Sjekk Frps enorme satsing på vei og jernbane

Legger 15 milliarder mer i potten, og gjør store endringer.

Foto: (Børge Sandnes/FrP Media)
Publisert

Fremskrittspartiet vil sette av 15 milliarder kroner mer enn regjeringen på vei og jernbane under høstens budsjettbehandling i Stortinget.

Dette kommer fram av partiets alternative budsjettforslag.

Pengene skal blant annet tas fra oljeoverskuddet, samtidig som partiet foreslår å opprette to statlige selskaper som skal finansiere både vei- og jernbaneprosjekter. Selskapene skal bygges opp som Statkraft – gjennom å få statlige midler som egenkapital.

Har sett til utlandet

– Dette er den eneste måten vi raskt kan framskynde vei- og jernbaneprosjekter i Norge per i dag. Dette poengteres også fra utenlandske politikere som vi har truffet på komitéreiser i Europa, der man har gjort det på denne måten. Opprettelse av slike selskaper kan skje etter modell fra Østerrike, der man vil være ferdig med et omfattende samferdselsløft i 2015, sier Bård Hoksrud til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Frps samferdselspolitiske talsmann mener det er bedre å bruke penger på sviller og asfalt i Norge enn på handlegater i London. Både hensynet til bosetting, næringsliv og trafikksikkerhet gir gode grunner til å forsere veiutbyggingen.

– Bruk av oljepenger gir større avkastning enn å investere i utlandet. Du får igjen 3,5 ganger pengene hvis du investerer i infrastruktur. Vi mener det ikke er noen forskjell på å bruke penger på jernbane og vei og å bruke penger på kraftledninger og den type infrastruktur, sier Bård Hoksrud.

Ikke mer bompenger

Investeringene skal ikke gi ett øre i økt bompengeinnkreving.

– Norske bilister bruker neste år 55 milliarder kroner i skatter og avgifter på vei. Det holder, mener Hoksrud.

På riksveinettet har partiet satt av 11,6 mrd. kroner utover regjeringens rammer, og av dette skal 10 milliarder øremerkes til prosjekter som innebærer sammenhengende motorvei på sju strekninger, røper han overfor ANB.

Dette skal prioriteres

Fremskrittspartiet vil blant annet ha sammenhengende motorvei mellom Oslo og byene Trondheim, Bergen og Kristiansand samt Ørje. Det samme gjelder strekningene Kristiansand-Stavanger, Stavanger-Bergen og Kongsvinger-Magnor.

E6-utbyggingen mellom Oslo og Trondheim er prissatt til 3,9 milliarder kroner.

Partiet vil også bruke 1,6 milliarder kroner på nye riksveiprosjekter i hele landet.

Bruk av statlig regulering og færre høringsinstanser skal gi en mer effektiv framdrift for planprosessene, samtidig som planleggingen i en større grad overlates til entreprenørene, ifølge Fremskrittspartiet.

Fokus på Intercity

Fremskrittspartiet vil også bruke 3,4 milliarder kroner mer enn regjeringen på jernbane. Den desidert største potten av dette går til bygging av dobbeltspor i Intercity-triangelet.

– Vi satser på jernbanen der denne har sin styrke; godstransport over lange avstander og persontransport i tettbefolkede områder. Vi prioriterer derfor dobbeltspor på Intercity-triangelet Oslo-Halden, Oslo-Skien og Oslo-Lillehammer der det i dag gjenstår å igangsette bygging av 229 km dobbeltspor, og vi prioriterer i tillegg krysningsspor for lange godstog, sier Hoksrud.

Fremskrittspartiet øker samtidig bevilgningen til vedlikehold av jernbanen med 250 millioner kroner, og kutter utbyttet fra NSB på 176 mill. kroner slik at NSB får økte ressurser til å investere i tog. (ANB)

Denne saken ble første gang publisert 30/10 2012.

Les også