Dette flyet er faktisk helt ekte

Noen fly er så digre at de fremstår naturstridige. Her er de 11 største farkostene som har klart å lette fra bakken.

FLYGENDE DELFIN: Airbus BelugaXL er et stort fraktfly basert på A330 bygget av Airbus for å fly store flydeler som vinger mellom Airbus ulike fabrikker i Europa. Produsenten så åpenbart tidlig likheten til hvithvalen.
Publisert Sist oppdatert

Da brødrene Wright gjennomførte sin første flytur i 1903, tilbakela de 36,5 meter. Det betyr at de kunne ha startet og landet to ganger med god margin på vingespennet (97,5m) til Hughes H-4 Hercules, bedre kjent som «Spruce Goose». Ingen andre fly har hatt større vingespenn hverken før eller siden.

Ideen om Hughes H-4 Hercules ble klekket ut av den fly- og stormannsgale mangemilliardæren Howard Hughes under 2. verdenskrig. 

Han så for seg et flygende skip som kunne frakte stridsvogner og flere hundretalls soldater fra USA til Europa, usårbar for ubåtene som herjet med de allierte forsyningskonvoiene over Atlanteren.

FLYGENDE FIASKO: Hughes H-4 Hercules var verdens største fly da det kom i 1947. Det er også det desidert største som er bygget i tre, og det var forløperen til dagens kjempefly.

ALLER STØRST: An-225 vakte berettiget oppsikt da det ble vist frem for første gang med romfergen Buran på ryggen på flyshowet i Paris i 1989. Den russiske romfergen ble aldri realisert, og da Sovjetunionen ble oppløst ble kjempen lagt i møllpose i åtte år. Senere ble det eneste flygende eksemplaret gjort til sivilt transportfly for de alle største løftene, og holder lasterekorden med 189 980 kg for det tyngste enkeltobjektet som noensinne er fraktet. I 2014 besøkte kjempen Oslo Lufthavn med norsk militærmateriell fra Afghanistan.

Kortvarig flytur

Paradoksalt nok ble verdens største fly konstruert av tre og seilduk for ikke å legge beslag på aluminium fra krigsproduksjonen. Det resulterte i det lite ærbødige kallenavnet «Spruce Goose», på norsk Grangåsa.

På grunn av forsinkelser rakk ikke «Spruce Goose » å bli ferdig før freden kom, og hele prosjektet virket etter hvert mindre og mindre flygedyktig. Men Spruce Goose kom seg i lufta.

STØRSTE PASSASJERFLY: Det europeiske Airbus-konsernet intro­duserte A380 for å bryte dominansen til Boeing i markedet for de største passasjerflyene. Deleproduksjonen skjer ved forskjellige fabrikker i Europa før de blir fraktet til Airbus-fabrikken i Toulouse i Sør-Frankrike. Selv om A380 bare er marginalt lengre enn B747, gir de to etasjene 40 prosent høyere passasjerkapasitet. Dimensjonene og passasjerantallet krevde også at flyplass-pirene måtte bygges om for å håndtere flyet. Den første passasjerruten ble åpnet i 2007. Snaut to år senere fraktet flytypen passasjer nummer en million.
GAP OPP: Airbus BelugaXL sluker det meste, men er bygget for å frakte flydeler fra fabrikk til fabrikk i Europa.
HVITHVAL: Airbus legger ikke skjul på at neseformen ligner på hvithvalens og har sågar pyntene flyene med øyne og munn.

En novemberdag for nesten 70 år siden gjennomførte flyet takseprøver i vannet utenfor hangaren i Long Beach med Howard Hughes selv bak spakene.

Fristelsen ble for stor og Hughes ga full gass på de åtte motorene. Sakte lettet kjempen fra vannet og fortsatte i fem meters høyde før det satte seg varsomt ned igjen. Flyturen på halvannen kilometer slo riktignok Wrightbødrenes jomfrutur.

Men det ble med den ene turen før flyet ble pakket ned i hangaren for godt.

Tyngre og tyngre

Selv om verdens største fly i flere år var en fiasko, skulle det allikevel være forløperen for enda lengre og tyngre giganter.

Amerikanske C-5A Galaxy så dagens lys i 1969 som verdens tyngste fly med sine 380 tonns avgangsvekt. Flyet gjør fortsatt nytte for seg for det amerikanske forsvaret. Lasterommet er faktisk litt lengre en den første flystrekningen til brødrene Wright, og sluker opptil fem Apache angrepshelikoptre eller to 60-tonns Abrams stridsvogner samtidig.

SPISER TANKS TIL FROKOST: Lockheed C-5 Galaxy brukes av den amerikanske hæren når den har behov for å forflytte 60-tonns stridsvogner til andre siden av kloden på kort tid. Kolossen var verdens største da den ble intro­dusert i 1968 og overtok rollen som «Spruce Goose» skulle hatt. Et moderniseringsprogram med nye motorer og instrumentering skal sørge for å holde kjempen operativ frem til 2040.
GOD PLASS: Lockheed C-5 Galaxy har plass til stridsvogner på 60 tonn.

Etter hvert ble passasjerflyene både raskere og større. Da Boeing B747 kom i 1969 revolusjonerte det langdistansetrafikken med muligheten til å frakte drøyt 400 passasjerer.

I dag kan Airbus A380 frakte opptil 853 passasjerer fordelt på to dekk, og mannskapet har egne hvilerom på nederste dekk.

ALLE JUMBOERS MOR: Da Boeing B747 ble introdusert i 1969, skapte den benevnelsen Jumbojet som brukes om alle bredbuk-passasjerfly i dag. Tanken på et passasjerfly som kunne frakte dobbelt så mange passasjerer som andre var en svært frisk satsing for Boeing-fabrikken. Utfordringene med å designe et så digert fly var én ting. Dersom kundene uteble, kunne det bety slutten for hele fabrikken. Helt frem til introduksjonen av Airbus sin A380 var B747 verdens største passasjerfly, og er også i bruk som presidentfly i USA. Nasa brukte en versjon til å frakte Romfergen på ryggen. Den siste versjonen, B747-8, var med sine 76,4 m verdens lengste passasjerfly.
BLACKJACK: Russiske Tupolev Tu-160 Blackjack er både verdens tyngste kampfly, verdens største supersoniske fly, foruten det største flyet som noensinne er bygget med svingbare vinger. Flyet var det siste strategiske dommedagsflyet som ble utviklet av Sovjetunionen på slutten av 1980-tallet. Fortsatt er flyet en hyppig gjest langs norskekysten. Bildet er tatt fra et av Luftforsvarets F-16. Flytypen er i ferd med å gå gjennom et moderniseringsprogram, og det er også aktuelt å gjenoppta produksjonen. Tu-160 kan ta med seg opptil 40 tonn bomber inn i skroget, og kan også avfyre langdistansemissiler med atomladning.

Rekorden hadde Ukraina frem til den russiske invasjonen i februar 2022. Antonov An-225 Mriya ble utviklet for å kunne frakte med seg den russiske romfergen Buran på slutten av 1980-tallet. Kun ett eksemplar ble bygget, og var det tyngste og lengste flyet som noensinne er bygget.

For å klare en maksimal avgangsvekt på 640 tonn, fikk flyet et vingeareal som er større enn en håndballbane.

Ingenting tyder på at større fly enn A-225 vil bli konstruert i overskuelig fremtid. Kjempen var et produkt av de nesten ubegrensede militærbudsjettene i Sovjetunionen under den kalde krigen. På det sivile markedet synes grensen å være nådd med A380, selv om det i teorien er mulig å bygge enda større fly.

Den største utfordringen vil være å tiltrekke seg nok kunder til å betale de enorme utviklingskostnadene. Ikke minst må flyplassrullebaner og terminaler bygges om for å kunne takle fly med mer enn tusen passasjerer.

LETTVEKTER: Med et vinge­spenn som er 3,5 meter lengre enn jumbojetens er det solcelle­drevne flyet Solar Impulse det desidert letteste av de flygende gigantene. Ved hjelp av elektriske motorer og 17 248 solcellepaneler, klarte Solar Impulse å fly jorda rundt i tidsrommet mars 2015-juli 2016. Det lengste nonstop strekket på 8900 km fra Japan til Hawaii ble gjennomført på snaut fem døgn − den lengste solo-flighten som er gjennomført.
SJØMONSTER: Under Den kalde krigen eksperimenterte Sovjetunionen med et slags flygende slagskip som kunne fly opp til 14 meters høyde over vannflaten med en hastighet på 500 km/t. Prinsippet gikk ut på å utnytte luftputen som dannes under en vinge rett over bakkehøyde. Fartøyene ble kalt «ekranoplan». Det største, KM, hadde en vekt på hele 550 tonn og gikk under navnet «Det kaspiske monsteret». KM havarerte tidlig under testperioden, men flere mindre modeller som «Lun» ble utprøvd før ideen med å fly i lav høyde med stor hastighet ble ansett som for risikabel.
FLEST VINGER: At italienerne kan lage gode sportsbiler er hevet over tvil. Mindre kjent er at de også har et av verdens merkeligste gigantfly på samvittigheten. Caproni Ca. 60 var verdens største flybåt i 1921, men det varte ikke lenge ettersom det ikke overraskende havarerte på sin andre testtur. Fortsatt er det ingen fly som har fløyet med flere vinger. Ca. 60 nøyde seg ikke med to vingepar som var standard på den tiden, men hele ni med et samlet areal på 750 kvadratmeter. Ideen om å bygge et transatlantisk fly med plass til 100 passasjerer var i det minste fremtidsrettet selv om det ble en skuffelse for konstruktør Gianni Caproni.
STØRRE ENN FLY: De tyske zeppelinerne Graf Zeppelin og Hindenburg er de største luftfartøyene som har fløyet. Luftskipene sto for noe helt nytt da de ble satt inn i trafikk mellom Tyskland og USA i 1936. Passasjerene opplevde en komfort som er uvanlig i dag. Den romslige gondolen inneholdt både lugarer, restaurant og salong med eget piano. Zeppelinernes tidsalder ble kortvarig da Hindenburg eksploderte ved ankomsten i New Jersey i 1937, og folks tillit til luftskipene forsvant.