Verdens aller raskeste biler

På topp 10-listen har vi samlet 12 biler!

Publisert

Det har skjedd så mye på bilfronten den siste tiden, at topplisten over verdens raskeste serieproduserte biler - og da benytter vi det begrepet litt løst - knapt er til å kjenne igjen. Klassikere som Ferrari Enzo og Jaguar XJ220 er nå rett og slett dyttet helt ut av listen.

For første gang kan vi nå presentere en liste som utelukkende består av biler som har en topphastighet på over de magiske 220 mph-grensen.

Les også:Verdens styggeste biler

De raskeste serieproduserte bilene i verden:

10. (delt) Pagani Zonda Tricolore (220 mph - >350 km/t)
Vi begynner denne eksklusive listen med den «siste» spesialutgaven av den vanlige Zondaen - men i Paganis verden var «siste» et noe løst begrep. Bilen er i praksis en gateversjon av R-varianten, og toppet ut på rundt 350 km/t.

Med bare fem eksemplarer solgt, samt fem versjoner av en uten tak, kan man vel anse det som ganske sikkert at dette er en bil du aldri vil få se.

10. (delt) Lamborghini Aventador (220 mph - >350 km/t)
Italienernes nye V12-monster hadde ikke lenger toppfart som hovedprioritet. Det var aksellerasjon og kjøreegenskaper som var hovedfokuset, ifølge Lamborghini.

Resultatet var at det ble den raskeste Lamborghinien noen gang, med en toppfart på det som var det oppgitte målet for Jaguar XJ220 - som V6-eren til britene aldri klarte å nå.

9. Noble M600 (223 mph - 359 km/t)
Noble er ikke en produsent spesielt mange har et forhold til, men britene har holdt det gående en stund, og med M600 fikk de virkelig nåla på speedometeret å nå nye høyder.

At det hele kom fra en V8-er gjør ikke saken noe mindre imponerende.

Bilen er oppgitt til 225 mph, men så vidt vi kan oppdrive nådde den ikke helt opp til dette målet. Prisen nådde derimot opp, for i England - med sine noe hyggeligere bilavgifter - koster den 200.000 britiske pund.

8. Gumpert Apollo (224 mph - 360 km/t)
Dette er potensielt en av de styggeste superbilene som er produsert noen gang, men de tyske ingeniørene hos Gumpert har ofret all eleganse for en bil som går som et olja lyn.

Bilen skal ha klart 0-100 på 2,21 sekunder, og en toppfart på 360,4 km/t. Det skulle være nok til å miste førerkortet ganske raskt.

7. Pagani Huayra (230 mph - 370 km/t)
Arvtakeren til legendariske Zonda er det knapt mulig å uttale, og den ser kanskje ikke lite oppsiktsvekkende ut. Vi har likevel en snikende følelse av at dette er en bil som ikke mislikes av den som sitter bak rattet.

Farten er det derimot ikke noe å si på. Bilens 700 hk-motor klarer å dytte bilen opp til 370 km/t.

(Koenigsegg Agera - 233 mph / 375 km/t)
Vi tar med dette fartsvidunderet som en liten parantes. Den teoretiske topphastigheten på bilen skal være vanvittige 440 km/t, mens produksjonsbilen skal begrenses til «bare» 375 km/t.

Så langt vi vet er det foreløpig bare en påstand, og ikke noe som er testet ut.

6. McLaren F1 (240 mph - 386 km/t)
Denne gamle traveren fra 1994 hevder seg fremdeles på listen over verdens raskeste. Den har en toppfart på 386 km/t og når 0-60 mph på 3,2 sekunder.

Modellen har en V12-motor som yter 627 hk. De tøffe dørene kan skyves opp og gir assosiasjoner til flaggermusvinger. Batman ville valgt denne - i sort.

Bilen kostet i sin tid nesten en million dollar, og har siden doblet seg i pris. Vi antar dermed at Rowan Atkinson var svært fornøyd da han nylig krasjet sin F1 - for andre gang.

Les også:Bilene som forandret verden

5. Koenigsegg CCX (245 mph - >395 km/t)
Denne superbilen gir nok av rom for plutselig spontanitet: 0-100 km/t på bare 3,2 sekunder. V8-motoren på 806 hester gir en toppfart på «over 395 km/t», i følge produsenten selv.

4. Saleen S7 Twin-Turbo (248 mph - 399 km/t)
Råtassen er utstyrt med en V8-motor på 750 hester som gir en toppfart på 399 km/t, og modellen gjør unna 0-60 mph på 3,2 sekunder.

Les også:Verdens mest berømte biler

Vi har nesten en følelse av at det må være surt å stå på testbanen og se at en var såååå nære 400...

3. Bugatti Veyron (253 mph - 407 km/t)
Fartsfantomet har en toppfart på 407 km/t og spurter fra 0 til 100 km/t på 2,5 sekunder.

Under panseret finnes en W16-motor med en effekt på utrolige 1001 hester (eller litt færre avhengig av hvem du egentlig spør), som blir så varm at de har droppet å ha et panser. Regnet faller med andre ord rett ned i motoren. Og det er kanskje like greit.

2. SSC Ultimate Aero TT (257 mph - 413 km/t)
Denne ultimate superbilen raser av gårde 0-100 km/t på kun 2,7 sekunder. Med denne skulle du vel rekke det meste.

Aero er utstyrt med en V8-motor med hele 1183 hk, og toppfarten er satt til rundt 413 km/t.

Her må lommeboka blø (og eventuelt sette deg i en evig stor gjeld) dersom du skal flotte deg med verdens raskeste bil: Startprisen er satt til 654.400 dollar.

SSC har ymptet frempå om at de er i ferd med å lage et enda raskere monster, men det vil bare tiden vise om stemmer.

3171939

1. Bugatti Veyron Super Sport (268 mph - 431 km/t)
Bugatti Veyron er ifølge ryktene et prosjekt som går med underskudd, til tross for bilenes eksepsjonelle pris, og har langt på vei kun vært et prestigeprosjekt for Volkswagen.

Så ille var det at Top Gear-general Jeremy Clarkson i sin test av bilen var litt småtrist, fordi han var overbevist om at vi aldri, noen gang, kom til å få se en bil av det kaliberet.

Men han tok så feil. Bugatti er nemlig i ferd med å slippe den nye versjonen av bilen ut på markedet. Denne gangen med 1200 hestekrefter.

Bilen har allerede rukket å plassere seg i rekordbøkene, med en topphastighet på 431 kilometer i timen (faktisk toppet den 434,2 kilometer i timen på del to av rekordforsøket).

Den bilen som du kan få kjøpt, hvis du skulle ha nok med penger når den endelg lanseres senere i år, vil derimot ikke være så rask. Bugatti har begrenset topphastigheten. Ikke til rundt 250 km/t som de fleste produsenter - men til 415 kilometer i timen. Årsaken er at dekkene sliter med å tåle slitasjen i høyere fart.

Prisen på forgjengeren i Norge var rundt 16 millioner kroner. Hva en påkostet versjon med 20 prosent mer hestekrefter vil komme på, aner vi rett og slett ikke. Prisen i Tyskland er 1,95 millioner euro - 750.000 euro mer enn forgjengeren!