Over og ut for norske FHM

Så var det ti år lange eventyret over.

Publisert

Det norske mannemagasinet FHM legges ned. Det siste nummeret skal slippes i august.

Sjefredaktør Martin Thronsen i FHM bekrefter overfor Side3 at magasinet avvikles.

- Vel, det er trist for oss som jobber her, og det er trist for leserne våre, som det fortsatt er mange av. Men vi har hatt et langt og godt liv i våre ti år. Omtrent som et gjennomsnittlig hundeliv, og det passer vel bra som de løsbikkjene vi er, sier Thronsen.

Thronsen forklarer at et sviktende annonsemarked, fallende opplag og utfordringer med tilveksten av nye lesere er noen av årsakene til at kroken nå settes på døra.

De ansatte skal ha fått beskjed om nedleggelsen i midten av mai.

Bladet ble startet opp i 2004 i Norge og har siden kommet ut en gang i måneden. Det første nummeret hadde Aylar som forsidepike, noe som de gang ga bladet en voldsom start.

I Storbritannia, hvor det hele startet, har magasinet blitt utgitt siden 1985 som "For Him Magazine" og siden fra 1994 som FHM.

Det er Bonnier Media som står bak den norske utgaven av FHM. I tillegg til papirutgaven har det også blitt utgitt ukentlige iPad-utgaver av det norske magasinet.

I februar la Mediebedriftenes Landsforening (MBL) frem opplags- og lesertall for norske aviser og magasin. Totalt ble det kjøpt 62 millioner blader og magasin i Norge i 2013, og nesten fire av ti skal lese et magasin hver dag.

MBL oppga at FHM gikk ned i opplag fra 34.000 til 26.000. Magasinet skal i snitt hatt 170.000 netto lesere i 2013, en nedgang fra 174.000 i 2012.

Fotograf Rolf-Ørjan Høgset, som har fotografert utallige modeller for magasinet, forteller at det er synd magasinet nå legger inn årene.

- Det som er interessant med FHM-historien er at leserne ikke har sviktet. Det er annonsørene som har sviktet. For mange andre er derimot lesersvikten større enn den har vært for FHM, noe som for min del er en fin bekreftelse på at FHM har vært et godt produkt