- Ragnhilds død ikke forgjeves

Betty mistet niesen Ragnhild (15) i overdose.

Publisert

(SIDE2): - Plata bringer ikke tilbake Ragnhild, men den kan være et rop til andre som sliter, den kan virke forebyggende, og det gjør at Ragnhild ikke døde forgjeves, sier Betty Johnsen til Side2.

Denne uka slipper hun plata «Brenn Hexen», der singelen Månestripen er dedisert til niesen Ragnhild Embla Helsengreen, som døde av en overdose 31. juli i år, bare 15 år gammel.

- Hun gir rusen et ansikt igjen, og kan jeg formidle noe med musikken, er det mye viktigere enn at det er min plate.

Ruset seg
- Ragnhild var ikke rusmisbruker, det var ikke derfor hun var i barnevernets varetekt. Men det var der hun møtte folk som ruset seg. Det var derfor vi ville ha henne på tvang, forteller Betty.

Ragnhild bodde på institusjon etter at barnevernet overtok omsorgen for henne våren 2009. I løpet av våren i år rømte hun fra flere ganger og var borte i opp til fem dager av gangen. Tre andre personer var sammen med henne døgnet hun døde. En 32 år gammel kvinne er siktet for blant annet å ha satt den dødelige dosen heroin på 15-åringen.

- Samfunnet kan ikke godta at voksne kan gjøre slikt, jeg blir så sint, sier Betty, som mener vi alle har et forhold til rus, uavhengig om man bruker narkotika eller drikker alkohol selv eller ikke. Hun har en regel hun mener alle voksne må leve etter, for å kunne ta ansvar:

- Man skal aldri bruke rus, aldri drikke alkohol, når ting er vondt. Punktum.

Motgang
Betty er selv tidligere rusmisbruker, og for 25 år siden skrev hun låta «Babe på Kjøret», en sang Ragnhild var svært glad i og som handler om Betty og andre familiemedlemmers rusproblem.

- Låta har alltid betydd mye for meg, men den fikk selvsagt en helt ny betydning i sommer, sier Betty, som forteller at Ragnhild var med tanten og hennes familie på ferie like før hun døde.

- Hun var som en tøff 20-åring da hun kom, men etter et par dager kom den litt barnslige og glade 15-åringen hun jo var, fram. Hun virket mye bedre enn på lenge. Hun følte ikke skyld lenger og var ikke så forbanna. Det sier jo også noe om at barnevernet har gjort noe riktig.

Betty har også tidligere opplevd motgang. For fem år siden fikk hun kreft, og igjen kom behovet for å kjempe fram.

- Jeg har alltid vært en kriger, det kommer fram når det skjer vanskelige ting i livet. «Månestripe» handler om at vi alle er separate, men sammen er vi ikke alene. Alle har rett til å kunne leve et fullverdig liv, smiler hun.

- Selv hun som satte sprøyta på Ragnhild, burde hatt et liv. Men samtidig synes jeg det er greit at samfunnet ikke tolererer det hun gjorde og at det blir en sak, fortsetter hun alvorlig.

Les mer om Ragnhild her:
Dette er historien om Ragnhild
Ragnhilds to siste døgn
Siktet for drap på Ragnhild

Lysbakken vil skille barnevernsbarn

Bærer ikke nag
Betty er utdannet barnevernspedagog, noe Ragnhild, ifølge tanten, ikke var særlig begeistret for.

- Jeg har jobbet med unge rusmisbrukere, men jeg jobber ikke med det nå. Jeg klarer ikke å måtte følge de reglene barnevernsansatte må jobbe under. Er man forelder så kan man nekte barna sine noe, som barnevernsarbeider har man ikke lov til det, sier Betty, som ikke bærer nag til de barnevernsansatte som jobbet med Ragnhild.

- De gjorde så godt de kunne ut fra forutsetningene. Men de hadde ikke mer myndighet, og da gikk det så veldig galt.

Sterk
Barnevernet i Fana foreslo tvangstiltak etter Ragnhilds siste rømningsepisode, men 15-åringen klaget saken inn for Fylkesnemda, og fikk medhold.

- Hun var råsterk, sånn sett minner hun litt om meg. Når man har den styrken, kan man også lure systemet, sier Betty, som forteller at hun selv er ferdig med sin fortid som rusmisbruker, og at det var et tilbakelagt kapittel.

- Så skjedde dette med Ragnhild, og dermed ble det aktuelt å snakke om rusmisbruk likevel. Ser jeg bakover på mitt eget liv, så har jeg alltid brukt musikken som katalysator til å formidle ting jeg mener er viktige.

Del av livet
Betty har lang fartstid som artist. Det startet i Bergen, som trommeslager i Brenn Hexen og Norske Budeier, før hun flyttet til Trondheim og sang i Betty Bohm Bang Band, med blant annet Prepple i DumDum Boys og Øystein Hegge, Tre Små Kinesere.

Bettys første soloskive kom i fjor, «Svart Natt», også den produsert av Ronni Le Tekrø.

- Det var Ronni som sa til meg at jeg måtte komme igjen, jeg var Norges rockedronning. Jeg har alltid skjult meg bak andre musikere, og det var han som gjorde at jeg turde stå alene.

Brenn Hexen var påtenkt allerede for to år siden, som del av flere plater Betty skal gi ut.

- Det var noen uker etter Ragnhilds død at en venn foreslo å dedisere den ene låta til Ragnhild og la eventuelle inntekter gå til å hjelpe andre unge rusmisbrukere. Og jeg tenkte at selvsagt, det er helt riktig.

- Ragnhilds død er uansett en del av livet mitt.

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!