Sjokktall for dieselbiler
Utslippene kan være mange ganger så høye som oppgitt.

Nettavisen har tidligere skrevet om at dieselbiler er en av hovedårsakene til dårlig luft i storbyene.
Dieselbilers utslipp av helseskadelige NOx-gasser er mange ganger høyere enn på bensinbiler, men har fått avgiftsfordeler fordi de slipper ut en anelse mindre CO2.
Les også: Dieselbiler vil bli mye dyrere
Realiteten verre enn man har trodd
Men nye sjokktall fra Transportøkonomisk Institutt (TØI), som forsker Rolf Hagman la fram på en konferanse tirsdag, viser at de reelle utslippene fra en dieselbil er til dels betydelig høyere enn bilene egentlig godkjennes for.
Kort fortalt viser undersøkelsen at kulde (-7 grader) øker utslippene av helseskadelige gasser fra dieselbilen med ca. 50 prosent, i forhold til bykjøring i varme (23 grader).
Når utslipp og forbruk undersøkes på nye biler, går bilene gjennom en svært streng og kontrollert testsyklus. Resultatene fra denne danner grunnlag for det som oppgis som blant annet gjennomsnittsforbruk og forbruk på langkjøring.
Ut ifra de testene finner en også utslippet av de helseskadelige NOx-gassene, som er hovedproblemet når det kommer til luftkvalitet i byene.
Har du husket EU-kontroll? Bli varslet her!
Likt for alle, men er ingen fasit
De standardiserte testene har de fordelene at de er like for alle, men er vidt kritisert for å gi et feilaktig bilde i forhold til reelt forbruk.
Ifølge Hagman i TØI er en av hovedproblemene, spesielt når det kommer til bykjøring, at standarden er for «snill», og at et reelt kjøremønster i byen er helt annerledes.
Ville finne ut reelle utslipp
I et prosjekt de har gjort med Toyota, har instituttet reist til Finland til det anerkjente testlaboratoriet VTT for å undersøke hva som faktisk er utslippene under «vanlig» bykjøring. VTT har utviklet en egen modell basert på faktisk kjøring i Helsinki som en har benyttet seg av i testingen - ikke bare en teoretisk modell - og en har sammenlignet dette med utslippene fra EU-testene (EDC).
Den store nyheten i den nye TØI-undersøkelsen er likevel at en også har sjekket utslippene i lave temperaturer. EU-testene krever at temperaturen i rommet der testene gjøres skal være 23 grader, men nå har de også undersøkt hvordan utslippene er i 7 minusgrader. Som kjent er det på vinterstid i kulden at de store luftproblemene oppstår i norske byer.
Resultatene viser at konkret en Avensis med 2 liters dieselmotor slipper ut mange ganger så mye NOx-gasser sammenlignet med det som er vanlig testprosedyre.
Enorme utslag på temperaturen
I de første 3,7 kilometerne av testen med kald motor, som TØI kaller startfase, viser testen at bilen i syv minusgrader slipper ut rundt 1,5 gram NOx per kilometer, mens den ved samme «Helsinki»-testprosedyre i 23 varmegrader slipper ut like over 0,6 gram.
Til sammenligning er bilens offisielle tall 0,150 gram per kilometer.
Etter at dieselmotoren varmer seg opp endrer forskjellen seg til et utslipp på like over 1 gram per kilometer når det er minusgrader. I 23 graders temperatur er det nærmest ingen forskjell.
- Kulde av typen syv minusgrader øker utslippene av NOx fra dieselbilen med ca. 50 prosent i forhold til bykjøring i varme, sier Hagman.
Toyota Avensis 2-liter dieselNOx-utslipp per kilometerTypegodkjent (blandet): 23 grader: 0,15 gram«Helsinki-bykjøring»: -7 grader, kald motor: 1,5 gram -7 grader, varm motor: 1 gram 23 grader: 0,65 gramSammenligning:Avensis 1,8-liter bensin, kaldstart i -7 grader: Under 0,1 gramTypegodkjent: 0,02 gramDagens EU-krav (EURO 5 Diesel): 0,18 gram (blandet)EU-krav 2014 (EURO 6 Diesel): 0,08 gram (blandet) |
Testprosedyren gir større utslag
De virkelig store utslagene finner vi likevel først når en ser på den mer «slemme» Helsinki-testen opp mot EU-testen. Her mener TØI å kunne dokumentere at EU-testen bare viser rundt en fjerdedel av de utslippene de mener er reelt i bykjøring.
For mens bilen altså er typegodkjent for 0,150 gram per kilometer, viser Helsinkitesten over 0,6 gram.
- I virkelig bytrafikk øker utslippene av NOx fra dieselbilen til ca. 400 prosent i forhold til den standardiserte testsyklusen (EDC) for typegodkjenning av personbiler, sier Rolf Hagman.
Dette betyr samlet at utslippene fra en dieselbil i verste fall er hele ti ganger høyere enn det bilene de er typegodkjent som.
At utslippet er betydelig større under bykjøring enn under blandt kjøring, som EU-kravet tar utgangspunktet i, vil ikke overraske noen. Men at forskjellene er så mye høyere, spesielt i forhold til temperatur, overrasket TØI-ekspertene. Ifølge Hagman vil forskjellen bli enda verre jo kaldere det blir, men vil ikke spekulere i hvor mye verre.
Mindre forskjeller på CO2-utslippene
TØI har også sett på utslippene av CO2 i forhold til disse testrutinene. Ikke overraskende er det også en god del forskjell på CO2-utslippet, men ikke mer enn rundt 20 prosent fra beste til verste når det gjelder utetemperatur. Sammenligningen med Helsinki-syklus opp mot EU-syklus ble ikke omtalt når det gjaldt CO2.
- Disse resultatene er nok en bekreftelse på at selv moderne dieselmotorer slipper ut langt mer skadelig NOx enn bensin- og hybridbiler. Nå haster det med at politikerne tar grep for å dempe den høye dieselandelen i nybilsalget, og heller stimulerer til økt salg av bensin- og hybridbiler, sier generalsekretær Geir Endregard i Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF).
Det ønsket får han trolig oppfylt i statsbudsjettet til høsten, men noe konkret er ikke lekket ut fra regjeringen.
Les også: Dieselbiler vil bli mye dyrere
Spar penger med Nettavisen:
MittOppdrag.no:Finn ledige håndverkere
Bileier.no: Gjør verkstedjobben billigere