Anna Bülows besteforeldre bodde i et funkishus i Stockholm, et slikt med dype vinduskarmer og utsikt til livet. Her satt lille Anna og drømte store drømmer.

Da Kjetil Thorbjørnsen 30 år senere overtalte henne til å slå seg ned i hans hjemsted Fjerdingby, med utsikt over innsjøen Øyeren, satte hobbyjegeren gledelig til side egne drømmer om en tømmerhytte ved kanten av Østmarka. Da ble det elegant funksjonalisme i stedet.

- Han har fått et eget rom til jakttrofeene sine, da, sier Anna, og skynder seg å legge til at det er et rom hele familien bruker.

Han er ikke forvist, bare begrenset.

- Jeg kan ikke ha døde dyr overalt. Da får jeg ikke sove, sier hun.

Derfor er det Annas kunst som pryder veggene ellers i huset. Den tar ikke nattesøvnen fra noen, den er tvert imot blitt svært så populær.

Men å bygge hus er mer enn valget mellom funksjonalisme og hyttestil, kunst og jakttrofeer. Det handler om å veie ønskelisten opp mot begrensninger i naturen, ingeniørkunst og økonomi. Og ønskelisten var lang, men øverst sto det eneste ufravikelige kravet: Sol.

Tok steget. Anna Bülow tok steget ut i kunstnerlivet for noen år siden og har ikke angret et sekund. - Det er krevende og skummelt, men også altoppslukende. Det er ikke mye tid til hobbyer, for å si det slik. © Jorunn Tharaldsen

Gode solforhold. Sofahjørnet er lyst, men lunt. Over sofaen fra Bolia henger Annas eget verk, Vägvisare, sammen med en blyanttegning og en grafikk fra en av Annas favorittkunstnere, Helena Bergenrud. Stuebordet er fra Skeidar og safari-stolene er en gave fra Kjetils foreldre: Armstol 2142, designet av Arne Halvorsen og tildelt merket for god design i 1967. © Jorunn Tharaldsen

Husets hjerte. Anna og familien bruker ikke så mye tid på kjøkkenet, men spisebordet er et samlingspunkt. Store vinduer og direkte adgang til uteplass gir en deilig frihetsfølelse. Spisestolene er fra ulike bruktmarkeder, Living og Fritz Hansen. Taklampen Molecular er fra House Doctor. © Jorunn Tharaldsen

Vi er sammen ved spisebordet, resten av huset fungerer som soner for egentid.

Anna Bülow

- Vi var blant de aller første som kjøpte tomt her, så vi sto veldig fritt i forhold til tomtevalg og i forhold til plasseringen av huset på tomten. Vi ville legge det slik at vi fikk sol inn hele dagen, sier Anna.

Tomten ligger nær Østmarka i sørvest og har gode solforhold forholdene tatt i betraktning. De valgte også en tomt med stigning, slik at de kunne få kjeller med full vindushøyde ved å bygge i skrått terrenget.

Valgfriheten kombinert med ønskelisten har resultert i en bolig med store vinduer og dype vinduskarmer. Oppholdsrommene er lagt til øverste etasje, som ligger høyt nok til å få utnyttet utsikten maksimalt. Hovedinngangen, soverommene og en integrert garasje er i første etasje.

På bar. Kjøkkenet fra Kvik har godt med benkeplass og en frokostbar for travle dager. Det er tegnet inn et smalt vindu ved baren. Trappestolen er et loppefunn og berberteppet er fra Zanz i Lillestrøm. © Jorunn Tharaldsen

Favoritthjørnet. Ørelappstolen har Anna arvet av sin farmor. Fra den har hun utsikt både tilk skogen og utover Øyeren. Taklampen er fra Living, sidebordet fra Jysk, puffen fra Missoni og gulvtepet fra Home & Cottage. © Jorunn Tharaldsen

I sentrum. Peisen fra Brunner er sentralt plassert og et vakkert blikkfang. Den er malt i Elegant 1434 Helmatt fra Jotun. Det er likevel trappen som er husets smykke. Oppå peisen står planten vindusblad. Anna elsker grønne planter, men bare i perioder. - Når jeg blir lei av dem, tar jeg dem bare ut, sier hun. © Jorunn Tharaldsen

Idé fra magasin. Ideen fra planløsningen på badet fant Anna i et interiørblad. Gulvet har fliser fra Höganäs. © Jorunn Tharaldsen

Vi synes det er viktigst å bruke plassen til hverdagsaktiviteter.

Anna Bülow

- Det er utrolig deilig med direkte tilgang til garasjen, sier Anna, som er relativt fornøyd med hele boligen.

Det skulle kanskje bare mangle når man får bestemme alt selv, men alle som har bygget hus, vet hvordan det er. Man blir opptatt av alle skjevheter, skavanker og kompromisser.

- Det meste er blitt bra, og nå har vi bodd i det lenge nok til at jeg stort sett bare ser godene, sier Anna.

Og godene er mange, utover godt med lys, 330 kvadratmeters boltreplass og nærhet til marka. De store rommene er delt opp i intime soner, som sørger for at alle familiens behov har en plass. Ja, kanskje bortsett fra gjesterom.

Romslig. Badekaret fra Noro er plassert like ved en stor dusjnisje, og lenger inn henger et servantskap fra Kvik og toalettet. © Jorunn Tharaldsen

Flammebjørk. Soverommet har en fondvegg som virkelig fremhever flammebjørken i det gamle lintøyskapet. Anna har arvet det fra sin farmor. Oppå står et av Annas egne kunstverk, en parafinlampe fra Annas farmor, og på veggen henger kjolen hun brukte til Formex designprisutdeling ifjor. Fargekode til fondveggen er NCS S 8010-B50G. © Jorunn Tharaldsen

Tegneplass på gulvet. Plass til et eget atelier var et krav da Anna og Kjetil bygde hus. Det ligger i underetasjen, men mangler verken lys eller plass. Skapet fra Ikea holder orden på utstyret, og Anna er spesielt fornøyd med løsningen for store lerret. - Jeg tegner enten på gulvet eller ved å henge papiret på veggen, for å variere arbeidsstillingen, sier Anna. © Jorunn Tharaldsen

- Når vi får besøk fra familien min fra Sverige finner vi alltid plass til dem, det er ikke et stort problem. Vi synes det er viktigere å bruke plassen til hverdagsaktiviteter, sier Anna.

Derfor er det som kunne vært dedikert gjesterom brukt til hennes kontor og hans troférom kombinert med tv-stue. Derfor kan Frida turne huset rundt og derfor ligger Alfreds togbaner som regel i veien.

Anna bruker atelieret når hun føler seg kreativ og kontoret når hun administrerer. Stuen med peisen er lesesone, samtalehjørne og kosekrok, mens spisestuen er familiens møterom, leksesone og kafé.

- Vi er stort sett sammen ved spisebordet, også fungerer resten av huset som soner for egentid. Det er i grunnen blitt bra, sier Anna.

Et smykke. Trappen går fra entreen i underetasjen og opp til stuen. Jeg var opptatt av at materialene skulle synes, sier Anna. Trinnene er i lys eik og gelenderet er i glass og stål. Veggene er malt med kalkmaling. © Jorunn Tharaldsen

Bygd for lys og sol. At det er høyt under taket gir en fantastisk romfølelse, men gjør også at det er en utfordring å varme opp huset. Vannbåren varme er støpt ned i alle gulv, det er vann til vann varmepumpe og bergvarme i tillegg til peis i huset. © Jorunn Tharaldsen

Jenterommet. Datteren i huset, Frida, har fått mer farge på veggen enn ellers i huset. Det var mors idé. Tapetet er kjøpt på Maxbo og gulvtepet er fra Ikea. Stolen er et loppefunn. © Jorunn Tharaldsen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!