- Uærlig og skittent spill
Robinson-Morten mener TV 3 ødela for en mulig seier.
(SIDE2): Etter en periode med taktisk planlegging og psykologisk spill på høyt nivå var det Morten Heierdal sin tur å forlate «Robinsonekspedisjonen».
- Det er veldig vemodig å ryke ut siden jeg hadde en fot i finalen. Vi var tre mot to og ganske overlegne, slik at det skulle være ganske god skuring på vei til finalen, sier Morten til Side2.
Han sikter til alliansen han var en del av hvor Hans Christian Philip Valstad, Cathrine Moen og han selv sto som en sterk trekløver som det så ut som om det ville bli vanskelig å rokke ved.
- Det ble ikke spennende nok for seerne at det ble klart så tidlig hvem maktpersonen var og da krøller produksjonsselskapet det til ved å ta bort stemmer og gi ekstra stemmer og det ene og andre. De kokkelerer skikkelig til for å få det spennende og det føltes litt urettferdig og vemodig, sier Morten.
- Ikke helt rettferdig
Han mener han ble satt i en hjelpeløs posisjon på grunn av tilfeldigheter, og at det heller var Hans-Olaf som var den som skulle blitt stemt hjem.
- Han ble reddet ved at det ble lagt inn en tvist, samtidig som han fikk en fordel. Da ser jeg ikke helt rettferdigheten i konkurransen, sier Morten.
I episoden så vi også hvordan Morten sviktet sin gode kamerat, Hans Christian, ved å avsløre hemmeligheten om at han hadde immunitet.
- Jeg har vært skikkelig nervøs og gått å gruet meg lenge til den episoden. Dette var helt på slutten og vi begynte å bli sliten og utmattet i både kroppen og hodet, innrømmer Morten.
- Det var litt misforståelser og mye drama, og jeg er litt nervøs for om jeg kommer dårlig ut av det, fortsetter han.
- Fortjente å være der mer
Han innrømmer også selv at han gikk imot sine egne.
- Årsaken til det var at jeg var den som sto mest utsatt mot slutten og da vil man gjerne reklamerer for seg selv for å redde plassen sin. Det var Lillan og Hans-Olaf som hadde fått makten, mens Cathrine og jeg prøvde alt for å redde vår egen ræv før vi gikk ut i Robinsonkamp, forteller Morten.
- I tillegg kommer Lillan til meg og sier ting som gjør at jeg begynner å tvile på vennskapen til Cathrine. Det kom fram at hun hadde skjult ting for å score poeng, mener han.
Han opplyser videre om at han fortalte Hans Christian om at han hadde avslørt at han satt med en immunitet.
- Jeg gjorde det for å redde skinnet mitt, men jeg mente jeg fortjente å være der litt mer enn Cathrine, sier Morten.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
- Hans Olaf trakk i trådene
Han mener mangelen på mat og det psykiske spillet førte til at han hadde et litt annet reaksjonsmønster enn normalt, og at dette førte til at kranglingen mellom deltakerne tilspisset seg.
- Når man har gått opp på hverandre alle de ukene så begynte den mannen å komme litt opp i halsen på meg. Han tar mye plass og jeg var irritert på han i en liten periode, forklarer Morten.
- Det kom plutselig fram en del ting og jeg har i ettertid skjønt at det var Hans-Olaf som trakk i de fleste trådene. Hna holdt på med et uærlig og skittent spill, fortsetter han.
«Robinsonekspedisjonen» ser du på TV 3 søndager kl. 21:00.