GENETIKK

Visste du dette om rødhårede?

Mytene er mange, men fakta er mer spennende.

GENETISK OVERLEGEN: Det er et lite gen kalt MC1R som har ansvaret for de røde lokkene, men genet har også andre egenskaper.

Det er mange myter om rødt hår, men selvfølgelig nok også svært mye fakta. Å ha rødt hår er en genetisk mutasjon, og flere forskere har forsøkt å finne ut hvordan dette påvirker kroppen.

Professor på institutt for klinisk og molekylær medisin, Frank Skorpen, forteller at det først og fremst er kvinner som har blitt studert, og i noen studier kan man blant annet se at folk med rødt hår er mer sensitive for smerte.

– Det er et veldig komplekst fenomen, da man blant annet kan se at de med rødt hår er mer sensitive mot enkelte smertepåvirkninger, men mindre sensitive for annen type smerte, forteller Skorpen.

Rødhåringer har en annen smerteterskel

Det er et lite gen kalt MC1R som har ansvaret for de røde lokkene, men genet har også andre egenskaper. Danske forskere fant i 2012 ut at genet blant annet gir rødhårede en høyere toleranse for sterk mat, press- og stikksmerter.

Hvordan forskerne har kommet frem til disse bevisene, er ved å blant annet måle hvordan respons personen får av en smertepåvirkning på kroppen. Skorpen forteller at det kan være vanskelig å måle direkte hvordan personen opplever smerten, da smerte er et ekstremt komplisert fenomen.

– Man kan for så vidt måle hvor sensitiv en person er for smerte, ved å for eksempel påføre kontrollert varme til huden. Her starter man vanligvis ved 35oC og øker den gradvis til maks 50oC. Da kan man se hvor høy temperatur personen tåler, og hvor lenge personen "holder ut" før smerten blir uutholdelig.

Les også: Hudtrøbbelet kan kreve behandling

Dårligere effekt av lokalbedøvendemidler

Det har også blitt vist at kvinner med rødt hår kan ha dårligere effekt av lokalbedøvendemidler, som for eksempel bedøvelse hos tannlegen.

Dette er kanskje også derfor folk med rødt hår oftere har tannlegeskrekk.

Forskning viser også at rødhåringer kan trenge omtrent 20 prosent mer anestesi for narkose, men det er ikke alle studier som har vist det samme.

– Enkelte anestesileger mener at de må gi mer anestesi for at pasienten skal få en dyp nok narkose, mens andre er uenige i dette, sier Skorpen. Det kan også variere med hvilken narkoseform som benyttes.

Enkelte studier har også vist at de faktisk har bedre effekt av sterke opioider, som for eksempel morfin.