Rominndelingen og planløsningen er ofte en utfordring. Med to skyvedører deles rommet i dette Gjøvik-huset i tre avdelinger: kontor, mellomgang og stue.

- Det gamle uthuset, tidligere en stall, ble totaloppusset og innredet slik at den lange bygningen med skyvedører lett kan deles i tre, nesten som en lang togvogn med separate kupeer, forteller arkitekt Kurt Breitenstein i Dahle/Breitenstein Arkitekter i Oslo.

Høyloftet hus.

GOD OVERSIKT: Fra kontoret et det lett å se mellomgangen med dører til begge sider. © FOTO: Jiri Havran

Vindu fra gulv til tak

- For det første ville vi ha et lyst og vennlig hovedrom med hjemmekontor og kjøkken/stue i nær tilknytning til hverandre. Det andre kravet var at vi ville erstatte den tidligere gluggen i veggen mot Mjøsa med et skikkelig stort vindu. Det har vi fått. Det går fra gulv til tak. Fra stueavdelingen skuer vi nå over frodige jordbruksområder og åskammene langs begge sider av vannet, sier eierne.

Ingen forstyrrelser

De er også svært fornøyd med skyvedørsløsningen i det langsmale huset.

- Det er godt å ha når vi er flere til stede og noen skal arbeide på kontoret, andre lage mat, se tv eller bare nyte utsikten. Med alle dørene lukket slipper vi å forstyrre hverandre når noe skal gjøres, forteller eierne.

Vindusspalte fra gulv til tak.

KULT KONTOR: Keramiker Anne-Brit Soma Reienes bor i huset med sin mann, som også er kunstner. Hun har kontor på den lille avsatsen over hovedplanet i "togvognen". © FOTO: Jiri Havran

Kjøkken hengende over bekken

Ominnredningen av det store huset gikk i etapper.

- Bygger man for fort er det lett å miste noe kreativt på veien, mener eierne. Vi hadde for øvrig flere spennende bygningsforslag til vurdering. Blant annet et kjøkken hengende som en glasskasse over bekken som sildrer like forbi uthuset.

Dristig fargeskala.

PERSPEKTIV: Fra kontoret ser man tvers gjennom tilbygget og over til den andre siden av Mjøsa. © FOTO: Jiri Havran

Fargesterk pallett

Fargene i huset er eget kapittel. Flere av veggene er malt i en karakteristisk, sterkt gulbrun farge. Den har eierne selv blandet for anledningen, og den gir både varme og kraft til rommet. De to skyvedørene, som er malt i turkis, sørger for en sprek kontrast. Det himmelblå gummigulvet både demper trinnlyd og er komfortabelt å gå på.

Kunstneriske grep

- Det er blitt gjort mange endringer på denne boligen siden den ble bygget i 20-årene. Den ble for øvrig tegnet av en ansatt ved kontoret til den velrennomerte arkitekten Arnstein Arneberg, og ligger avtrappet i enkelthus nedover i skråningen mot Mjøsa.

Huset ble bygget i etapper og kan kalles for et knoppskytinghus. I den nederste seksjonen har eierne hatt maleatelier i mange år - de er begge kunstnere. Av den grunn har det vært naturlig for dem å engasjere seg i form og design, også når det gjelder bygninger.

Dristig fargeskala.

PERSPEKTIV: Fra kontoret ser man tvers gjennom tilbygget og over til den andre siden av Mjøsa. © FOTO: Jiri Havran

Kul kontrast.

STERKE FARGER: Eierparet har selv blandet den kraftige, syrlige fargen på bakveggen. Gummigulv fra Prosjektgulv. © FOTO: Jiri Havran

Knoppskyting=

TIDLIGERE UTHUS: Det lange, rehabilterte tilbygget ligger til venstre. Tilbygget har inngang på midten, kontor på venstre side og kjøkken og stue til høyre for inngangsdøren. © FOTO: Jiri Havran.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!