Nedslitt og full av dieselolje sto den utrangerte oljetanken fra 1956 igjen, etter nedleggelsen av verftet i Ny-Hellesund. Å gjøre den om til en bolig, ville uten tvil kreve uvanlige løsninger.

- Da jeg møtte oljetanken første gang, så jeg øyeblikkelig potensialet, men jeg gikk noen runder sammen med arkitekten, sier Per til Bonytt.

Nå kalles boligen "Fritanken", eller "Ny-Hellesund Rehab". I samarbeid med arkitekt Tor Linge Tønnessen, Strek, og interiørdesigner Jonas Dybedal, Bico, har Per forvandlet den rustne tanken tli en smekker, liten bolig, ferdig i 2012.

Per og familien, samboer Eldbjørg Dahl, datteren deres Aya Augustine (6) og tvillingene Tidemann og Florian (2), bruker den som feriebolig. Men den leies også ut til kunstnere, brudepar og sjøglade turister.

- Du trår virkelig på et stykke norsk sjøfartshistorie når du kommer inn i tanken, sier kunstneren.

Et forlis i 1450 har satt særskilte spor. Skipet fra Estland sank bare 200 meter unna, ved Tøodden Fyr. Maritime studier indikerer at skipet var på vei til Skottland lastet med stein, som skulle bli til kirkegulv og sarkofager, muligens i Edinburghs katedral.

- Jeg fikk høre historien om det forliste skipet som var blitt utgravet av Norsk Sjøfartsmuseum i 1988, og at det muligens lå noen steiner på en låve et sted i Søgne. Sporenstreks tok jeg kontakt med dykkerne som hadde fraktet kalksteinene opp til overflaten. Det førte meg til en bonde i Søgne. På loftet hans fant jeg 12 steiner som jeg fikk til boligtanken min, sier Per til Bonytt.

Steinene ble skåret til og fikk plass på gulvet ved inngangspartiet. En stein, selve hovedsteinen, er rund og ble midtpunktet på tregulvet i stuen.

Denne saken sto først på trykk i Bonytt nr 7 2014.

NØYE TILPASSET: Den tidligere oljetanken er bygget for å tåle norske vinterstormer. Inne i den er hver millimeter utnyttet og interiøret plassbygget. Fra soverommet i andre etasje, er det utgang til balkong. Styling: Tone Kroken. © Foto: Yvonne Wilhelmsen

Denne saken sto først på trykk i Bonytt nr 7 2014.

STUEN: Kalksteinen i midten stammer fra et skip som forliste i Ny-Hellestund i 1450. Gulvet i stuen har form som en kompassrose og innredningen er navigert etter den. Styling: Tone Kroken. © Foto: Yvonne Wilhelmsen

Kunstnerens tankbolig består av to etasjer med en diameter på 360 centimeter, og er delt opp i sektorer lik et kompass, både når det gjelder arkitektur og design.

Stuen og kjøkkenet har hele sirkelen i første etasje. Badet ble et rundt tilbygg utenfor kjøkkenet, og taket på tilbygget er terrasse med utgang fra soverommet, som opptar hele annen etasje.

- Utbygget med badet ble en tredjedel av buen, 120 centimeter, selv om det var plass til 140 centimeter. Jeg klarer ikke å bryte den klassiske komposisjonen, og både vinduene og møblene følger buens gang, sier Per til Bonytt.

De vinduene som ikke følger tankens form, er koøyne som tidligere er brukt på skip. Alt interiør er plassbygget og selvfølgelig nøye gjennomtenkt.

For å spare plass starter trappen mellom etasjene i 40 centimeters bredde, og utvider seg til 70 centimeters bredde i toppen.

- Både kjæresten og jeg er seilere, som har tenkt funksjon lenge. Jeg har blant annet seilt over Atlanteren, og vet hvordan det er å bo på liten plass. Slik er det ombord i tanken også, interiøret følger rommets naturlige form og hver ting har sitt ståsted.

På veggene er det kunst, spent i bue over flere århundrer.

Som bildet av den britiske kunstneren John William Edy. Han besøkte Ny-Hellesund i 1790. og laget en serie aquatinter. Ett av dem er kjøpt på auksjon, og trykket har fått veggplass i oljetanken.

I tillegg opplever gjestene verk av Per Fronth, spanjolen Francisco Goya og samtidskunstneren Christian Vincent fra Los Angeles.

Denne saken sto først på trykk i Bonytt nr 7 2014.

SNAKK OM UTSIKT: Vakrere naturlig landskapsmaleri finner man neppe. Vindusflaten starter i nord og buer seg mot øst. Når mørket faller på, kan hele Melkeveien beskues en skyfri natt. På veggen. Per Fronths originale studie Photosynthesis 8:31 er et bestillingsverk til Michelin-restauranten Rouge Tomate i New York. Styling: Tone Kroken. © Foto: Yvonne Wilhelmsen

Denne saken sto først på trykk i Bonytt nr 7 2014.

INNLAGT VANN: På badet er det lagt inn et gammelt skipsvindu, og gammeldags baderomsinnredning levert av engelske Old Fashion Bathrooms. Havblå vegg og sandfargede fliser harmonerer med omgivelsene utenfor. Styling: Tone Kroken. © Foto: Yvonne Wilhelmsen

Om sin egen kunst sier Per Fronth at han er opptatt av det vakre, intelligente, sårbare, givende, lekende og jævlige mennesket.

Han har hentet inspirasjon verden rundt, fra krigsherjede Afghanistan og regnskogsfolkets kamp i Brasil, til Prins Charles nå ulovlige revejakt, og han har bodd 13 år I New York.

- Globalt perspektiv skaper lekenhet, noe jeg vil overføre til rehaben. Jeg synes det er gøy å skape et landemerke bygget på humanistiske ideer.

- Jeg vokste opp ved skjærgården og er opptatt av at folk skal bruke de vakre kystområdene, sier Per til Bonytt.

Les også:

Hele leiligheten er innredet med metall

Få industriell rustikk på badet

Nedlagt kirke ble designerhus

Denne saken sto først på trykk i Bonytt nr 7 2014.

ARTIGE DETALJER: Farger, kraner, rør og rekkverk minner om at dette brukte å være noe helt annet enn en frekk feriebolig. © Foto: Yvonne Wilhelmsen

Denne saken sto først på trykk i Bonytt nr 7 2014.

OLJETANKEN SKIMTES TIL HØYRE. Fritanken var det eneste som sto igjen etter verftet i Ny-Hellesund. © Foto: Yvonne Wilhelmsen

Denne saken sto først på trykk i Bonytt nr 7 2014.

MANNEN BAK: Kunstner Per Fronth (f. 1963) har hatt store utstillinger verden rundt, blant annet i New York, Chicago, London, Oslo og Kristiansand. Han har også verker på Museum of Modern Art i New York, Wakayama, i Japan, på Biblioteque Nationale i Paris og på Sørlandets Kunstmuseum - for å nevne noen av stedene. I 2009 ble han utnevnt til Nobel Kunstner, og laget diplomet til Nobels fredspris, samme år tildelt til den amerikanske presidenten Barack Obama. Per Fronth er også en prisbelønt filmregissør, blant annet PDN Grand Prize og Short Films International, New York. © Foto: Yvonne Wilhelmsen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!