil eller nettbrett, og ser kanskje mest på bildene. Da er det lurt å ta med noe fra annonseteksten under bildene.

6. Sett riktig pris. Sjekk hva tilsvarende saker på FINN koster, og legg deg på samme nivå som dette, eventuelt noe lavere.

7. Oppgi hvorvidt du synes det er greit å sende ting i posten, og hva du eventuelt tar i tilleggspris for dette.

8. Tenk sesong. Mye er aktuelt hele året, men det er sannsynlig at du får best respons på annonsen med slalåmski om vinteren, og best respons på sandalene om sommeren.

9. Det er valgfritt å oppgi mobilnummer, men mange kjøpere foretrekker å kontakte annonsøren på SMS eller å ringe.

10. Bruk «FINN torget annonseinnlegging»-app hvis du skal selge én eller noen få ting. På denne måten kan du enkelt publisere annonsen direkte fra mobiltelefonen, inkludert bilder. Hvis du skal lage en større annonse med mange bilder og mye tekst, er det greit å sette seg foran PC-en.

Hvis man vil få mange visninger, kan det også være lurt å inkludere noen av de mest populære søkeordene. I 2013 var de mest populære søkeordene Sofa, sykkel og iPhone 5. "Retro" lå også høyt oppe.

=

REDSKAP MOT GODT HUMØR: Om så bare av nysgjerrighet, vil du kanskje ta en titt når annonsøren reklamerer med ""Ustabil badevekt"". Humor tiltrekker mange, men om det påvirker hvor god pris du får, er uvisst. © FOTO: Skjermdump fra finn.no

=

GODT SPRÅK: Sørg for et riktig og godt språk, misforståelsene kan i verste fall bli grove. © FOTO: Skjermdump fra finn.no

Sexy med humor

Margaret Kallevig er tekstforfatter og daglig leder i Papaya reklamebyrå trekker frem humor som en måte å få oppmerksomhet på.

- Det er sikkert kjempesexy, men spørsmålet er om du får noe høyere pris, sier hun.

Hun understreker viktigheten av et godt språk uten mange skrivefeil, spesielt hvis det du skal selge har en høy pris.

- Jo dyrere en ting er, jo mer ville jeg lagt vekt på å være seriøs og på å jobbe med teksten og gi mest mulig faktiske opplysninger.

Hun råder også til å sette seg inn i kundens situasjon:

- Hvorfor skulle han eller hun tenke seg å kjøpe det, hva ville han eller hun vært interessert i å vite?

Videre påpeker hun at de fleste adjektiver man bruker, er en subjektiv oppfattelse, og råder til forsiktighet med å bruke dem.

- Hvis du har et godt bilde som illustrerer det som er "fantastisk flott", kan det fungere, ellers synes jeg slike adjektiver er litt ubrukelige.

Hun mener mange misforstår reklame og salg.

- Det er som om det selgende språket skal være så selgende. Den teksten som selger best, er den som er ærlig og går i hjertet på folk. Det høres kanskje pompøst ut for en annonse på finn, men jeg tror på det, sier hun.

=

KRYSTALLKRONE: Jo dyrere tingen er, jo mer oppmerksom bør du være på språket og seriøsiteten i artikkelen. © FOTO: Skjermdump fra zett.no

=

FLOTT KANNE: At du synes kannen er flott, er subjektivt. Men hjelper det for salget om du skriver det? © FOTO: Skjermdump fra qxl.no

Tenk sesong

Det er imidlertid nok av eksempler på "fantastiske", "nydelige", "råbillige" ting man kan kjøpe brukt.

Hilde Borgen har solgt en rekke bøker brukt, og holder ikke tilbake superlativene: "Skalldyr - en praktbok!" reklamerer hun med på finn.no, sammen med en frodig beskrivelse av skalldyrs fortreffelighet.

- Man må begeistre potensielle kjøpere, mener hun.

Språk er også viktig. Da hun la ut noen bøker med deres engelske titler, fikk hun null visninger. Da hun oversatte titlene og skrev (engelsk bok) i parentes , fikk hun flere treff.

Hun justerer prisen ut fra hva lignende ting ligger ute for. Bøker om ting du bør vite om hagestell har hun imidlertid ikke fått solgt.

- Det ble litt feil årstid, tror hun, og beviser dermed ett av ti salgstips fra Lene Kallum, PR- og informasjonssjef i finn.no.

-Generelt vil jeg si at det lønner seg å skrive en god tekst og ta bra bilder for å få best mulig respons, men det kommer jo litt an på hva du selger, og hvilken tid på året det er. Mye er populært året rundt, for eksempel møbler, mens andre saker er mer sesongspesifikt, som gressklipper, kajakk, bunad, snøfreser og pulk, sier Kallum.

=

POESI: ""Skalldyr er mat for guder, og gir oss mennesker en himmelsk smaksopplevelse"", frister selgeren av denne boken. Historiefortelling og å spille på følelser kan ha noe for seg, mener PR-sjef i finn.no. © FOTO: Skjermdump fra finn.no

=

ENGELSK: Norsk eller engelsk språk kan påvirke hvor mange interesserte du får. © FOTO: Skjermdump fra bazar.no

=

PIMP BILDENE: ""Fryktelig dårlig lys når jeg skulle ta bilde, sender gjerne nye på sms. Trekket har heller ikke blitt vasket på en stund men hentes selvfølgelig nyvasket."", står det i denne annonsen. Ekspertene anbefaler imidlertid å vektlegge gode bilder og ha rene, pene ting. © FOTO: Skjermdump fra finn.no

Sørg for pen og ren vare

Hva som er viktig i en annonsetekst, vil imidlertid variere. På Lauritz.com kan man selge kunst, design, møbler, vintage, smykker og mer på online auksjon. Kunder leverer inn varene til auksjonshus i fire land, og tingene blir tatt bilde av og vurdert av ansatte hos Lauritz. Varen vil stå utstilt i auksjonshuset mens auksjonen løper online.

- Så det er en riktig god idé å sørge for at varen er pen og ren, så byderne blir fristet, sier Christina Riis-Hansen, content manager i Lauritz.com.

Utover det, tar auksjonshuset seg av resten. På Lauritz blir annonsene dermed annerledes.

- Det er avgjørende at alle brukte varer er beskrevet korrekt og nøytralt. Dermed kan man ikke som selger gjøre noe særlig for egne varer, sier hun.

Det viste seg at en mer korrekt og nøytral beskrivelse av CD/kassettspilleren til Magnus Koren også var eneste farbare vei til å få solgt. Basert på betydelig erfaring med å selge brukt på nett, råder Koren alle til å ha gode bilder, gjerne mange, være ærlig om tingenes tilstand og sørge for at tittelen er beskrivende og at kategorien er riktig.

Én person meldte imidlertid sin interesse for den ekstremt dyre og gamle teknologien - men møtte overraskende nok ikke opp som avtalt. Mange views ga ikke automatisk kjøpere.

Til sammen fikk Koren to reelle interessenter.

- Sistemann fikk den for en hundrelapp - halvparten av det vi opprinnelig hadde som utsalgspris, forteller han.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!