Porsche 356: Se hva som dukket opp i skuret
Nå er den uvanlige Porsche cabben lagt ut til salgs - uten minstepris.

Det er noe med gamle garasjer og låver. De trigger nysgjerrigheten – man vet jo ikke hva som finnes bak de lukkede dørene...
Ligger det – slik som i dette tilfellet - en dynge med bilrelatert rask som bilbatterier, dekk og seter utenfor, trigges ikke fantasien mindre av det.
Kan det finnes en uvanlig og verdifull bil innenfor de stengte dørene?
Som regel får man skuffende svar på det spørsmålet ... Men ikke alltid.
Til salgs - uten minstepris...
Bare se hva som dukket opp i denne garasjen - en gammel Porsche! Ikke nok med det – attpåtil en cabriolet som både starter og går. Den er til salgs også.

Bilen på disse bildene er lagt ut til salgs på amerikanske ebay.com – uten minstepris.
Klikk her for å se hele annonsen.
Her snakker vi om er en Porsche 356 A cabriolet. De innvidde forstår av bokstaven «A» at dette er første generasjon av Porsches aller første produksjonsmodell. Nærmere bestemt en 1958-modell.
Det faktum at bilen kun har hatt to eiere gjennom alle disse 55 årene gjør den også ganske unik. Siste eier har hatt den de siste 42.
Unik hard-top og uoriginal motor
Apropos unik: Hard-toppen som første eier bestilte og som følger med er heller ikke akkurat dusinvare, men kjekk å ha om du har lett for å fryse på ørene vinterstid ...


Les også: Slik sto VW Bobla i 32 år
For om lag 30 år siden røyk viftereima. Det førte i sin tur til at motoren ble overopphetet og havarerte. Derfor er det i dag uoriginal motor i bilen, om vi forstår annonsen riktig, men den originale følger med om dette med «matching numbers» er viktig. Dette er jo så godt som Folkevogn – og det bør derfor ikke være noen stor sak å gjenoppbygge denne.
Et annet problem på eldre Porscher er jo rust. At de ruster både gjerne og mye har mange erfart. Akkurat denne bilen ble fikset opp på dette punktet da motoren allikevel var ute og bilen fikk et nytt lakkstrøk i samme slengen også.
I god stand
Porsche 356 Kabriolet: Like «ny» 49 år senere!
Den skal derfor være i svært god stand og ser fin ut, men allikevel ikke uten en viss sjarmerende patina. 30 år har jo gått siden den ble fikset opp. Den har med andre ord klart lagringen svært godt.
Som allerede nevnt er 365-modellen den første bilen Porsche produserte. De første prototypene hadde aluminiumskarosseri, men dette ble for komplisert og for dyrt i serieproduksjon.
356 debuterte 8. juni 1948. Cabrioletutgaver var tilgjengelig helt fra starten av og i et viktig marked som USA sto nettopp den toppløse utgaven for mer enn 50 prosent av salget.
Klassiker
Bilen har mye til felles med VW T1 eller Boble, men ble allikevel raskt anerkjent for sine gode kjøreegenskaper, lave tyngdepunkt, gode aerodynamikk og ikke minst gode byggekvalitet. Suksessen var et faktum.

Les også: Denne Audien finnes egentlig ikke
356-modellen var med helt til 1965 og ble altså lagd parallelt med den senere 911 et par år. 356-bilene er for lengst klassikere og ikoner, og prisene ofte deretter.
Budene har heller ikke latt vente på seg for denne bilen, og selv om selgeren ikke har satt noen minstepris så vil han nok innkassere en god slump penger.
Budene er i skrivende stund opp i over 75.000 dollar, noe som tilsvarer ca. 430.000 kroner her hjemme.
Til denne prisen får du altså en vaskekte 356 A cabriolet. En del av de bilene som man finner her hjemme er nemlig replikaer.
Les også: Denne krevde litt mer jobb...
Denne artikkelen er først publisert på broom.no. Les også: