Slik skal Elon Musk kolonisere Mars og redde menneskeheten

Det er ikke for gøy. Elon Musk og SpaceX mener vi MÅ reise til Mars for å overleve.

PILEGRIM: Slik forestiller romselskapet SpaceX med teslasjef Elon Musk i spissen seg at ankomsten til Mars vil se ut når de første kolonistene landet på planeten.
Publisert

Tirsdag kveld norsk tid la romgründer Elon Musk fram sine planer for et interplanetarisk transportsystem. Ja, du leste det riktig. Mannen som står bak PayPal og Tesla - og vil redde jorden med grønn energi -  ønsker å kolonisere Mars.

Det høres ut som en gal manns planer, men Elon Musk er langt unna gal. Litt sprø, åpenbart, men han gjør ikke dette først og fremst for seg selv. Han gjør det for å redde menneskeheten fra undergangen vi ubønnhørlig er på vei mot.

Vent, hvaforno!?

- Jeg mener det virkelig bare er to grunnleggende veier for mennesker. En er at vi bli på jorden for alltid og på et eller annet tidspunkt skjer det noe som utrydder oss, sa Elon Musk under presentasjonen.

Musk understreker at han ikke er noen dommedagsprofet, men at historien tyder på at vi ikke har noen grunn til å tro at vi skal slippe unna der andre arter på jorden har måttet bukke under.

- Alternativet er at vi utvikler oss til en romfarende, interplanetarisk art.

TIL MARS OG HJEM IGJEN: Tyngdekraften på Mars er 37 prosent av jordens. Med metan utvunnet på Mars som brennstoff, kan romskipet forlate Mars skrinne atmosfære og returnere til jorden.

Mars er ideell

Elon Musk mener Mars er det ideelle stedet å dra. Det er relativt nærme, det finnes store mengder av frossent vann under overflaten og atmosfæren inneholder karbondioksid og nitrogen som trengs til å drive jordbruk.

Dessuten er tyngdekraften bare rundt en tredel av jordens.

Vektløfting blir en lek, men viktigere: Ved hjelp av metanbrennstoff fra Mars' overflate kan Musks romferger forlate Mars svake gravitasjon og returnere til jorden.

Les også: Nå avslører Musk sine planer for menneskeheten

Illustrasjon som viser hvordan en framtidig marstur starter på den legendariske Pad 39A på Kennedy Space Center. Det var også her Apollo 11-oppdraget startet med et brøl.
Tankskip fyller marsfartøyet mens det går i bane rundt jorden.
SpaceX sitt interplanetariske transportsystem er ikke begrenset til Mars. Her er det Jupiter vi ser.

X-faktoren

Å kunne returnere til jorden er ikke bare betryggende for de som drar, gjenbruk av utstyret er selve kjernen i Elon Musk forretningsplan.

Tenk på SpaceX som flyselskapet Norwegian. De kan tilby en flytur til New York for 3000 kroner fordi de kan fylle opp flyet med nye, betalende passasjerer og fly tilbake. Forestill deg billettprisen dersom Norwegian måtte skrote flyet etter hver eneste tur.

Om det hadde vært mulig å kjøpe en billett til Mars i dag, anslår Musk at prisen ville ligget rundt 80 millioner kroner. Når SpaceX sitt interplanetariske transportsystem (ITS) er i full sving, tror Musk at billetten vil koste omlag 1,6 millioner kroner. Lettere materialer og  kraftigere raketter hjelper med å holde prisen nede.

I forkant av presentasjonen på den 67. internasjonale romfartskongressen i Mexico tirsdag kveld annonserte Musk at de allerede har prøvekjørt den interplantariske rakettmotoren Raptor. Dette er et monster av en motor, tre ganger sterkere enn Merlin-motoren SpaceX bruker i dagens Falcon9-raketter (du vet, de som driver og eksploderer).

RAPTOR: Slik ser det ut når SpaceX starter opp sin interplanetariske motor, Raptor.

Slik skal vi reise til Mars

Men hvordan skal egentlig ITS fungere? I teorien er det enkelt nok:

Du og 99 andre eventyrlystne menn og kvinner går ombord i et fartøy montert på toppen av en massiv ny rakett bestående av 42 brølende Raptor-motorer.

Til sammen er romskipet like høyt som en 40 etasjers bygning.

I en fart på noen titalls tusen kilometer i timen farer du og dine medpilegrimer gjennom atmosfæren og blir parkert i en bane rundt jorden.

UTVIKLINGEN ER I GANG: Utviklingen av denne tanken er et av de første skrittene SpaceX har tatt for å kunne frakte menneskeheten til Mars.

Her må dere vente en stund mens raketten snur og vender tilbake til jorden for å hente mer drivstoff. Når tanken er full kan ferden mot Mars begynne. Toppfarten på skipet er over 30.000 km/t, og turen tar ikke mer enn tre måneder.

Musk er overbevist om at passasjerene får det "kjempegøy" på turen ved å tumle rundt i vektløs tilstand, se filmer og spise pizza (ja, det er planen).

Varmeskjold under skipet vil hjelpe til med å bremse nedstigningen mot Mars, men den virkelige bremseeffekten må romfartøyet stå for selv.

Tanken er at raketten skal lande slik SpaceX ikke får helt til med Falcon9 her på jorden ...

Jaja, det kommer sikkert til å gå kjempefint.

Screen9v2

Det var knyttet store forventinger til Elon Musks presentasjon under den 67. internasjonale romfartskongressen i Guadalajara i Mexico den 27. september 2016.

Elon Musk tror at det vil vokse fram en by på Mars med millioner av innbyggere. Det vil kreve tusenvis av skip og titusenvis av romreiser. Visjonæren tror det vil ta mellom 40 og 100 år.

Det er ennå noen år fram i tid før Mars er en tre måneders tur og et forbrukslån på halvannen million unna. Så hvorfor avduker SpaceX sine planer nå? For å skaffe til veie penger.

Målet med SpaceX har hele tiden vært å reise til Mars. Men å utvikle romteknologi for å kolonisere den røde planeten er både ekstremt kostbart og tidkrevende, og Elon Musk er avhengig av at investorer vil bli med eventyret.

På spørsmål fra salen om Musk selv vil reise ut i rommet, avslørte milliardæren og ideologen samtidig en bekymring for en plan som er finansiert med penger fra investorer.

- Jeg må først forsikre meg om at dersom noe går galt på turen og jeg dør, så har vi en god plan for hvordan målet med selskapet skal fortsette og ikke blir overtatt av investorer som bare vil maksimere profitten og ikke reise til Mars. Det er det jeg frykter mest.

Kul kis.

Her kan du se hele presentasjonen til Elon Musk:

Screen9v2