Pizzabakeriet: Denne pizzaen skal få flere nordmenn til å kjøpe mer frossenpizza

- Dette er en helt ny kvalitetspizza.

PIZZABAKERIET blir nå lansert i NorgesGruppen sine butikker.
Publisert

Meny, Colosseum Oslo (SIDE2): Fredag ble et nytt pizzamerke lansert her i Norge; Pizzabakeriet.

Introduksjonen av den nye pizzaen er et samarbeid mellom Orkla Foods Norge og NorgesGruppen.

Spesiell meltype

- Lanseringen av Pizzabakeriet representerer et reelt kvalitetsløft innen fryst pizza. En sprø og luftig bunn i kombinasjon med nye toppinger, tror vi vil løfte kvalitetsoppfattelsen og få flere av våre kunder til å kjøpe fryst pizza, sier Christine Hundsnes, kategorisjef i NorgesGruppen.

Fakta om pizza i Norge

- Totalt selges det i snitt 120.000 frossenpizzaer hver dag.

- En gjennomsnittlig normann spiser i snitt 8,5 frossenpizzaer i året - noe som gjør det til den meste spise middagsretten i Norge.
Årlig utgjør dette 43 millioner frossenpizza og det siste året økte dette antallet med en halv million pizza.

- Frossenpizza har en total årlig omsetning på nesten 2 milliarder kroner.

Paul Jordahl, administrerende direktør i Orkla Foods Norge sier at de har stor tro på det nye pizzaproduktet.

- Dette er en helt ny kvalitetspizza og selvfølgelig tror vi at dette kommer til å bli en suksess, sier Jordahl.

Hva er det som er så spesielt med denne pizzaen?

 - Det viktigste for forbrukeren er at det er god smak. Videre er selvfølgelig både bunn og pizzatoppingen viktig, og her føler vi at vi virkelig har truffet spikeren på hodet, skryter direktøren i Orkla Foods. 

- Dette er Norges første fryste pizza som er bakt på Tipo 0-mel, noe som bidrar til en luftig og sprø bunn da melet binder mer væske og bygger sterkere glutennettverk slik at deigen ikke spriker og blir tørr når den stekes, forklarer Marius Niva, kokk i Orkla Food Norge.

- I tillegg er den bakt med surdeig og har lang hevetid. Tomatsausen er laget med kun knuste tomater og krydder.

SAMARBEID: Rune Spikseth, kategoridirektør i Innkjøp i NorgesGruppen og Paul Jordahl, administrerende direktør i Orkla Food Norge.

Populært med pizza

Christine Hundsnes sier at pizza er middagsrett nummer 1 på bordet for nordmenn og at vi velger frossenpizza fordi det er et enkelt og lettvint middagsalternativ i en hektisk hverdag.

Mange forbrukere klager over at matvareprodusentene ikke tilbyr nok sunn mat. Er det matvareprodusentenes ansvar at forbrukerne spiser sunt?

- Vi må tilby det forbrukerne det de vil ha og vi tilbyr produkter i flere kategorier. Vi jobber kontinuerlig med sunnhet og forbrukerne skal ha en valgmulighet. Vi ønsker å tilby flere valgmuligheter når man for eksempel skal kose seg med en pizza. Da ser vi at det er viktig med kvalitet og smak, og selvfølgelig at man velger en pizza man synes smaker godt.

Kan denne nye pizzavarianten slå Grandiosas popularitet?

- Det skal godt gjøres å slå Grandiosa. Den står ganske sterkt. Men vi ser at pizza er en kategori hvor folk vil ha utvikling, og det ser vi også når det gjelder Grandiosa, forklarer Paul Jordahl.

PIZZABAKERIET kommer i fire varianter; spekeskinke og mozzarella, mozzarella og basilikum, chorizo og mozzarella og 3 oster (blåmuggost, mozzarella og italiensk parmesan).
Ble du engasjert av denne saken? Lik oss på Facebook for å bli tipset om flere lignende saker!