«Thea (12)» har engasjert tusenvis av nordmenn
Theas bryllup får tusenvis av nordmenn til å klikke.

Theas Bryllupsblogg, en blogg laget av Plan Norge for å skape oppmerksomhet rundt barneekteskap, har siden den ble lansert søndag morgen hatt over 250.000 unike lesere.
Les også: Massive reaksjoner etter at «Thea (12) skulle giftes bort»
Generalsekretær Olaf Thommessen i Plan Norge er godt fornøyd med at bryllupsbloggene har blitt blant de mest besøkte bloggene i Norge den siste uken.
- Klart vi er fornøyde med det. Det sier noe om at dette er et tema som engasjerer og at det arbeidet som vi har planlagt og gjennomført virker å fungere, sier Thommessen.

Hundrevis av jentefaddere
Plan Norge har oppnådd mye den siste uken.
- Vi har fått stor oppmerksomhet på en viktig sak som vi ellers ikke ville få. Vi har vekket et stort engasjement, ikke minst blant den yngre befolkningen. Vi har fått mange nye støttespillere, og vi har - ikke minst - fått hundrevis av nye jentefaddere, sier Thommessen.
Jentefaddere er folk som blir faddere for jenter i områder der de er spesielt utsatte for blant annet tvangsekteskap og menneskehandel.
- Det har oppstått en slags egen Twitter-aksjon med #stoppbryllupet. Her twittrer nye jentefaddere om hvor viktig det er for dem, sier Thommesen.
Han understreker at jentefadderordningen fungerer på samme måte som den vanlige fadderordningen.
- Man har muligheten til å følge oppveksten til et barn, og i jentefadder-tilfellene innebærer det en viss beskyttelse, sier Thommesen.
De ekte bloggene
Samtidig med «Thea-bloggen», ble det også publisert fire andre blogger.
- En ting er at vi har fått oppmerksomhet rundt «Thea»s blogg. Men det aller viktigste er at vi har fått oppmerksomhet rundt bloggene til Ranya, Sharina, Sadia og Latifa, sier Thommessen.
De fire jentene fra Bangladesh og Tanzania, som deler historier fra sitt liv på Blogg.no, har til sammen hatt nesten 100.000 unike lesere denne uken og ligger på topplisten over de mest leste bloggene i landet.
- Vi er ikke forbauset over resultatet. Vi vet jo fra før at temaet barneekteskap engasjerer mer enn nesten noe annet vi driver med, men dette er Plan på sitt aller beste. Dette er grunnen til at jeg er stolt av mine medarbeidere, sier Thommesen.

Ikke overraskende
Daglig leder i Nettavisen-eide Blogg.no, Kjetil Manheim, er ikke overrasket over at «Thea-bloggen» og de andre Plan-bloggene ligger på topplisten.

- Vi hadde regnet med det. Når en blogg først tar av, blir det fort godt over hundretusen mennesker som er innom og blir oppmerksomme på det som foregår, sier Manheim.
Han syns ikke bloggen kan kalles uekte og er helt klar på at det aldri var noe forsøk på å lure noen.
- Vi har forsøkt å skaffe oppmerksomhet rundt et tema, og det klarte man. Hadde vi latt det gå over lang tid så hadde det vært å lure folk, sier Manheim.
Han understreker at de fire andre bloggene som ble lansert samtidig med «Thea-bloggen» er helt ekte blogger med ekte historier.
Blogg.no hadde ingen betenkeligheter med å hjelpe Plan Norge og Trigger med denne kampanjen.
- Vi har hjulpet Plan før vi, det er ikke noe nytt for oss å legge til rette for det. Vi jobber pro bono for mange organisasjoner som vi mener har en god sak. Men det er jo ikke vi som har henvendt oss til dem, sier Manheim.