Nesten umulig å stoppe telefonsjikane
Mobiloperatørene vil ikke prioritere å hjelpe folk i samme situasjon som Simen.

Tirsdag kunne vi fortelle historien til Simen Miliam Berglund (20) fra Telemark som i to år har blitt plaget av en kvinne som til alle døgnets tider ringer ham opp.
- Nå er jeg lei. Ringingen har gått i perioder. Noen ganger ringer hun flere ganger om dagen, en gang ringte hun hele 12 ganger, sa Berglund til TA.no.
Politiet kan ikke gjøre noe med saken, og han vurderer nå å skaffe seg enten nytt telefonnummer eller en ny telefon som kan blokkere enkeltnumre. Dette er mulig med Android-baserte mobiler, men ikke med iPhone.
Les også: Oppringt dag og natt i to år
Et problem mange møter
Men denne problemstillingen er på ingen måte ny - og gjelder flere enn 20-åringen. Nettavisen kunne for to år siden fortelle om flere personer som slet med svært plagsom atferd på mobilen. Erfaringene var den gang lik som Berglunds opplevelse: Politiet kunne ikke gjøre noe.
(artikkelen fortsetter under bildet)

Etter at saken om Berglund ble publisert, har Nettavisen fått svært mange tilbakemeldinger om personer som har vært i lignende situasjoner.
Les også: Hvem står bak alle de anonyme oppringningene?
«Har hatt samme problem med et menneske fra [fjernet]. Sendte en sms sist hun ringte med at hun vil bli anmeldt om hun ikke nå stopper. Grrrr», skriver Tone Lise.
«Har selv hatt plagsomme telefonoppringninger i perioder. Jeg har annmeldt!! Han siste som plaget meg, hadde gjort dette med flere og skulle i retten for det. Klart det går ann å gjøre noe med det, hvis politiet vil????!!!!»
«Jeg slet med dette i nesten 15 år og det var ikke bare 12 oppringinger,men ca 100 sms og 100 oppringinger iløpet av et døgn.Det var alt fra "I love you" til at jeg kunne råtne i hælvete.Politiet ba meg også skifte til hemmelig nummer.Men jeg sa til dem at sånn er det ikke,"Det er hun som skal slutte å ringe".Etter de 2 første anmeldelsene ble hun bøtlagt med 5.000.- kr hver gang og da kunne det være rolig opptil et halvt år.», skriver Finn.
Flere kommer med klar oppfordring om å kjøpe en telefon der en kan sperre for enkeltnummer, men det er det dessverre langt fra alle telefoner som kan.
«Mobilselskapet burde kunne hjelpe til med å blokkere et nummer når det er så ille», sier Thomas.
Operatøren slipper plikten sin
I 2010 kunne Nettavisen fortelle at mobiloperatører faktisk har plikt til å tilby en tjeneste som gjør det mulig å blokkere for anrop, primært anrop fra skjult nummer. Dette er tilgjengelig på fasttelefon, men en dispensasjon fra Post- og teletilsynet, som ble fornyet ved nyttår, gjør at operatørene slipper å innføre noe slike sperrefunksjoner.

- Det vil kreve store omlegginger av systemene, og med tanke på at en kan velge å ikke ta telefonen når en ser det er skjulte anrop, så har ikke dette vært prioritert, sa Netcoms kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus til Nettavisen den gang.
Siden den gang har ingenting skjedd, og det blir ikke enklere når en vet hvilket nummer som ringer.
Telenor har på sin side i flere år tilbudt et såkalt «Mobbefilter» der en kan blokkere tekstmeldinger fra enkeltnummer, men systemet fungerer ikke for oppringninger. Både Telenor og NetCom har derimot svært avansert funksjonalitet i sine nett for å styre oppringninger, men ingen av disse kan brukes for å blokkere enkelttelefonnummer.
- Er ikke vurdert
Side 2 har dermed spurt både NetCom og Telenor om hvorfor dette ikke er mulig.
- Jeg har sjekket opp dette nå, og det er ikke vurdert å gjøre noe på denne typen tjenester. Det er har diskutert er å gjøre noe med terminalleverandørene, men det er primært deres oppgave, sier informasjonssjef Per Arild Meling i Telenor til Side 2.

- Men dere har altså et system for å stoppe tekstmeldinger. Hvorfor har dere ikke gjort noe på oppringninger?
- Dette er ikke en tjeneste som vi har vurdert å legge inn, men jeg ser godt poenget med å kunne legge inn filtre på dette selv, og jeg skal ikke avvise at dette kan komme i fremtiden, avslutter Meling.
- Kan gjøres med Android
Heller ikke NetCom har noen umiddelbar planer om noe lignende.
- Det har ikke skjedd noen stor utvikling på dette siden vi snakket om dette sist. Det har ikke blitt prioritert å legge inn slik funksjonalitet i nettet, noe som ville vært en svært stor jobb, sier Netcoms Øyvind Vederhus.
Han legger til at dette ikke nødvendigvis er helt svart-hvitt heller.
- En vurdering som operatørene må ta, er jo også om dette muliggjør mobbing i form av utestenging, og det ville vært avveininger vi måtte ta om funksjonaliteten var tilgjengelig, sier Vederhus.
- Nå er det ikke slik at vi ser på sjikane som problemfritt, men som nettfunksjonalitet er det komplisert. Når det er sagt, så kan de med Android-telefoner gjøre dette selv. Der kan du selv legge inn numrene du vil blokkere, avslutter han.