Forskning

Forskningen som kan endre din PC- og mobilhverdag

Målet er at du IKKE umiddelbart skal forstå hva som skjer.

Hjernes aktivitet stuper når den utsettes for de samme advarslene gang etter gang.
Hjernes aktivitet stuper når den utsettes for de samme advarslene gang etter gang.
Publisert

Hvor mange ganger har du bare i dag klikket vekk en sikkerhetsadvarsel uten å tenke et øyeblikk over hva du egentlig ble advart mot?

Sannsynligvis har du ikke den ringeste anelse, for advarsler er noe de fleste av oss ikke lenger tenker over.

Hjernen skrur seg av

Og nå har forskere fra Google og universitetene i Pittsburgh og Bringham Young tatt en nærmere titt på fenomenet for å se hva som egentlig skjer når vi får forskjellige typer av sikkerhetsadvarsler.

Ved hjelp av såkalte FMRI-maskiner (funksjonell MR), undersøkte de hjerneaktiviteten til forsøkspersoner mens de ble vist en lang rekke advarselsvinduer.

Resultatene kan få stor betydning for fremtidens programvare.

En av 25 deltakere plasseres inn i en FMRI-maskin.
En av 25 deltakere plasseres inn i en FMRI-maskin.

- Våre resultater viser en dramatisk nedgang i delene av hjernen som prosesserer det visuelle etter bare den andre eksponeringen av en advarsel, med en videre reduksjon etter flere visninger, skriver forskerne i en ny rapport.

Som å trekke ned en rullgardin

Ellers sagt på en annen måte: Når du ser en advarsel mer enn én gang, så overser du den.

I den vitenskapelige verden omtales fenomenet som repetition suppression (RS) - altså å ignorere noe som gjentar seg.

Resultatet av dette fenomenet er at blant annet at bare 14 prosent av deltakere i en annen undersøkelse - fikk med seg at innholdet i en advarseldialog hadde endret seg etter å ha blitt utsatt for den samme advarselen flere ganger.

Eller sagt på en annen måte: 6 av 7 får ikke med seg at innholdet i kjente advarselmeldinger endrer seg.

Noen av forskernes eksempler på advarsler som endrer form og farge.
Noen av forskernes eksempler på advarsler som endrer form og farge.

Vil skape helt nye advarsler

Etter å ha dokumentert at vi faktisk ignorerer advarsler vi har sett igjen og igjen, foreslår forskere å endre på "advarselsregimet".

Deres kongstanke er såkalte "polymorfiske" advarsler, der meldingene du får ser annerledes ut fra gang til gang. Det kan være rotasjon, farger, border, uthevede ord og forskjellig zoom og lignende.

Ifølge undersøkelsen sørger denne typen advarsler for at problemet med å overse noe kjent reduseres betydelig.

Kunne du tenke deg litt mer fargerike og mindre gjenkjennelige advarsler?

Denne saken ble første gang publisert 23/03 2015.

Les også