B-21 er USAs nye stealth-bombefly
Et av de store spørsmålene er hvorvidt det nye bombeflyet kommer til å ha piloter ombord.

Arven etter legendariske B-2 «Spirit» videreføres med det siste innen militærteknologi og flydesign.
Nylig tikket den inn en nyhetsmelding fra pressekontoret til U.S. Air Force. Budskapet var kort og konsist:
«Air Force reveals B-21 Long Range Strike Bomber».
Og der var katta ute av sekken.
Eksentrisk milliardær viser frem et splitter nytt romskip
Nye krigsmaskiner er sjelden noe å rope hurra for, men alle med interesse for teknologi og vitenskap har grunn til å følge med når det amerikanske luftforsvaret presenterer noe helt nytt.
For tre uker siden skrev Natgeobloggen om de nye reklamefilmene fra jageflyprodusenten Northrop Grumman. I videoen nedenfor kommer de med sterke hint at noe stort er i gjære: «Just wait …» var punchlinen i reklamefilmen:
Screen9na04
Og nå har vi fått vite hva de har hatt i ermet.
@AaronMehta The designation B-21 recognizes the LRS-B as the first bomber of the 21st century. https://t.co/n3EEGpkRPx
— USAF Pressdesk (@usafpressdesk) 26. februar 2016
Mistenkelig likt det eksisterende B-2 «Spirit» vil noen hevde ...
Les også: Jagerfly-gigant med sterke hint om skummel fremtid
Nye B-21 er ment å erstatte det ikoniske geriatriske bombeflyet B-52 Stratofortress, som har vært i tjeneste siden 1952, samt B-2 «Spirit», verdens første langdistanse bombefly med stealth-kapasitet.
B-2 virket ekstremt futuristisk da det ble introdusert i 1997, men etter Sovjetunionens kollaps ble produksjonen kuttet etter bare 21 fly av et planlagt antall på 132.
Les også: Slik ser en atombombe ut noen milliontedels sekunder etter detonering — se de utrolige bildene

Foreløpig har ikke U.S. Air Force avslørt stort annet enn en konsept-skisse med logo på, så hvordan det ferdige flyet vil bli seende ut er det ingen som helt vet ennå, men svært mye tyder på at B-21 vil ligne mye på sin forgjenger.
Les også: 78 år etter Hindenburg-katastrofen satser kineserne på enorme luftskip
Sannsynligheten er også stor for at Northrop Grumman vil trekke veksler på lærdommen fra både B-2 Spirit, og den sjukt futuristiske stealth-dronen X-47B:

Et av de store spørsmålene er hvorvidt de nye bombeflyene kommer til å ha piloter ombord. Drone-teknologien fortsetter å skyte fart og mange vil hevde at en pilot ombord bare svekker flyets design og i tillegg representerer en økt fare for, eh ... menneskelige feil.
Andre mener det er en selvfølge at både bombe- og jagerfly skal ha pilot ombord, og i flere av de nye designene ses en tydelig cockpit med vinduer — noe som strengt tatt ikke er nødvendig for et dronefly.
Les også: Denne 12 meter høye 3D-printeren skal ikke lage nips. Ambisjonen er heller å redde verden
Herligheten er beregnet til å koste rundt i overkant av fem milliarder kroner per fly — og amerikanerne har bestilt 100 stk.
Militære prosjekter har et interessant rulleblad når det gjelder budsjettoverskridelser, og det skal bli interessant å se nullene balle på seg for prosjekt «B-21».
Det har noe å leve opp til, ettersom budsjettsprekken til B-2 «Spirit» er legendarisk: Opp mot 20 milliarder kroner per fly, og driftskostnadene under flyvning ligger på rundt 1 million kroner — per time.
Artikkelen er først publisert på natgeobloggen.no. Les også:
I 2050 kommer halvparten av jordens befolkning til å være… nærsynte?
OK… Det er en løs gorilla på den internasjonale romstasjonen
For første gang har forskere funnet kilden til mystiske radioglimt