En lang trapp leder opp til den luftige annenetasjen

STORT VOLUM: Avstanden fra gulvet i første etasje til himlingen i andre etasje er hele 7,5 meter. Stigen til høyre leder opp til en litt spartansk soveromsløsning plassert oppå baderommet. © Foto: Espen Grønli

Følg Håkon og Sigrid

Håkon Matre Aasarød driver sammen med Erlend Blakstad Haffner arkitektfirmaet Fantastic Norway. Kontoret har allerede gjort seg bemerket nasjonalt og internasjonalt. De debuterte som programledere i tv-serien Håkon & Haffners byggeklosser som ble sendt på NRK1 vinteren 2011.

Sigrid Bjørkum er grafisk designer og arkitekt, og jobber nå med en serie prosjekter i Oslo og Drammen som skal danne forbildet for miljø- og menneskevennlig bymiljø i nær fremtid. Sigrid fikk for et par år siden stor oppmerksomhet i riksmediene for bloggen sin.

Et av prosjektene som arkitekt Håkon Matre Aasarød kanskje er mest kjent for, er den naturnære hytta han tegnet for familien, på Fosen i Trøndelag.

Han er partner i det profilerte firmaet Fantastic Norway, mens samboer Sigrid Bjørkum jobber med med det progressive arkitektur-og byutviklingsprosjektet Future Built.

Leiligheten de bor i er - typisk nok - i en ombygd fabrikkbygning, tegnet og prosjektert av FuthArk arkitekter.

De digre vinduene slipper inn masse dagslys. De sørger også for nærkontakt med bylivet utenfor.

- Jeg liker å kunne se ansiktene på folk, sier Sigrid.

Det gjør ettåringen Syver også. Han har en egen utsiktspost i vinduskarmen og følger livet utenfor med våkent blikk. Og etterlater seg fete fingermerker på glassruten.

Det bekymrer småbarnsfamilien lite.

I denne boligen er det meste brukt og litt slitt fra før.

Sigrid spesielt er på konstant utkikk etter gode, brukte ting hun kan bringe med seg hjem.

- Men jeg er ikke typen som forvandler skrot til skatt, presiserer hun

Typisk trendy

Det er imidlertid ingen hemmelighet at veien til et personlig og særpreget hjem ofte går via loppemarkeder, barndomshjemmets mørkeloft og en mormor på Sørlandet.

- Men vi er jo ikke akkurat alene om å se etter fine, gamle ting.

Håkon sier det enda sterkere:

- Vi er et ungt par i kreative yrker, har småbarn og bor på Grünerløkka. Det er jo tilnærmet en klisjé. Vi ser jo det.

Både Håkon og Sigrid har på seg arkitektbrillene når de kommer hjem fra jobb.

- Vi ser på leiligheten litt på samme måte som en by. Den blir aldri ferdig, og er under stadig endring, sier Håkon.

Kjøkkenbenken er plassert under trappa

KJØKKENBENK UNDER TRAPPA: Undersiden av den tette trappen er i oljet tre, og utgjør en dekorativ innramming av kjøkkenet. Glassveggen sørger for å gi siktlinjer mellom første- og annenetasjen. © Foto: Espen Grønli

En litt støvete blåfarge bryter opp det hvite kjøkkenet og gjør det litt annerledes

NEDTONET FARGE: Den funkisblå oppbevaringsmodulen under benken gir kjøkkenet særpreg, uten å dominere. © Foto: Espen Grønli

- Form og estetikk utgjør en stor del av hverdagen, og man blir veldig bevisst på hvordan ting ut. Det kan man bli litt autistisk av.

- Man kan for eksempel ta seg selv i å vurdere om magasinene bør ligge horisontalt eller vertikalt i hylla, innrømmer Håkon.

Følsomme for omgivelsene

Men selv om de er følsomme for sine omgivelser, føler de ikke at de innreder etter strenge kriterier.

- Jeg kan aldri tenke meg å innrede etter et stilregime , for eksempel at alt må være svart og hvitt. Da blir man fastlåst. Interiøret skal ikke være noe som avgrenser. Det skal snarere åpne opp for muligheter, mener Håkon.

For eksempel muligheten til å gjøre endringer.

- Jeg gikk fort lei av knallgule skap under kjøkkenbenken. Derfor malte vi dem lyseblå, det ble litt mindre bråkete. Nå kjenner jeg at også er blitt lei av spisebordet, sier Sigrid.

Også Håkon merker at entusiasmen ikke varer evig. Men dette er ikke et problem for beboerne.

Kjøkken og spisestue er i ett og samme rom

BRUKTKJØP:Langbordet er et bruktkjøp som ikke skjemmes av ytterligere slitasje. Sigrid ønsker seg et eksemplar av lamellstolen «Dock Chair»hver bursdag og jul og er foreløpig oppe i fire stykker. Pendellampen er kjøpt på Birkelunden-markedet, men spraylakkert matt svart og fått ny tøyledning på. © Foto: Espen Grønli

Bøkene liger horisontalt og er sortert etter farger

FARGERIKT FELLESSKAP: Den pussige forsamlingen på bokhylla består av utvalgte treskulpturer lagd av den amerikanske designeren Alexander Girard for Vitra. © Foto: Espen Grønli

- Det må være lov å bli lei. Faktisk tilrettelegger vi for å bli lei. Og når det skjer, gir vi bort eller låner bort tingene våre. Men for det meste har tingene en positiv innflytelse i hverdagen.

Det er gevinsten ved å ha et emosjonelt forhold til hjemmet sitt.

- I løpet av en dag er vi jo i kontakt med veldig mange av tingene vi er glade i. Summen av alle disse kontaktpunktene bidrar til å gjøre dagen god, sier Håkon.

Urbant og fredfullt

Leiligheten har noen opplagte ubekvemmeligheter: Soverommet er for gjesteløsning å regne, og barnerom finnes ikke. Likevel er boligen et godt sted å være.

Kvaliteten ligger i spennet mellom nede og oppe, det urbane og det fredfulle.

- I etasjen nede er vi mest aktive. Det er her vi er mest sosiale, og det er her det myldrer, sier Håkon. I etasjen over går ting roligere for seg, her er det lysere og man er samtidig mer avskjermet.

Det er liksom et helt annet sted.



Arbeidskroken ligger i andre etasje

LYS ARBEIDSKROK: Hyllesystemet «String» er en svensk klassiker som her gjør jobben som vegghengt kontor. Ved å innrede hyllene med en viss disiplin, tåler kontoret å være eksponert i stuen. Stolen er et Fretex-funn. © Foto: Espen Grønli

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!