Tråkker Rybak på folk her?
Det mener «Mental Helse Ungdom».
(SIDE2:) Alexander Rybak skaper reaksjoner med sin nye musikkvideo.
Vil være i fred
I sin nye musikkvideo «Leave Me Alone» synger den tidligere Gran Prix-vinneren om en kvinnelig fan som har fulgt ham i flere år. Kvinnen skal blant annet ha oppsøkt Rybaks foreldre og ringt den norske artisten 30-40 ganger om dagen, skriver VG Nett som hadde premiere på musikkvidoen i dag. (ekstern lenke)
- Jeg vil ikke politianmelde henne. Det er så frekt. Jeg ville heller være halvfrekk, og lage en musikkvideo på det, sier Rybak til nettstedet.
Men den nye videoen får nå kraftig kritikk fra Mental Helse Ungdom.
- Dette minner om mobbing av en som ønsker oppmerksomhet. Rybak tror at løsningen er å henge henne ut. Han tråkker jo på folk, sier leder i Mental Helse Ungdom, Adrian Lorentsson.
Lorentsson mener Rybak har valgt feil fremgangsmåte og mener den nye musikkvidoen kan forverre situasjonen. «Mental Helse»-lederen mener at det heller burde fokuseres på å skaffe kvinnen hjelp i stedet for å lage en halvfrekk musikkvideo.
I den nye videoen skal 26-åringen blant annet ha på seg tvangstrøye og refrenget går som følgende:
«Believe me when I say, you stupid fool
Youre scaring me to death, thats not cool
Why wont you leave me alone? Just leave me alone
Youre crazy, leave me alone»
Politianmeldelse
Psykolog Anders Skuterud mener saken burde anmeldes til politiet. Han sier at kvinnen kan ha mistet kontrollen og at det vil være en vekker for henne om Rybak anmelder henne.
Skuterud synes det vanskelig å avgjøre om dette kan oppleves som positivt eller som krenkede oppmerksomhet for jenta.