Oslo kommune skal kjøpe 1000 elbiler

Enorm elbilsatsing i hovedstaden.

Publisert

Oslo kommune har et betydelig problem med forurensning på vinteren, og jobber til dels hardt for å legge til rette for bruk av elbiler gjennom gratis parkeringsplasser og gratis lading på en lang rekke steder.

Og nå følger de opp med satse stort på innkjøp av elbiler til kommunens daglige bruk. De har nå inngått en rammeavtale med biladministrasjons- og leasingfirmaet Leaseplan om å bytte ut stort sett hele bilparken til kommunen med elbiler.

- Kommunen har et sted mellom 1000 og 1100 biler innenfor 3,5 tonn, og stort sett alt skal over på elbil. Bilene skal eies av kommunen, men administreres av oss, sier markedsdirektør Marius Paus i Leaseplan til NA24.

Oslo kommune har et nullutslippsmål innen 2015 og denne avtalen skal sørge for at de skal nærme seg det målet.

- De aller fleste biler under 3,5 tonn kan byttes til elektriske. Hjemmetjenesten er jo det store området. De trenger ikke så store biler og kjører ikke heller lange avstander, og elbiler fyller derfor deres behov på en utmerket måte, sier seniorkonsulent Espen Skistad i Utviklings- og kompetanseetaten.

Kommunen skal i utgangspunktet satse på tre modeller: Mitsubishi i-MiEV, Nissan Leaf og Peugeot Partner Electric som varebil.

- Vi er ikke helt sikre på hva det vil gå mest av ennå, men det er naturlig å se for seg at Mitsubishien vil stå for en stor del av flåten, sier Paus.

Paus har tidligere uttalt til Nettavisen at de har vært litt skeptiske til elbiler grunnet batterilevetiden, og at Leaseplan derfor ikke har vært veldig glad i leasingperioder som overstiger tre år på elbiler med frykt for restverdien. Med den nye avtalen er det derimot kommunen som eier bilene, men Leaseplan står for flåteadministrasjonen.

Les også: Frykter elbiler kan bli verdiløse

- Vi er strålende fornøyd med dette, og det er jo mye læring i dette for oss også, sier Paus.

Utskiftingen skal foregå over tid, men ifølge Paus vil de første bestillingene på biler legges inn innen kort tid.