Slik gikk Cathrine i svindelfella
Da Cathrine slet med treg pc og trodde hun fikk hjelp fra Microsoft på telefon lørdag, skjønte hun for sent at det hele var en svindel.
Nå er kontoene hennes tappet for tusenvis av kroner, skriver Dittoslo.
- Jeg har de siste ukene slitt med at pc-en min har vært veldig treg, så da jeg fikk en telefon fra «Microsoft», undret jeg meg ikke så mye over det, sier Cathrine Brynildsen, journalist i dittOslo.
Her er hennes historie:
Her beskriver Cathrine Brynildsen selv hvordan hun ble svindlet:
«- Hello, this is Kevin from Microsoft».
Det virket ikke så underlig da telefonen ringte en solrik formiddag i oktober. Jeg skriver minst like mye privat som på jobb, og som «alle» andre er jeg høyeffektiv Facebook-bruker. Og jeg irriterer meg grenseløst når informasjonsflyten går sakte. Hvilket den altså har begynt å gjøre på min tre år gamle PC som aldri har vært på service.
På jobben skjer det hele tiden: Er noe i veien, ring support på Lillestrøm. Eller i Moss. Der sitter nemlig Mats, Robert og Alex, og hva de nå heter alle sammen, og kan reparere feilen fra sin egen PC mens jeg sitter ved pulten min og ser på. Musepila går hit og dit over skjermen som et olja lyn i noen minutter, og etter en kjapp omstart er alt i orden igjen.
Så da var det kanskje ikke så rart at «Kevin» etter hvert fikk min tillit, til tross for at han snakket engelsk. Microsoft er tross alt et digert, internasjonalt selskap, og i en tid da norske filmer lages i Tsjekkia, og norske kaféer betjenes av svensker, er det kanskje ikke så rart at det plutselig ringer en amerikaner på en lørdagsformiddag.
«Kevin» fant mye rart på maskinen min. Ikke noe av det overrasket meg. Bortsett fra at han bare skulle ha 60 kroner for «tjenesten.» Men nettbanken min visste bedre. Hele fire ganger ble transaksjonen stoppet, mens frustrasjonen min steg til et faretruende nivå. Kevins silkemyke stemme beroliget meg med at han skulle fikse alt. Jeg måtte bare på høyttaleren på telefonen så jeg kunne høre det når han ropte på meg. Ja da. Helt greit.
Endelig kunne jeg altså hoppe i dusjen og la dagen begynne. Men da jeg begynte å kle på meg så jeg at han hadde lagt på. Og PC-en var slått av.
Det begynte å gå opp for meg at noe var alvorlig galt. Plutselig ringte banken min, og bekreftet mistanken: «Microsoft» hadde tappet kontoen min for 1725 av de 1800 kronene som sto der. Men hvis jeg fylte ut et klageskjema i nettbanken på mandag kunne det hende at jeg ville få dem igjen. VISA- og MasterCardet mitt må jeg imidlertid klippe i to, og det kan gå uker og måneder før jeg får tilsendt nye.
Mandag morgen viser det seg at «Kevin» har lurt til seg 2.500 kroner fra en annen konto i tillegg.
PC-en leveres til PC-doktorn rett etter jobb på mandag. Og det vil ta lang tid før jeg igjen tar imot datahjelp fra et menneske jeg ikke kan se. Musepila mi får du aldri.»
Politiet advarer
Daværende stasjonssjef ved Manglerud politistasjon, Gro Smedsrud, har tidligere uttalt følgende til dittOslo om denne type svindel:
- Svindlerne sier at de har oppdaget at det er noe feil med dataen deres, og at de må sette seg foran den med en gang, så skal de fikse det. De sier som regel også at det er noen form for alvorlig risiko dataen er utsatt for. Noen sittet foran dataen i opptil to til tre timer, og har gitt fra seg bankkortnummer, sikkerhetskoden bak på bankkortet, personnummer, passnummer og så videre.
Hun advarer mot svindelen. Det gjør også Microsoft, som har fått henvendelser om dette med jevne mellomrom.
Les flere saker i DittOslo