Slik kan du forfalske virkeligheten

Photoshop og mange andre programmer kommer i ny versjon.

Publisert

I dag er endelig informasjonen rundt den nye versjonen av kanskje verdens viktigste programvarepakke når det kommer til multimedia, nemlig Adobes Creative Suite.

Pakken består som kjent av programmer som Photoshop, Illustrator, InDesign, PremierePro, AfterEffects og Dreamweaver - som alle er mer eller mindre de defacto standardprogrammer innen sine bransjer.

Adobe har gått over til en noe mer hyppig oppdateringsfrekvens av programmene enn det man har hatt tidligere, og vi kan slå fast først som sist at med den nye CS6 er det mangel på en del av de nye store wow-funksjonene som vi har sett i tidligere versjoner. Vi hadde et håp om at vi skulle se den CSI-lignende «deblur»-funksjonen Adobe tidligere har vist fram, men denne blir ikke å finne når Photoshop CS6 lanseres.

Les også: Dette trodde alle var umulig

- Vi vet hvordan funksjonen fungerer, og den fungerer godt, men foreløpig er funksjonen altfor treg til å kunne fungere for folk flest. Demobildene vi viste på konferansen var ekte, men rendert på forhånd, og det tok rundt et døgn. Vi jobber videre med funksjonen for å få den mer effektiv, forteller Adobe til Side3.

Det betyr ikke at det ikke er gjort betydelige endringer og nye funksjoner har kommet til i alle programmer, men det kommer vi tilbake til.

Kanskje den viktigste endringen med nye CS6 er at Adoble har lansert en helt ny lisensieringsmodell som de har pakket inn i det de kaller Creative Cloud Membership. I stedet for å kjøpe programmene, kan du nå abonnere på et eller flere programmer i kortere eller lengre perioder. Med på kjøpet får du en del synkroniserings- og lagringstjenester.

Creative Cloud-medlemskap vil i utgangspunktet koste 390 kroner per måned hvis du binder deg for et år, eller 590 kroner i månenden for løpende abonnement. Du kan også kjøpe tilgang til enkeltprogrammer for 15-20 euro i måneden.

Med denne modellen er skillet mellom Mac og Windows visket ut. Kjøper du én lisens, kan du som vanlig installere på to maskiner - og det er ikke noe i veien for at den ene kan være en Mac og den andre en Windows-maskin. Du vil også få oppdateringer som kommer til programmene fortløpende.

Fortsatt ikke ferdig

En annen vesentlig endring er at Adobe har skrevet om all programvare for å nå nesten uten unntak utnytte 64-bits prosessering. Dette har vært introdusert helt eller delvis i Premiere og Photoshop tidligere, men er nå langt mer gjennomgående. Det betyr til dels kraftige ytelsesforbedringer - eller sagt på en annen måte: Mindre ventetid.

Side3 har testet deler av programvaren som antas å komme på markedet mot slutten av mai, og fått demonstrert andre deler. Det er derimot viktig å understreke at programmene ikke er ferdige, og det vi har fått teste har vært til dels svært ustabilt. Vi håper og tror at det vil være fikset ved lansering.

Fortsettelsen av artikkelen er derfor på ingen måte å anse som en test, men en rask gjennomgang av noen av de viktigste endringene i de viktigste programmene.

Photoshop CS6

I forrige versjon av videoprogramvaren PremierePro introduserte Adobe noe som kalles Mercury Graphics Engine, som i kraftig grad drar nytte av grafikkortet for bedre ytelse. Kanskje den viktigste endringen med nye Photoshop er nettopp at denne grafikkmotoren også er inkludert i Photoshop. Photoshop var allerede 64 bit, men den nye grafikkmotoren gir vesentlige ytelsesforbedringer på en lang rekke filtre og lignende. Dette gjør seg spesielt godt utslag på for eksempel Liquify-filteret.

Blur-verktøyene er betydelig forbedret, og det er kommet inn blant annet forenklende «tilt-shift»-funksjoner - på norske gjerne kalt minityrfilter - som gir fantastisk kontroll.

Det er gjort en del forbedringer med «Content-aware fill»-funksjonen, og den er nå introdusert i kombinasjon med flere andre funksjoner. En har nå blant annet fått det som Adobe kaller «Content-aware move», der en kan ta objekter i bildet og flytte det til et annet sted i bildet. Det er også introdusert i forbindelse med patch-verktøyet, noe som gjør det skremmende enkelt å fjerne elementer i bildet. På toppen av dette er det innført en funksjon som kalles «Content-aware extend» hvor du kan utvide for eksempel et tak, vegg eller lignende.

RAW-konverteringen er skrevet helt om og kommer i ny versjon. Vi har ikke fått studert denne i detalj, men endrer en god del på hvordan du raskt RAW-behandler bildene - og har blitt bedre på å hente fram detaljer. Også Clarity-funksjonen fungerer nå med langt færre

En liten utvidelse av RAW-funksjonalitet har en nå fått inn i selve Photoshop, som går på kontroll med perspektivforvrengning som kommer som en konsekvens av vidvinkelobjektiver. Du kan på en svært enkel måte rette opp nærmest enhver feil, uten at du nå har råfilen eller det fulle bildeutsnittet. Du bare «tegner» langs det du mener er rette linjer, og så retter Photoshop opp bildet for deg.

Crop-verktøyet er endret totalt, og fungerer ikke på samme måte som tidligere overhode. Det er en større grad av kontroll og ikke-destruktivitet. Endringene har vi opplevd som svært ustabile, så her er det mye forbedringspotensial.

Det er også blitt endringer på en av de viktigste funksjonene i et bilderedigeringsprogram, nemlig på selection-verktøyene. Du har nå blant annet fått mulighet til å ha prioritering av hudtoner, og Quick Selection Tool har nå fått hjelp fra skjermkortet til å gjøre en mer nøyaktig jobb.

Noen vil kanskje også sette pris på at det nå har blitt mulig å gjøre enkel videoredigering i Photoshop, om du ikke ønsker å ta skrittet over i et fullverdig videoredigeringsprogram.

Les mer: Slik blir nye Photoshop

PremierePro CS6

Med CS5 introduserte Adobe maskinvareaksellerering i PremierePro som drastisk forbedret ytelsen. Problemet var derimot at dette var en funksjon som var skreddersydd for Nvidias dyreste skjermkort, noe som gjorde at få fikk nytte av det. I CS6 har det nå kommet støtte for ATI-kort i tillegg.

På toppen av dette er ytelsen i programmet ytterligere forbedret, noe som blant annet gjør det mye enklere å jobbe sammenhengende.

En vil også legge merke til at Adobe har renset opp brukergrensesnittet i betydelig grad, noe som betyr at det er langt færre knapper som tar plass. I stedet har de gjort det enklere å legge til de funksjonene en faktisk ønsker å ha tilgang til. Det er også gjort en rekke mindre endringer for effektivitet og nøyaktighet i det nøysommelige arbeidet med å redigere video.

Hele lydredigeringspanelet har fått en overhaling, og de som jobber med flerkameraproduksjoner kan nå i teorien jobbe med et uendelig antall kameraer, mens det tidligere var begrenset til fire.

I tillegg er spesielt to funksjoner i den nye versjonen som er verdt å heve fram:

Bildestabilisering: PremierePro har i praksis ikke hatt en fungerende bildestabiliseringsfunksjon for video tatt opp med håndholdt kamera, og en har vært nødt til å gå gjennom komplisert samarbeid med AfterEffects for å få til det en ville. I CS6 har PremierePro fått den halvautomatiske stabiliseringsfunksjonen Warp Stabilizer, som gjør det svært enkelt å stabilisere urolige bilder.

Rolling Shutter: Stadig flere av oss filmer video med speilreflekskameraer, noe som dessverre ofte fører til at en får bildefeil som følge av en effekt som kalles Rolling Shutter, som gjør at du får forvrengninger i bildet når du beveger kameraet sidelengs. Et eget filter er nå introdusert for å fjerne disse feilene.

AfterEffects CS6

I likhet med de fleste andre programmene, har også AfterEffects fått massive ytelsesforbedringer, noe som kanskje er viktigere enn noen annen funksjon i et program som er noe av det mest ressurskrevende vi kan tenke oss. Det er gjort mange endringer, og vi går ikke inn i detaljene.

3D-tracking: En av de mest imponerende nyhetene er hvordan AfterEffects nå kan analysere dybden i et bildet som beveger seg , og helt automatisk feste objekter du legger til i en tenkt tredimensjonal setting. Tenk deg at du for eksempel har festet et kamera til en sykkel, og sykler bortover en vei. Programmet kan nå analysere dybden i dette klippet, og du kan legge inn elementer som automatisk skalerer seg naturlig i forhold til din bevegelse.

Funksjonen gjør det også betydelig enklere å legge på falske bakgrunner.

Dynanimske fjærmarkeringer: Å legge på «feather» rundt markeringer er en helt essensiell funksjon i både video- og bilderedigering. Men som standard er en slik feather-effekt lik rundt hele markeringen, noe som kan skape uheldige resultater. I nye AfterEffects har du nå full kontroll med hvordan effekten skal være rundt enhver markering.

InDesign CS6

For dem som jobber med vanlig avisproduksjon vil neppe nye InDesign by på de helt store nyhetene, for hovedfokuset med CS6-versjonen har blitt for å lage innhold til mobile enheter. Det handler om publisering til mobiltelefoner og nettbrett - og nesten alle endringene er lagt inn mot at en skal kunne lage én versjon som fungerer på alle enheter uavhengig av skjermstørrelse.

Det er nemlig det Adobe kaller Liquid Page Rules det hele handler om, hvor du ved hjelp av å sette noen enkle regler kan lage innhold som automatisk tilpasser seg perfekt til enhver skjermstørrelse. Målet er at du skal slippe å tenke på å lage én iPad-versjon, en Galaxy Tab-versjon, én iPhone-versjon osv. osv.

I forlengelsen av dette er det også introdusert det som blir kalt Alternative Layout - som i praksis handler om å automatisere redesigningen som må til når en går fra portrett- til landskapsmodus.

Illustrator CS6

Igjen er det ytelse som står i sentrum, og det er spesielt lasting av svært tung vektrografikk som i denne versjonen har blitt flere ganger raskere enn i tidligere versjoner - mye grunnet overgangen til 64-bits prosessering.

Det er likevel endringer i mønster-funksjonen Adobe liker å trekke frem mest. Det er nå betydelig forenklet å lage gode mønstre, og mønstrene er nå fullt ut redigerbare i etterkant.

Det er også innført en ny funksjon for å lage vektorgrafikk ut i fra vanlige fotografier, kalt Image Trace. Her har du til dels svært god kontroll på detaljnivå, hvor mange farger du ønsker at skal benyttes og lignende. Vi har bare sett ett enkelt eksempelbilde så langt, men funksjonen fremstår svært krafitg og funksjonell.

Dreamweaver CS6

I likhet med InDesign er også fokuset på å kunne designe nettsider som tilpasser seg en lang rekke forskjellige skjermstørrelser i fokus, slik at du i prinsippet kan lage samme nettsiden tilpasset alt fra mobiltelefoner til store PC-skjermer.

Det er også implementert støtte for å lage CSS3-kode automatisk, og da spesielt overganger, uten at du trenger å skrive kode selv - noe som kan være svært komplisert.

Programmet jobber også, sammen med nye Flash CS6, til å hjelpe til i overgangen fra Flash til HTML5, ved at ting mer eller mindre kan kodes som Flash, men at det konverteres til HTML5.