Kobbertak får en egen patina med vær og vind.

KULT MED KOBBER: Det buete kobbertaket blir bare finere med tiden. © FOTO: Nils Petter Dale

Den arkitekttegente villaen på 190 kvadratmeter ligger sydvestvendt i en ganske bratt skråning.

Huset, som kalles Villa Fredriksen etter den entusiastiske byggherren, har vidt utsyn over Ekebergdalen i Enebakk kommune og de skogkledde åsene bak. Dette er oppsiktsvekkende arkitektur som ikke unnlater å sette spor både hos beboere og i omgivelsene.

Sol og beboere i sentrum

- Visjonen for huset var å sette beboerne i sentrum slik at de får nyte at solen og dagslyset flytter seg rundt omkring boligen.

- Her slippes det maksimalt med lys inn i ett og ett rom ettersom dagen går, forteller arkitekt Atle Geving i Full Tank arkitektur. Han står også blant annet bak rehabiltering av et sveitserstilhus i Arendal og et gammelt meieri i Enebakk.

Jord og himmel

Formen på dette moderne huset er både himmelstrebende og jordnær.

Kommer du litt nærmere ser du at både hovedhuset og garasjen som ligger ved er bygget i samme stil og med spennende materialer.

Her er det både tjæret gran, mur, aluminium, glass og kobber lett synlig på utsiden av bygningene.

Vakre materialer som varer.

TÅRNHUSET: Fra baksiden ser vi hvordan loftsstuen ligger som et eget rom på toppen av boligen. © FOTO: Nils Petter Dale

Tilpasset landskapet

- Jeg ville tegne et hus som formet seg etter hele landskapsrommet på stedet, altså ikke bare topografien og horisonten her på tomten i Ekeberdalen, utdyper Geving.

Uten grenser

- Villa Fredriksen er tenkt som objekt i en større sammenheng. Her ville jeg bryte ned barrierene mellom utearealene og det innvendige i huset, forteller arkitekten.

Huset som strekker seg mot utsikten.

HIMMELSK: Stuen i midtetasjen strekker seg intenst mot lyset. Huset er kledd med tjæret gran, lerk, aluminium, glass og kobber. © FOTO: Nils Petter Dale

Kjøkken med egen terrasse.

ALTERNATIVE UTEROM: Mange terrasser sikrer eiere mot stikkende sol og lunefull vind. © FOTO: Nils Petter Dale

Stilrene interiører

Innredningen er også spesiell og skulle matsje huset som hånd i hanske.

Her er det møbler og bord fra Holedesign og designer Roger Sveian, Norway Says-sofa fra L.K. Hjelle pluss stereo fra Kontrapunkt og kunst signert Tony J. Larson.

Prikken over i-en

Designstolklassikere i stålnetting av Harry Bertoia og Vitra-gyngestoler i plast av Charles Eames samt Deltalight-lamper fra Lightcom er også med på å sette prikken over i-en på interiørene.

Glimt av lykke

Fra de fleste rommene får du små glimt av fasaden.

Og fra de lerketrekledde terrassene og plattingene på alle tre plan får eierne nok av ute- og utsiktsplass.

Fra loftsstuen er det milevid utsikt mot lave åser og bølgende skogsterreng.

Lys og lys gir stadig skiftende opplevelser.

ENORMT MED HIMMEL: Det er utsyn fra alle oppholdsrom og nivåer i huset. Det luftige trapperommet ligger midt i boligen. © FOTO: Nils Petter Dale

Uendelig utsyn.

STILLEROM: Fra loftsstuen er utsikten over de lave åsene noe for seg selv. Dette rommet er et sted for stille kontemplasjon. © FOTO: Nils Petter Dale

Klassikere i en splitter ny sammenheng.

RETRO SPILLER OPP MOT SPLITTER NYTT: Klassiske designmøbler og hypermoderne retro-aktige lamper matcher de kritthvite rommene. © FOTO: Nils Petter Dale

Glassgelender og store vinder gir utsyn.

PERSPEKTIV: På toppen av trappen ligger et innglasset galleri mot terrassen rett utenfor. Glass og rekkverk fra Arcsys. © FOTO: Nils Petter Dale

Ren design.

ELEGANT: Nye og klassiske designmøbler i dempet samspill. © FOTO: Nils Petter Dale

Trappen er et syn

Den kule trappen som arkitekten tegnet til huset er en attraksjon i seg selv.

Den går lett og luftig gjennom alle tre etasjer og er laget av blant annet av små klosser i vokset furu. Sammen med de store, skinnende veggflisene med et livaktig mønster og lysspill i, ble trapperommet til en oppkvikkende opplevelse.

Samspill mellom rom og kultur.

SPENSTIG MIKS: Fra stuen i mellomste etasje ser vi oppover trappen. Loftsstuen med den enorme utsikten ligger som en egen enhet i tredje og øverste etasje. © FOTO: Nils Petter Dale

Tretrappen går gjennom alle tre etasjer.

TOPP MED TRAPP: Når trappen er så kul som dette, blir den til et møbel midt i huset. © FOTO: Nils Petter Dale

Skreddersøm gir trivsel.

FULL ÅPNING AV FULL TANK: Trappekonstruksjone med treklosser mellom trinnene åpner for at lyset kan stømme langt inn i huset. Gulv av slitesterk bambus. © FOTO: Nils Petter Dale

Luftig og varig konstruksjon.

RETT OPP: Detalj av trappen laget av voksete treklosser. © FOTO: Nils Petter Dale

Samspill mellom glatte og grove materialer.

KULE KONTRASTER: De skinnende, blomstrende flisene med mønster danner en spenstig kontrast til det superminmalistiske HTH-kjøkkenet. © FOTO: Nils Petter Dale

Storblomstrende kjøkken

Kjøkkenet ligger som en egen, åpen og luftig sone like ved siden av trappen. Den deles av fra trapperommet med en høy og smal peis med glass til tre sider.

Den er for øvrig kledd med samme type store Höganes-fliser som hele veggen i trapperommet. Med dette grepet skapes det en sammenheng mellom de ulike sonene i den mellomste etasjen.

En drømmekunde

Arkitekten understreker betydningen av den frie holdningen til den kunst- og kulturopptatte byggherren Freddy Fredriksen. Han var en drømmekunde som ville ha et hus med store rom og mye glass.

- Med slike kunder kan man komme langt, mener Atle Geving.

Fast i klypa

Byggherre og arkitekt delte for øvrig også gleden av å benytte gode materialer som varer. Nettopp derfor fikk huset fikk tak og takrenner i kobber; et vakkert metall som bare blir finere med tiden.

Hygge i hjørnerom.

SONE FOR TRIVSEL: Med kjøkkenøya midt i rommet og glass hele veien rundt samt fyr på peisen er dette kjøkkenet et sted for trivsel. © FOTO: Nils Petter Dale

Speil har romutvidende virkning.

LOGISK PLASSERT: Hovedsoverommet med den rause speilgarderoben ligger mellom trapperommet og badet. © FOTO: Nils Petter Dale

Stilrent og praktisk i moderne interiør.

GODE FORBINDELSER: Fra badet er det god adkomst til det tilstøtende soverommet. © FOTO: Nils Petter Dale

Berikende kontraster

Atle Geving var i tillegg bevissst på å bygge huset av materialer som står i kontrast til hverandre. Dette er forklaringen på at den mørke ytterkledningen står i et tydelig spenningsforhold til husets gjennomført lyse indre.

Alle innertak er belagt med akustiske plater.

For folk flest

- Jeg satte beboerne i sentrum for solens bevegelse omkring i rommene. Jeg så faktisk på de kritthvite veggene som instrumenter for å avlese solens vandring i løpet av døgnet.

- Jeg mener denne typen åpen arkitektur i langt større grad burde gjøres tilgjengelig for folk flest, sier arkitekten til Bonytt.no.

Innovativ og kjempestilig

Da byggeprosjektet sto ferdig i 2008 uttalte ordføreren i Enebakk Tore Tidemann at han var svært begeistret for måten dette spektakulære prosjektet tilpasset seg den stort sett tradisjonelle byggeskikken i kommunen.

Det samme mente byråd for byutvikling i Oslo, Merete Agerbak-Jensen.

Renlinjet rom med utsikt.

RENSKRAPET: Badet i mellomste etasje er renlinjet, elegant og med overlysvindu. © FOTO: Nils Petter Dale

- Jeg mener at arkitektur som slipper inn lys og landskap inn i huset burde være lettere tilgjengelig for de mange, sier Atle Geving i Full Tank. © FOTO: Nils Petter Dale

Om boligen:

Boligareal: 190 kvm

Bruttoareal: 235 kvm

Aluminiumsprofiler, glass og rekkverk fra Arcsys.

Armaturerer fra Hans Grohe

Fliser fra Høganäs Byggkeramikk

Stuetapet fra J. Sveen Agenturer

Tregulv fra Bambus Norge

Belysning fra Lightcom

Lakkerte Schüco aluminiumsvinduer fra Panoramasystem

JKE kjøkken fra Kjøkkenspesialisten

Les også:

Er dette Stavangers mest gjennomførte hus?

Dette tilbygget har du ikke sett maken til

Slik renser du innsausa grillrister

Det kuleste huset i skogen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!