Verdens farligste flyplasser

Dette er landingsstripene fra helvete.

Publisert

Nettstedet Travel and Leisure har en slags uoffisell oversikt over landingsstripene verden over du verken har lyst til å lande på eller lette fra.

Les også: De tryggeste setene på flyet, ifølge 35 år med flykrasjdata

Faktisk er er en norsk flyplass med på listen over verstingstripene.

I 2009 ble Sandane lufthavn Anda i Sogn og Fjordane den første norske flyplassen som ble tatt opp i den «eksklusive» klubben.

Begrunnelsen fra reisenettstedet er at Sandane lufthavn bare har en 800 meter lang rullebane som går øst-vest på tvers av halvøya mellom Utfjorden og Gloppefjorden. I tillegg ligger flyplassen i noe kupert terreng, som gjør at turbulens kan gjøre landingene ekstra krevende.

Lufthavnsjef Jon Granheim bekreftet den gang overfor NRK at flyplassen var krevende, men at sikkerheten var på topp.

- Sandane er jo en unik flyplass, omgitt som den er av fire fjorder og med sjø i begge ender av rullebanen. Det som gjør landingsforholdene krevende er at pilotene må fly inn på en litt spesiell måte. Men de blir aldri overrasket over forholdene. De sier at de skjerper seg ekstra når de lander hos oss, og er forberedt på alt, sier han.

Sandane lufthavn hører strengt tatt ikke med på vår verstingliste, den må regnes som småpotet sammenliknet med disse landingstripene fra helvete, men vi tar den med av patriotiske hensyn:

Prinsesse Juliana internasjonale lufthavn

Saint Martin, Karibien

Prinsesse Juliana internasjonale lufthavn er den nest travleste i Øst-Karibien med sine nær to millioner passasjerer (2005). Flyplassen er kjent for den beryktede innflyvningen til landingsstripe 10, som foregår over vann. Dette kan forvirre piloters oppfatning av høyden, men det er så langt ikke skjedd alvorlige ulykker.

Toncontín internasjonale flyplass

Tegucigalpa, Honduras

Toncontín har en av verdens korteste landingsstriper, kun drøye 2000 meter lang. Før utvidelsen i mai var stripa enda kortere, kun drøye 1800 meter, og innflyvningen skjedde langs en bakketopp. Denne er nå fjernet, men flyplassen er fremdeles en av verdens farligste. Flyplassen har hatt flere ulykker, så sent som i februar 2011 døde 14 mennesker da Flight 731 krasjet under innflyvningen.

Gibraltar lufthavn

Gibraltar

Lufthavnen er populær blant turister som reiser til den vestlige delen av turistresortene Costa del Sol og Costa de La Luz, men dens beliggenhet, satt i sammenheng med den korte rullebanen som går på tvers av det lille territoriet Gibraltar gir restriksjoner på bruk. Lufthavnen er en av få i verden som IATA har klassifisert som en kategori A-lufthavn, noe som gir skjerpede krav til flyoperasjoner og drift.

Madeira lufthavn

Funchal, Madeira

Madeira Lufthavn er ble kraftig forbedret med en rullebane som er bygget på pilarer ut i sjøen. Tidligere var landingsstripen kun 1600 meter lang, men er nå nesten fordoblet. History Channels «Most Extreme Airports» rangerer likevel flyplassen som verdens 9. farligste.

Juancho E. Yrausquin lufthavn

Saba, Karibien

Juancho E. Yrausquin lufthavn på den karibiske øya Saba er beryktet for sin beliggenhet og ekstremt kort rullebane. Bare spesialtrente piloter kan lette og lande her. Flyplassen regnes som en av verdens farligste til tross for at det ikke har skjedd større ulykker her.

Barra Lufthavn

Barra, Skotland

Pilotene som lander sine Twin Ottere på Barra gjør det kun når det er lavvann, ellers ligger «landingsstripa» under vann. De tre landingsstripene er enkelt og greit sandstranda i Traigh Mhòr-bukta og markert med trepåler i enden.

John F. Kennedy internasjonale lufthavn

New York, USA

JFK-flyplassen er kanskje ikke viden kjent som en av verdens farligste flyplasser, men den såkalte Parkway Visual eller Canarsie-innflyvningen er spesielt beryktet blant piloter. Årsaken er at pikotene her må se opp for fly til New Yorks to andre store flyplasser, LaGuardia og Newark.

Tenzing-Hillary lufthavn

Lukla, Nepal

Tenzing-Hillary lufthavn, tidligere Lukla lufthavn er en liten flyplass ved byen Lukla i den østlige del av Nepal. Lufthavnen ble etablert i 1971 og er en av de høyest beliggende flyplasser i verden. Den ligger på 2860 meter over havet i Himalaya syd for Mount Everest på grensen til Tibet.

Landingsbanen er meget spesiell. Den er meget kort og bratt og ender i et stup omkring 700 meter mot den nedenforliggende dal. Banelengden er kun 527 meter og rullebanen skråner med 12° slik at all landig må skje i motbakke og start nedover rullebanen, en såkalt altiport.

Courchevel altiport

Frankrike

Denne flyplassen ligger to kilometer sør for skistedet Courchevel i Frankrike, og navnet over er ikke en skrivefeil av «airport». Benevnelsen «altiport» betyr at flyplassen har en kort, hellende rullebane. Landingene skjer alltid i oppoverbakke, og dermed kan flyene lande på en kortere strekning enn om rullebanen hadde vært flat. Take-off skjer i nedoverbakke, og bakken hjelper da flyene å få ekstra hastighet.

Sandane lufthavn

Anda, Norge

Sandane lufthavn bare har en 800 meter lang rullebane som går øst-vest på tvers av halvøya mellom Utfjorden og Gloppefjorden. I tillegg ligger flyplassen i noe kupert terreng, som gjør at turbulens kan gjøre landingene ekstra krevende.