Denne svært diskre, men likevel arkitektonisk spennende Kragerø-hytta har Oslo-arkitekt Brit Seijersted Bødtker planlagt til seg og sin familie, og med sin sterke personlighet minner den oss om endel oppsiktsvekkende, finske design- og arkitekthytter.

Forbilde i lysthus og funkishytter

- Jeg var inspirert av et nøkternt, tredvetalls lysthus som sto i området samt modernistiske sekstitallshytter da jeg tegnet hytta i 2001. Målet mitt var å la huset gli best mulig inn i naturen. Å bevare trærne på tomten og sprenge minst mulig var svært viktig for meg, sier hun til klikk.no

Den grå bygningen ligger diskre i ly mellom de glattskurte bergene. Her kan eierne og gode venner nyte sommerkveldene uforstyrret på de to terrassene til langt på nattt.

Hopp fra berget og ut i det blå, krystallklare vannet.

HIMMELSK: Hytta glir diskre inn i det maleriske landskapet. Her er naturen i førersetet, og bygningen tilpasser seg terrenget. © FOTO: Are Carlsen

Hyttekonstruksjonen er enklest mulig. Pultaket, de store vindusflatene, noen av dem trill runde, åpner huset, og ikke minst det store allrommet med stue og kjøkken i ett mot den maleriske sjøutsikten.

Trærne fikk stå

De gamle trærne på tomten er bevart.

Blant annet stikker en krokete furu opp som en skulptur fra terrassen, og om kvelden lager den noen trolske skygger og former i front av bygningen. Furua er en opplevelse i seg selv.

Stemningsfullt interiør speiler seg mot skjær og stille sjø.

HAVBLIKK: Fra stuen ser eierne langt til havs. Her i huset får naturen spille hovedrollen. © FOTO: Sølvi dos Santos

Runde funkis- vinduer og solskjerming

Glassfasaden mot sjøen er 2,6 høy og i nesten hele hyttas lengde. '

Over de store vinduene løper et seksti cm høyt vindusbånd, og enkelte av disse vinduene kan åpnes.

Dette gjør det mulig med full utlufting av stuen på hete sommerdager.

Innganger over alt

Alle værelser i hytta har atkomst via en treplatting som går rundt hele anlegget.

Denne plattingen fungerer som en raus forlengelse av rommene innenfor og skaper en fin kontakt, overgang mellom ute og inne.

Innvendlig lot arkitekten alle treoverflater få stå ubehandlet.

En lukket verden

Bygningen lukker seg totalt mot berget bak huset hvor en skulpturell betongtrapp leder opp til takterrassen.

Samspill mellom natur og kultur.

NATURNÆR: Hytta har treplattinger i to nivå. De krokete, vakre trærne får fortsette å gro, akkurat der de sto før hytta ble reist. © FOTO: Sølvi dos Santos

Arkitektur i alle detaljer.

TOPP ARKITEKTSTIL: Arkitektens stramme linjer går gjennom hele bygningen. Den rause terrasseplattingen går langs hele fronten av hytta. © FOTO: Are Carlsen

Terrasse med tre hundre og seksti graders utsikt.

FULL POTT: Fra takterrassen som ligger i høyde med trekronene ser man mot Jomfruland, Rauane og den travle skipsleden aller ytterst. © FOTO: Are Carlsen

Stuen er hyttas samlingssted.

ALLROM: Stuen med kjøkkenet i den ene enden er det dominerende rommet i bygningen. © FOTO: Are Carlsen

Kjøkkenet er hevet over stuen

Bygningskroppen er delt opp i tre deler og med stuedelen som den største. I enden av denne stuen ligger kjøkkenet. Det er hevet opp fra gulvet på 35 cm høyt sokkelnivå.

Trill rundt vindu - uten lister.

SLIPP INN MORGENLYSET. Det store, runde vinduet er kjennemerket på denne skjærgårdshytta og åpner stuen for morgensolen. Merk, vinduet er uten forstyrrende listverk. © FOTO: Søvi dos Santos

Den store stuen med den enorme havutsikten.

HARMONISK MED TRE: Stuedelen er den største av de tre delene av hytta. Brannveggen av Leca-blokker er laget ekstra stor. Scan-peis og Kurvstoler fra Skeidar. Panelveggene får stå ubehandlete. © FOTO: Sølvi dos Santos.

En bygningen i en harmonisk, tidsmessig stil

DESIGN TIL ALLE KANTER: En stilig, arkitekttegnet trapp står på baksiden av hytta. Den leder opp til den rause takterrasen. © FOTO: Sølvi dos Santos

Panel i særklasse

- Det var en utfordring å sette opp denne unkonvensjonelle hytta. Her var det blant annet spesielle paneltyper og andre uvanlige snekkerløsninger, sier byggmester Trond Buen som var ansvarlig for prosjektet.

Listløse overganger

- Det at det ikke skulle være belistning, verken rundt dører, vinduer eller de runde glassene, stilte spesielt høye krav til håndverket og nøyaktigheten vår, sier Buen.

Trapp til himmels

Trappen bak huset er også skreddersydd for å matche resten av anlegget. Takdekket hviler for øvrig på en rund, plasstøpt betongpillar som står rett på berget. Alle rekkverk er også i en modernistisk stil som kler bygningen.

Kult med en kulerund glugge.

FUNKISVINDU: Det stående lektepanelet gir en spennende, visuell virkning. Det forlenger hytta og det runde vinduet minner oss om funkistidens stiluttrykk. © FOTO: Sølvi dos Santos

Og har du først kommet opp på terrassen blir du belønnet med panroamautsikt langt til havs, helt ut til den travle skipsleia.

Vakkkert med smale spiler

Av estetiske og praktiske grunner er taksperrene i front av huset trukket ut og belagt med smekre trespiler.

Dette arrangementet både skjermer beboerne for stikkende sol og myker opp den kasseaktige hytta.

Panel som forlenger bygningen

Stående lektepanel i endeveggene er en egen finesse som visuelt gjør hytta lengre, samtidig som den bidrar til å gi hele huset en arkitektonisk snert.

=

Grunnplan og organisering av hytta:

Den langsmale, enetasjers hytta måler 25 x 5 meter.

Den er oppdelt i tre klart atskilte deler. Den største er stuen med kjøkken et nivå opp, på et platå. I midtpartiet ligger vaskerom og bod i en egen gruppe. Helt i vest, inn mot berget er alle fire soverom samlet i et arealeffektivt korsplan.

Arealutnyttelsen er høy. Bruksareal er 99 kvm. Bebygd areal er 129 kv.

Les også:

Se nye bilder av interiør i Inspirasjonsguiden.

Er dette Nordens råeste ferdighus

Dette huset er så kult at det ble fredet

Innreder med moderne foto

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!