Slagkraftig om mobbing

Morsom og medrivende barnefilm om mobbing og kunsten å ikke slå tilbake.

Publisert

De tøffeste gutta - Norge 2013. Regi: Chrisitan Lo. Med: Sondre Blakstad Henriksen, Regine Stokkevåg Eide, Anders Baasmo Christiansen, Cecilie Mosli, Hallvard Holmen, Ingjerd Egeberg, Martin Røsjorde Lindstad, Lasse Sortland

Aldersgrense: Tillat for alle

Snart tolv år gamle Modolf (Sondre B. Henriksen) er skolens mobbeoffer. Samtidig ser han på seg selv som en superhelt, som ved å ta støyten alene redder de andre barna fra å bli plaget av mobberne. Men når en ny jente (Regine Stokkevåg Eide) flytter til byen (som er Lillehammer), får Modolf motvillig omsider en venn. Problemet er at hun, med sine store briller, lange musefletter og Cyndi Lauper-aktige klesstil, er det perfekte mobbeoffer. I tråd med sin vante avledningsmobbeofferstrategi, gjør Modolf alt han kan for å hindre at hun skal assosieres med ham. Men Lise insisterer på å være venner. Og snart skal det vise seg at hun har ett og annet å lære vår unge helt om å stå imot de kjipeste gutta.

Filmen er regissert av Christian Lo og produsert av Trine Aadalen Lo, som gjennom det Lillehammer-baserte selskapet Filmbin utelukkende lager film for barn og unge – fortrinnsvis originalhistorier. Riktignok er «De tøffeste gutta» basert på en populær bok av Arne Svingen fra 2003, men det er likevel forfriskende å se en norsk barnefilm som ikke tar utgangspunkt i karakterer og konsepter som allerede er veletablerte merkevarer av typen Olsenbanden Junior.

Produsent- og regissørekteparet langfilmdebuterte med ”Bestevenner”, som på barnevennlig og sympatisk vis tok for seg norsk asylpolitikk (!). Denne gang er altså temaet mobbing, uten at ”De tøffeste gutta” oppleves som noen oppdragende informasjonskampanjeproduksjon. Isteden er dette en morsom og medrivende historie som vil fenge kidsa uten å kjede deres foresatte. Jo da, assosiasjonene går til en og annen trikotkledd tegnseriehelt, men ”Gummi-Tarzan” er nok en mer presis sammenligning.

Muligens har det også sammenheng med at filmen har en noe eldre målgruppe enn ”Bestevenner” og dermed kan ta litt hardere i, men «De tøffeste gutta» har et driv i historien og en velsmurt teknisk utførelse som vitner om at Christian Lo har blitt en mer selvsikker historieforteller siden debuten.

Manuset har imidlertid et par svakheter som gjerne kunne vært utbedret: Modolf klarer ikke stoppe Lise fra å gå den vanlige veien hjem fra skolen, selv om han vet det vil føre til at hun får bank. Likevel er det hans påtvungne fornektelse av vennskapet som blir hans store svik mot henne. Jeg tror historien ville føles sterkere om det første var en klarere konsekvens av det siste. Avslutningsvis savner jeg dessuten en snedigere plan som vil sette en felle for de aller slemmeste gutta, det blir littegrann for enkelt nå.

Samtidig skal manusforfatterne berømmes for å inkludere både superhelterollen og de dertil hørende selvforsvarsteknikker i filmens klimaks, uten å ende opp med en fordummende, voldsforherligende konklusjon om viktigheten av å kunne slå tilbake. For de tøffeste gutta er naturligvis de som ikke mobber, men også de som avstår i det lengste fra å ty til vold.

«De tøffeste gutta» får en sterk firer på terningen, og demonstrerer at Filmbin er blitt en kraft å regne med i norsk barnefilmproduksjon. La oss håpe det lille selskapet fortsetter å tenke annerledes enn de mest pengestyrte gutta, og heller dyrker fram flere særegne historier som barn vil kjenne seg igjen i. Forhåpentligvis også noen som i likhet med «Bestevenner» ikke er basert på bestselgende litteratur.