F-35 - et kraftmonster

Verdens kraftigste jagerflymotor sitter i F-35

Vi Menn fikk et innblikk i den nye topphemmelige kampflybasen på Ørland.

<b>SIMULATOR:</b> Kamptreningssimulatorene gjør det mulig å lære ny taktikk grundig før man tester den ut i luften.
SIMULATOR: Kamptreningssimulatorene gjør det mulig å lære ny taktikk grundig før man tester den ut i luften. Foto: Håkon Bonafede
Sist oppdatert

Med over 178 KN, tilsvarende 20 tonns skyvkraft med etterbrenner, regnes Pratt & Whitney F135-motoren som verdens kraftigste jagerflymotor.

Den er hele 5,6 meter lang og veier 1,7 tonn. Den massive skrogfasongen kommer av at kampflyet er bygget rundt motordiameteren.

F-35-pilot Morten Hanche har tidligere beskrevet hvordan man kan svinge så krapt at man mister hastighet, og akselerere meget raskt opp i overlydshastighet før man avfyrer missiler, noe som har gitt grunnlaget for ny nærkampteknikk.

Les også: (+) Misforståelsen som førte til katastrofen

Spesialbygde shelter

Major Bjørn Tommy Eigeland var den første norske teknikeren som dro over til treningsbasen Luke i Arizona. I dag leder han F-35-vedlikeholdet på Ørland.

Norge har bestilt i alt 52 F-35

De første tre ankom Norge i november 2017.

Etter planen skal tre nye fly leveres til Norge hver vår og høst til det totale antallet oppnås.

I januar 2022 overtok F-35 den stående jagerflyberedskapen (QRA) fra F-16.

Det daglige vedlikeholdet gjøres av teknikerne ute i de nye bombesikre shelterne som hver er bygget spesielt for å huse en vedlikeholdsenhet. Større vedlikehold som bytting av komponenter skjer i det nye vedlikeholdsbygget.

– Motoren er delt opp i fire hovedmoduler som kan byttes ut individuelt. Mange av komponentene kan også byttes mens motoren står i flyet, noe som reduserer vedlikeholdstiden, forteller han.

Les også: (+) Torgeir (27) havnet i et forferdelig dilemma. Noen dager senere var han og 16 andre døde

<b>SLUGGER:</b> Major Tommy Eigeland har jobben med å skru på verdens kraftigste jagerflymotor.
SLUGGER: Major Tommy Eigeland har jobben med å skru på verdens kraftigste jagerflymotor. Foto: Håkon Bonafede

Eigeland legger til at teknikere jobbet mer spesialisert før. Endringer i opplæring og flyets vedlikeholdskonsept har ført til at de nå har fått bredere fagfelt og jobber i team som utfyller hverandre. I dag bidrar hver enkelt til det meste for å jobbe mer effektivt.

<b>VINTERFLY:</b> F-35 har vinteregenskaper som en SUV. Her fotografert over Rondane.
VINTERFLY: F-35 har vinteregenskaper som en SUV. Her fotografert over Rondane. Foto: Morten Hanche / Forsvaret

– I dag er PC-en som avleser dataene fra flyet blitt et viktig redskap. Her kan vi følge med på tingenes tilstand og planlegge vedlikehold ut fra faktisk slitasje istedenfor å bruke den tradisjonelle metoden med å skifte ut deler etter timeintervaller, forteller han.

Les også: (+) Dommedagsflyet: En styrt ville forårsaket en ufattelig katastrofe

Denne saken ble første gang publisert 04/10 2019, og sist oppdatert 06/01 2022.

Les også