Av erfaring vet vi som forbrukere at strømprisen kan variere mye, og at jakten på den laveste prisen kan gi mange tusenlapper spart. Men i kampens hete hender det at vi lar oss friste av avtaler som ikke er så gode som selger vil gi inntrykk av.

Én type avtaler som er i ferd med å bli vanlig i energimarkedet, er de så kalte Topp 10-garantiene.

Fjordkraft tilbyr en "topp ti-garanti". "Garantien som alltid sikrer deg en konkurransedyktig strømpris", forteller Norges Energi om sin Topp 10-garanti. De skriver videre:

"Din kraftpris vil på årlig basis være én av de 10 rimeligste målt mot en representativ liste over konkurrentene våre".

Problemet er at dette ikke er markedets ti beste strømpriser, men priser fra et utvalg av kraftleverandører som selskapene har satt sammen selv.

Langt ned på markedslista

Mange av disse leverandørene ligger langt nede på Konkurransetilsynets liste over de rimeligste strømavtalene.

Fjordkraft har en referanseliste som inneholder 19 leverandører i tillegg til dem selv. Vi sjekket disse selskapenes plassering på Konkurransetilsynets liste for ukene 10, 20, 30 og 39 i år, og for levering i Oslo.

13 av dem hadde en gjennomsnittelig plassering under Topp 10, mens syv av dem igjen ikke var inne på Konkurransetilsynets liste (stopper ved plass 36) i det hele tatt.

- Vi mener at vi er veldig tydelige på hvilke kriterier som gjelder. Vår referanseliste inneholder de 20 største aktørene i markedet, og forteller at vi måler oss mot de ti billigste av disse, forklarer Jeanne Katralen Tjomsland til bonytt.no. Hun er direktør for HR og kommunikasjon hos Fjordkraft.

For levering i uke 42 i Oslo er Fjordkraft nr. 15 på Konkurransetilsynets liste, mens NorgesEnergi er nr. 17. På sine egne lister er de to på henholdsvis plass 7 og 10.

- Hva er topp 10?

Førstelektor Gorm Kunøe ved Handelshøyskolen BI ser på dette som en avlegger fra blant annet restaurantbransjen, hvor de har opererert med slike rangeringer lenge.

- Men spørsmålet blir, hva er topp ti? Jeg tror at den effekten man får i første omgang er en ureflektert reaksjon fra forbrukernes sin side, men når de sjekker vil de erfare at det ikke er snakk om markedets ti beste priser.

Kunøes kollega på BI, førstelektor Monica Viken, er skeptisk til markedsføringsfremstøt som kan være villedende.

- Her beveger man seg mot villedning, fordi forbrukeren må gjennom flere trinn for å oppdage at det ikke nødvendigvis er markedets ti laveste strømpriser det er snakk om.

- Plukk fra markedets topp ti-liste

Ifølge Forbrukerombudet var det Norges Energi som startet med denne avtaletypen for syv til åtte år siden. Konklusjonen da var at markedsføringen ikke var villedende. Det har også kommet få klager, opplyser ombudets juridiske direktør, Frode Elton Haug, til bonytt.no.

Men det er uklart i de nye kampanjene hvem strømleverandørene måler seg i mot, mener Elton Haug, som også antar at forbrukeren forbinder uttrykket Topp 10 med markedets ti beste strømavtaler.

- De gjør det litt vanskeligere for forbrukeren å finne frem til den rimeligste leverandøren, fordi forbrukeren er nødt til å sjekke disse selskapenes referanseliste for å finne ut at det ikke handler om markedets laveste strømpriser.

- Ved å operere med sine egne referanselister, så kan det hevdes at leverandørene bevisst unngår det øvre, og rimeligste sjiktet i markedet.

Monica Viken på BI er usikker på om antallet klager er et presist mål på kvaliteten i markedsføringen.

- For det kan jo rett og slett være slik at forbrukerne ikke har forstått hva det dreier seg om.

- Dersom du ønsker markedets rimeligste strømavtale, skal du verken velge Fjordkraft eller Norges Energi, men plukke i fra markedets topp 10-liste, utdyper Elton Haug.

Tilbyr EuroBonus-poeng

Kraftselskapene forsøker også å trekke til seg kunder på andre måter.

LOS Energi tilbyr nye kunder et gavekort på 200 kroner hos en leverandør av friluftsutstyr, dersom de tegner deres så kalte God energi-abonnement.

Hos Fjordkraft får man 5000 EuroBonus-poeng dersom man flytter sitt strømforbruk over til dem.

Ifølge SAS er dette en type avtale de gjør med mange aktører i markedet, der man kan opptjene EuroBonus-poeng uten å ha gjennomført en eneste flyreise med selskapet.

- Vi vet at disse poengene er attraktive, men det er ikke slik at vi gir bort poengene. De representerer en kostnad for de aktørene vi gjør avtaler med. Hvordan disse kostnadene reflekteres i avtalene de igjen inngår med sine kunder, vil framgå i kontrakten mellom oss og partnerne, sier informasjonssjef i SAS Norge, Knut Morten Johansen, til bonytt.no.

Ifølge Katralen Tjomsland blir ikke kostnaden ved avtalen lagt på strømprisen til forbruker.

- Avtalen er å regne som en ren markedsføringskostnad for oss.

En innenlandsreise med SAS, en vei, koster 6000 poeng.

Les også:

Slik sparer du tusener på strøm

Alt om strøm

Du har for dyr strømavtale

På jakt etter nye interiørideer? Du finner dem i vår inspirasjonsguide

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!