Hvis dette er fremtidens fly, da kan du glede deg

Det er nyvinninger her som er helt utrolige.

AWWA-QG "Progress Eagle" er visjonen for fremtidens passasjerfly.
Publisert

For en stund tilbake var vi på et fremtidsmøte med flyprodusenten Airbus, hvor de blant annet snakket om muligheten for «hangarfly» - bokstavelig talt flyvende flyplasser modellert etter hangarskip-tankegangen.

Da gikk det opp for oss at de store visjonene i flyindustrien knapt har noen grenser - og at de store produsentene er minst like ambisiøse som frittstående designere.

I dette lyset blir designeren Oscar Viñales visjon for fremtidens passasjerfly svært interessant. Flyet har fått navnet AWWA-QG "Progress Eagle", og er et 800-seteres passasjerfly - ikke helt ulikt Airbus´ gigantiske A380.

Likhetstrekkene med A380 stopper likevel der, for Progress Eagle er det som omtales som en "Quantum Airplane", og er tenkt bygget med materialer som en regner med at vil være kommersielt tilgjengelig 10-15 år frem i tid.

Her snakker vi om alle typer lettvektsmaterialer, inkludert nanorør (det letteste og sterkeste man vet om) og selvhelende metamaterialer.

Joda, på det tidspunktet begynte vi å løfte litt på øyenbrynene også, men heng ved.

Flyet er utstyrt med seks motorer, hvorav fire av disse er hydrogenmotorer (vi antar det betyr elektriske) - mens en dobbeltmotor på midten bak er en «mixed fuel» løsning som skal stå for de store skyvene ved take-off.

Denne motoren skal også doble opp som en vindturbin for å generere strøm til flyet. De nøyaktige fysiske prinsippene som ligger bak dette, er vi ikke helt sikre på, men det skal nå uansett generere strøm sammen med solcelledekkede vinger.

Strøm skal kunne lagre si tidligere nevnte nanorør - og tømmes når man kommer på bakken, slik at det kan gis strøm til flyplassen og omkringliggende områder.

Resultatet av det hele er et co2-utslipp lik null.

Nå har vi derimot kommet til punktet som vi ikke helt forstår: Selv om flyet tilsynelatende skal være mer eller mindre selvforsynt med elektrisitet - og til og med plussleverandør - ser man for seg at flyet kan fly jorden rundt ved hjelp av overføring av solenergi gjennom laser fra satellitter. Nå siterer vi litt dårlig engelsk:

«The satellites’ network, could transmit energy to the “Progress Eagle” in all time travel through laser beams (first, the satellite captures the Sun light and converts it into electric power, and after , into a powerful Laser beam). The airplane with its systems to harvest the “solar power” could use it for its engines.»

Right.

Tilbake til flyet: Flyet har tre etasjer, mens cockpit er en utstikkende løsning slik at pilotene skal få maksimalt utsyn. Som noen kanskje har fått med seg er utsyn for piloter ofte en utfordring, og på Concorde måtte en lage et fly som bokstavelig talt kunne knekke nesen for at pilotene skulle se noe annet enn himmel når flyet landet.

Men flyets svært brede profil, i kombinasjon med tre etasjer, vil ifølge designeren kunne skape en ny klasse forbi førsteklasse: Pilotklasse.

Dette er klassen som sitter helt foran i flyet - og faktisk har utsyn rett fremover. Det kunne vi fint leve med.

Skal vi tro designeren er flyets svært spesielle kropp, med buede, sammenleggbare vinger med tripe winglets, og elektriske motorer noe som også vil gi svært hyggelig komfort. Det snakkes om 75 prosent reduksjon av støy som følger av mindre luftmotstand og stillegående motorer.

Designeren sier ingenting om fart, men en grov utregning av et scenario han skisserer tyder på at han regner med at flyet kan fly i rundt 1080 km/t - rett rundt lydens hastighet i en marsjhøyde på 40.000 fot.

PS! Når vi først er inne på fremtidens fly: Britiske myndigheter ser nå på muligheten for å bygge det de kaller en «spaceport» utenfor Newquay eller Glasgow allerede innen 2018.

Slik ser britiske myndigheter for seg en fremtid romflyplass.

Tanken er at dette skal kunne være utgangspunktet for en stadig større satsing på romturisme.

- Jeg ønsker at Storbritannia skal være i spissen når det kommer til komersielle romturer. Å etablere en romflyplass vil sørge for at vi er i front i denne spennende nye utviklingen, sier flyminister Robert Goodwill ifølge The Independent.