Telenor bløffer i sin egen «pristest»
Skapte sin egen pristest der de utroper seg selv som vinnere. Men deres fasit er langt fra sannheten.

[Teknofil.no]: Telenor-merkevaren Djuice kårer seg selv som prisvinnere i en selvutført markedstest, og mener de er billigst på 8 av 10 mobiler med abonnement. Ifølge våre tall er imidlertid resultatet noe annet.
Skivebom
Testen til djuice er ganske enkel. De ville motbevise påstanden om at det lønner seg å kjøpe mobiler og abonnement hver for seg, noe vi har hevdet gang, på gang, på gang, på gang.
djuice valgte ut 10 mobiler som kommer med deres «All-in 1 M»-abonnement, og sammenliknet prisene med mobiler kjøpt på Komplett.no. For å sammenlikne med et lignende abonnement valgte de konkurrenten One Calls abonnement «Folkepakka».
Begge abonnementer koster 199 kroner i måneden, og inkluderer 500 ringeminutter, SMS og datatrafikk. Folkepakka har i tillegg 500 MMS inkludert i månedsprisen.
Testen til djuice konkluderer med at de har en lavere totalkostnad på 8 av 10 telefoner, og kårer seg dermed til testvinnere.

8 av 10, eller 2 av 10?
Vi syntes tallene skurret, og tok en titt på Prisguide.no, og fant raskt ut at djuices tall var langt ifra representative for resten av nettbutikkene på markedet. Vi tok derfor saken i våre egne hender, og fant fram de beste prisene på mobilene uten abonnement.
Trykk på bildet under for å se hva våre resultater viser. Alle nettbutikker vi valgte har mobilene på lager.

I stedet for å vinne på 8 av 10 produkter, viste vår raske test at dette er langt ifra riktig. Djuice er faktisk bare billigst på to av mobilene, hvor differansen er på 129 og 20 kroner. På andre mobiler er imidlertid differansen enorm, og du kan spare 2031 kroner hvis du er ute etter en Sony Ericsson Xperia X8, eller 1031 kroner hvis du vil ha den nye Sony Ericsson Xperia Mini Pro.
– Dette er helt vanlig

Å utrope sitt eget produkt til "Best i test", ser ikke daglig leder June Paulsen i djuice noe i veien med.
- Vi har ikke hørt noe fra Forbrukerombudet vedrørende dette, og ser at dette praktiseres av mange andre bransjer. Vi ser poenget med en uavhengig tredjeparts prissammenligning, men ettersom vi er en lavprisoperatør gjorde vi det rett og slett selv denne gangen, sier Paulsen til Mobilen.no.
– djuice bør tenke seg om
Forbrukerombudet lar seg derimot ikke imponere over operatørens selvkomponerte pristest.

- Det er jo spesielt at de utfører testen selv og så slår stort opp at de vant soleklart – særlig når andre tester viser noe helt annet, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet til Mobilen.no.
- djuice bør tenke seg om hvordan de bruker denne testen i markedsføring på andre steder enn sine egne hjemmesider hvor all informasjon om testen er tilgjengelig, sier han videre.
Ikke la deg lure
Dermed sier vi det atter en gang: Ikke stol på mobilselgerne. I dette tilfellet ville du ha tapt penger på 8 av 10 mobiler, og i tillegg vært bundet til et litt dårligere abonnement enn konkurrentens, da «All-in 1 M» ikke inkluderer 500 MMS i måneden, slik «Folkepakka» (og tilsvarende abonnement fra Tele2, Ludo Mobil og Chess) gjør.
Den eneste fordelen vi kan se med å gå for en subsidiert mobiltelefon er at den blir nedbetalt over en lang periode, slik at den første pengesmellen ikke vil være så merkbar. Som du kan se over sparer du imidlertid mye penger ved å gå i anskaffelse av et abonnement på egenhånd, og du har i tillegg mulighet til å finne et abonnement som passer akkurat deg.
Se også:Finn ut hvilket mobilabonnement som passer deg best
Les hele «testen» på djuice sine egne sider.