Pusser opp for 113 millioner
Bygger ekstra tak over Slottet.
(SIDE2): Allerede i mai startet arbeidet med å rehabilitere taket over hovedfløyen på Slottet, men først i august ble det pågående arbeidet synlig for publikum, da åtte frittstående pillarer ble reist. Pillarene skal ifølge kongehusets hjemmesider bære et frittstående tak som skal bygges over slottstaket. Det frittstående taket beskytter Slottet mens arbeidene på det vanlige taket pågår.
Slottets fasade blir ikke dekket til i forbindelse med arbeidet, og både beboere og ansatte vil dermed også ha fritt utsyn til byen i rehabiliteringsperioden.
Endret bruk ga skader
Bakgrunnen for at slottstaket trenger rehabilitering, er at bruken har endret seg de tjue siste årene. De store loftene på Slottet var i mange år kalde og luftige, men bruken av loftene endret seg og nå er loftene delvis oppvarmet.
Varmen har ført til at snø på taket smelter, og at smeltevannet trenger inn i takkonstruksjonen. Problemet har blitt forsterket av at kobberkledningen på taket er skadet, og at det mangler papp under den. På innsiden danner i tillegg varm luft fra loftet kondens mot kobberkledningen.
Fukt og råteskader
All fuktigheten har resultert i råteskader både i bordtaket og i de bærende konstruksjonene.
I forbindelse med rehabiliteringen fjernes gamle kobberplater, råteskadene utbedres, taket etterisoleres, og det legges papp og ny kobbertekking. Samtidig blir rekkverket rundt raket reparert og det tekniske anlegget på taket utbedret.
Sluttføres høsten 2012
Taket heves noe i forbindelse med renovasjonen, for å sikre god utlufting og sørge for at taket kan isoleres. Ifølge kongehusets hjemmesider vil etterisoleringen gi innsparinger i utgiftene til oppvarming.
Det er Statsbygg som står ansvarlig for prosjektet, som gjennomføres i samarbeid med hoffet og Riksantikvaren. Arbeidet er forventet å vare fram mot slutten av 2012. Kostnadsrammen for prosjektet er 112,6 millioner kroner.