Poenget med hele konstruksjonen til denne fjellhytta er å sette det enkle friluftslivet og fjellfølelsen i høysetet.

På avstand ser den nye hytta ut som et vanlig fjøs eller seterbu - en bygningstype det er mange av her i Valdresdistriktet.

Men desto nærmere vi kommer skjønner vi at det noe helt spesielt og originalt med denne diskre hyttebygningen.

Bygningen har en gjennomført stram stil.

RENSKRAPET: Når hytta er lukket er det bare en bitte liten glugge ved døren som røper at dette er noe mer enn en vanlig seterbu.... Ekstra smale malmfurubord dekker både vegger og tak. © FOTO: Espen Grønli

Renskåren kropp

Det er flere ting som samtidig fanger oppmerksomheten vår.

For det første er bygningskroppen uvanlig lang og slank , og alle vinduer samt dør er tildekket av beskyttende lemmer.

Disse lemmene med stålrammer er for øvrig plassert slik at de ligger i plan med veggen.

Resultatet er at den smekre bygningen virker glatt og renskåren hele veien rundt.

Når vi kommer helt frem på tunet registrerer vi i tillegg at absolutt alle utvendige flater, tak og vegger er laget av ekstra smale malmfurubord.

Den visuelle effekten av denne spesielle og solide materialbruken er grafisk elegant og spennende.

Med tiden vil dette ubehandlete treverket i tillegg gråne vakkert og knytte hytta ytterlige til terrenget.

Magisk arkitektur.

ØYE MOT UTSIKTEN: Her ser vi hvordan det store stuevinduet i sørveggen fungerer som et digert øye mot utsikten. © FOTO: Espen Grønli

"Øye" mot Valdres-vidda.

Med det samme vi kommer inn i det store stuerommet dras blikket mot vinduet i sørveggen.

Det er nettopp slik arkitektene Atle Aas og Harald Thaulow ville ha det.

De ville ha et digert "øye", en dominerende åpning rettet mot utsikten og de endeløse Valdresviddene.

Arkitekttegnet kjøkken og raus sitte/liggesone.

ENORM UTSIKT: Fra det dominerende området i hytta, stue/ kjøkken-sonen er det fri sikt over Yddin og Valdres-viddene. Det store stuevinduet i sørveggen oppleves som et "maleri". Tepper og puter fra HAY. Sitte/ligge-sone mot utsikten. © FOTO: Espen Grønli

Topparkitektene har gitt peisen en kraftig, ren form. Dette passer bra til bygningen.

Omrammingen er laget av kleberstein . Dette er et flott, varmemagsinerende materiale med en oveflate som oppleves som litt "fet" å ta på .

Peisomrammingen er kraftig, men like vel elegant.

SAMSPILL: Som resten av hytta er den arkitekttegnete peisen enkel og renlinjet. © FOTO: Espen Grønli

Også kjøkkenet er signert arkitekt Atle Aas og Harald Thaulow.

KULT KJØKKEN: Det arkitekttegnete kjøkkenet er laget slik at det åpner seg mot naturen. Det er trivelig å ha noe å feste blikket på når du tilbedreder maten. © FOTO: Espen Grønli

Et sted for total avkobling.

LOUNGEHYGGE: Sove-sitte benken er som et loungeområde med utsikt over vidda. Dette er det perfekte sted å nyte høyfjellet. © FOTO: Espen Grønli

Samtidsstil

- Eierne ønsket seg en plasseffektiv familie-brukshytte med en type stiluttrykk som viste at den er bygget i dag. Altså slik at den representerer samtidsarkitektur , forteller Aas og Thaulow.

De legger til at denne bygningen i beste forstand er banal.

- Ber du et barn om å tegne et hus, vil det likne mye på denne spartanske hytta, sier de to opphavsmennene.

Og selv om hytta er ytterst enkel, er den like vel raffinert og i lett forståelige, varige materialer. Hovedtanken bak prosjektet er for øvrig at hytta med sin form skal hengi seg til akkurat det stedet den står på , altså setervollen og til og den karrige fjellnaturen omkring.

Wallpaper og Dagbladet -vinner

Da Dagbladets ekspertjury i fjor vurderte Norges viktigste nyere, arkitekttegnete hytter ble dette Valdres-prosjektet nummer fem.

Designkritiker Erling Dokk Holm ga da blant annet denne kommentaren:

- Dette er hytte som med sin bruk av blant annet saltak på en lengre bygning knytter an til tradisjonell, norsk byggeskikk. Selv om den er kompromissløs i sin modernisme er den blitt en selvfølgelig del av et gammelt tun på høyfjellet.

Det hører også med til historien at dette hytteprosjektet bidro til at det London-baserte trendmagasinet Wallpaper kåret Aas/Thaulow til å være blant de 30 beste arkitekter i verden.

En renskåren og lekker bygning.

MAGISK ØYE: I skumringen, i den blå timen gløder det i det store stuevinduet rett mot sør. Hytta er helt moderne, men med røtter dypt forankret i norsk byggeskikk. © Espen Grønli

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!