Vedlikehold av grusvei

Hvordan vedlikeholder vi grusveien opp til hytta?

Skal veien holde seg fin, kjørbar og trygglengst mulig, krever det innsats.

GRUSVEI: Grusveier er generelt mer utsatt for problemer enn asfaltveier, og krever kontinuerlig vedlikehold for å holdes trygge og kjørbare.
GRUSVEI: Grusveier er generelt mer utsatt for problemer enn asfaltveier, og krever kontinuerlig vedlikehold for å holdes trygge og kjørbare. Foto: Christine Gulbrandsen
Publisert

– Det aller viktigste vedlikeholdet, uansett veidekke, er å passe på at man har gode, dype grøfter og åpne stikkrenner, sier Roald Ballestad, driftsleder hos den landsdekkendeanleggsentreprenøren Risa.

Har dere kontroll på dette, vil regn, snø, smeltevann, grunnvann og annet vann dreneres bort, og ikke blir liggende oppå veien.

Stillestående vann er nemlig det aller mest ødeleggende.

– Gå over grøfter og stikkrenner og se at de er som de skal med jevne mellomrom, tipser han.

Stikkrennen, som ofte er rør av mur, støp eller plast, sjekker du enkelt ved å lyse inn i det med lommelykten fra mobilen.

Er røret tettet av kvist, kvast, store steiner eller andre ting, må du fjerne det.

Asfalt krever lite vedlikehold

Hvis den private veien er asfaltert, er det som regel lite vedlikeholdsbehov. Det viktigste blir å feie bort strøsand hver vår, slik at den ikke hindrer vannet i å renne av veien. I tillegg bør det tas en jevnlig sjekk på grøfter og stikkrenner, råder Ballestad.

– Er asfaltdekket helt og pent, er det ikke nødvendig medytterligere vedlikehold, sier han.

ASFALT: Denne veien har fått dårlig asfalt – og er et resultat av mangelfull drenering. Stillestående vann er det mest ødeleggende for en vei.
ASFALT: Denne veien har fått dårlig asfalt – og er et resultat av mangelfull drenering. Stillestående vann er det mest ødeleggende for en vei. Foto: Privat

Så lenge det er gjort godt forarbeid før asfaltering, vil det neppe oppstå store problemer med at vann blir liggende på veien. Er grunnjobben av høy kvalitet blir resultatet bra, og asfalten varer lenge.

Skulle du oppdage mindre hull i asfaltdekket, bør dette lappes så fort som mulig. Det kan du gjøre selv, sier han, og tipser om å kjøpe fem- og tikilos sekker med kald reparasjonsmasse i byggevareforretninger.

– Har hullene blitt for store, bør du få inn fagfolk som kan lappe dem med varm asfaltmasse som komprimeres.

Les også (+): Veien «min» har blitt skadet uten å bli reparert. Hva sier lovverket om dette?

Grusveiens utfordringer

Grusveier er generelt mer utsatt for problemer enn asfaltveier– og krever kontinuerlig vedlikehold.

Problemer som kan dukke opp er hull, vaskebrett i svinger, dype spordannelser og vann som danner renner nedover veien. Jo brattere bakker, jo større problem.

Har grusveien feil profil, vil vannet renne langs veien i hjulspor, og ikke ut av veien slik det egentlig skal.

– Noen ting er enkle å fikse selv, som for eksempel mindre hull, sier han, og anbefaler å ta en sjekkrunde hver vår når telen er gått ut av bakken.

Ser du hull eller andre problemområder, kan du fylle og tette disse med en spade og litt ekstra grus.

I samme slengen kan det være lurt å fjerne eventuelle gresskanter, fordi disse kan hindre vannet i å renne ut i grøften, råder ingeniør hos maskinentreprenøren Nesna Maskinstasjon AS, Jo Leander Paulsen.

– Sørg også for at veigrøftene er tilstrekkelig dype, slik atvannet blir transportert bort fra veien.

Denne saken ble første gang publisert 13/10 2023.

Les også