NYHETSBREV?
REKLAMASJON: Du kan klage på feil ved kjøleskapet ditt i inntil 5 år. Mange tror det bare er to.

REKLAMASJON: Du kan klage på feil ved kjøleskapet ditt i inntil 5 år. Mange tror det bare er to. © Foto: Scanpix

Reklamasjon og garanti på hvitevarer

Så lenge skal vaskemaskinen holde

Du kan klage på vaskemaskinen din i inntil fem år. Mange tror det bare er to.

qoute start

Hvis du vil ha mulighet til å klage, så spar på kvitteringen

quote end

KJØPSLOVEN

Gjelder kjøp mellom to privatpersoner.

(Eks: nettannonser). Klagefristen er minimum 2 år.

FORBRUKERKJØPSLOVEN

Proff møter uproff: Kjøp fra butikk, det vil si når privatpersoner (forbrukere) kjøper noe fra en næringsdrivende.

Klagefristen er 2 år, men 5 år for varer som er ment å vare vesentlig lengre.

GARANTI

En avtale mellom kjøper og selger som gir deg rettigheter til å klage hvis det oppstår feil på varen.

Som oftest er den 1 år.

I noen tilfeller kan den være bedre enn loven. Du kan for eksempel få ti års garanti på en vaskemaskin, mens du etter loven har fem år.

REKLAMASJON

Rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år.

Det er 5 års reklamasjonsrett for varer som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år.

Når du kjøper vaskemaskin, sofa, kjøleskap og tv har du rett til å klage på varen inntil fem år. De fleste av oss tror vi bare har mulighet til å gjøre det i to år. Ta derfor vare på kvitteringen.

Garanti eller reklamasjon? Forvirret over begrepene? Her får du oversikten.

Garanti og reklamasjon

Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage, eller reklamere på mangler ved en vare innen en bestemt frist – normalt innen to år.

Men du har lov til å klage inntil fem år på varer som er ment å vare vesentlig lengre enn to år. Eksempler på det er kjøleskap, vaskemaskin, fjernsyn, mobiltelefon, sofa og de fleste andre møbler.

En garanti er bare en avtale mellom deg og selgeren av en bestemt vare som gir deg rettigheter til å klage, hvis det oppstår feil på varen du har kjøpt.

Ofte har du langt bedre reklamasjonsrettigheter etter forbrukerkjøpsloven, enn du hva du får gjennom garantien.

Garantien gir noen ganger bedre betingelser enn selve loven. Du kan for eksempel få ti års garanti på en vaskemaskin, mens du etter loven har fem år.

- Uansett hva som er avtalt om garanti, vil du i forbrukerkjøp ha en reklamasjonsfrist på to år og inntil fem år på ting som er ment å vare vesentlig lenger, understreker rådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet. Så kjøper du en vare med en garanti som er dårligere enn 2 år, så kan du fortsatt ifølge loven klage.

Pass på kvitteringen

Går kjøleskapet ditt i stykker etter fire og et halvt år kan du klage til butikken der du har kjøpt det. Derfor bør du alltid spare på kvitteringen på varer du tror du kan måtte klage på i fremtiden.

- Du som kjøper må sannsynliggjøre at du har kjøpt varen der du klager, forklarer rådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Det kan også holde med en bankutskrift.

Har du oppdaget en feil på kjøleskapet eller oppvaskmaskinen din, må du klage så fort som mulig. Hvis du venter for lenge, så kan selger si at du har klaget for sent.

Du har uansett ifølge loven en minimumsfrist på to måneder til å si ifra. Det betyr at selger ikke kan avvise klagen likevel, hvis du gir beskjed om feilen innen to måneder etter at den har oppstått.

To sjanser til å rette samme feil

Selgeren har etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller å få pengene tilbake.

Folk flest tror de har mer peiling på sine rettigheter enn de faktisk har, viser en undersøkelse Opinion tidligere har gjort for Forbrukerrådet.

I en tenkt situasjon hvor vaskemaskinen man har kjøpt for fire år siden er gått i stykker, svarer fire av ti forbrukere at de er enig når selgeren sier at forbrukeren ikke har krav på reparasjon siden den toårige garantien har gått ut.

Dette er feil. Det riktige er at du uansett garanti har 5 års reklamasjonsrett.

klage på sofa

REKLAMASJON: Sofa og andre møbler som er ment å vare lengre enn to år, har du rett til å klage på varen i inntil fem år. © FOTO: Istockphoto

Lagrer kjøpsdata

Elkjøp lagrer normalt navn og adresse når du handler kjøleskap, vaskemaskin eller andre varer om det.

- Av praktiske årsaker slettes ikke kjøpsdata og -historikk. Vi lagrer normalt navn og adresse, noe som forenkler kontakten mellom oss og kunden i etterkant av kjøpet. Dette er også en ekstra trygghet dersom kunden mister kvitteringen, sier kommunikasjonsrådgiver Christian Brekke i Elkjøp. Ved registrering i tredjepartssystemer, eksempelvis ved registrering av abonnementer til parabol og mobiltelefon, lagrer ikke bedriften opplysningene.

- Hvis kunden klager – må de da ha kvittering?

- Vi anbefaler kunder å ta vare på kvitteringen, men vi stiller ikke krav om å fremvise den ved reklamasjon. Det må imidlertid sannsynliggjøres at varen er kjøpt hos oss og tidspunktet for dette. Her er det en fordel at kjøpshistorikken er lagret, slik at vi enkelt kan hjelpe kunden, svarer Brekke.

Han sier mengden klager varierer, men at vi nå går inn i høysesongen for skader og reklamasjoner. Dette gjelder i hovedsak kamera og mobiltelefon, men også hvitevarer og kjøleprodukter som får en ekstra påkjenning i sommervarmen.

Forbrukerrådet mener likevel forbrukerne ikke skal satse på at butikken sitter med dokumentasjon over at du har kjøpt ditt kjøleskap eller oppvaskmaskin hos dem. Dessuten kan du oppleve at butikker bli nedlagt.

- Hvis du vil ha mulighet til å klage, så spar på kvitteringen, sier Forbrukerrådet.

oppvaskmaskin og garanti

IKKE KAST KVITTERINGEN: Den trenger du hvis du må klage. © FOTO: Istockphoto

Disse klager

Forbrukerrådet har i årets fire første måneder fått 778 henvendelser fra forbrukere som vil klage på møbler. De har fått 714 henvendelser på hvitevarer og 25 på verktøy.

- Vi mener folk bør prøve ting, som en sofa eller en seng, før de kjøper den. Det er enklere å klage på en sofa som er gått opp i sømmene, enn at den er vond å sitte i, sier rådgiver Marin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Det er de dyre sofaene til 15.000 kroner som folk klager på.

Verktøy får Forbrukerrådet lite klager på. Rådgiveren tror det er fordi de som oftest ikke er så dyre.

Hvordan klage?

Du må som hovedregel selv ta opp saken med selgeren, men du kan rådføre deg med Forbrukerrådet før du gjør dette.

Hvis du ikke blir enig med selgeren, kan saken klages inn for Forbrukerrådet.

Les også:

Slik blir du kvitt den store strømregningen

Ikea og retur av varer: Hvor dårlig kvalitet skal vi tåle?

Test av kombinerte kjøleskap og fryseskap .

Disse hvitevarene varer

Kommentarer:

Mette Stene-Johansen Redaksjonssjef bolig

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

På forsiden av Bolig

Tabben du ikke bør gjøre når du pusser opp badet

Velg noe annet når du pusser opp.

Slik spiller du risk.

Slik erobrer du verden

Nedkjemp fienden, rykk troppene fremover og utvid territoriet ditt. Kan du reglene for risk?

TREGT SALG: Det har vært krevende å selge hytte ved sjøen i år. I snitt tar det 107 dager å selge. Det er en økning på 19 dager fra samme periode i fjor.

Mange hytteeiere vet ikke hvor lite hytta er verdt

- Folk har litt for stor tro på eget objekt.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Ser du hva som ikke stemmer her?

Det er ikke uvanlig med Photoshop-tabber, men klarer du å se disse?

artikkel bilde

Triksene du må kunne for å bli en mesterkokk

Les dette om du vil bli bedre på kjøkkenet.

artikkel bilde

Elly (17 mnd.) har aldri smakt hverken kake eller is

I stedet lever hun på «steinalderkost».

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Redaksjonssjef bolig:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktør:

    Jan Thoresen

  • Ansvarlig redaktør / direktør:

    Axel Walø

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Bolig

Oppussingen av kjøkkenet kostet 500 kroner!

De innredet på en helt spesiell måte.

Slik vasker du dusjkabinettet

Se triksene og eksperttipsene.

De beste rådene mot bananfluer

Bli kvitt bananfluene med lesernes smarte tips.