Neddynket i blod i 17 minusgrader

Vegard Hoel hadde ikke enkle dager på jobb.

ZOMBIER: Vegard Hoel må igjen flykte fra nazizombier.
Publisert

(SIDE2:) «Død Snø 2» har premiere i kveld. Som sist, spilles hovedrollen Martin av Vegard Hoel. Det er fem år siden han sist rømte fra nazizombier.

- Jeg hadde glemt hvor klissete blodet var. Man glemmer jo så fort, og husker bare de positive tingene. Når jeg ble neddynket i blod i 17 minusgrader, var det heavy, sier han til Side2.

Blodet hadde imidlertid en fordel.

- Det var kaldt der, så blodet ble litt isolerende, sier han.

BLODIG: Vegard Hoel ble dynket i mye blod.

Sminket armen hver dag

Det var ikke bare blodet som skulle påføres hver dag. Martin får sydd på en zombiearm, så Hoels arm måtte sminkes hver dag.

- Jeg møtte opp klokka fire for å sminke armen, og satt der til 6-7-tida. Så begynte vi å filme 8-9, og var ferdig 20. Så måtte sminken fjernes, og jeg var hjemme klokka 22 – og måtte være klar igjen klokka fire, forteller han.

Men det var ikke han som hadde de lengste dagene på settet.

- Forberedelsene til dagens opptak begynte klokka to om natta. Effektmakerne gjorde en formidabel jobb, de døgna nesten, sier han.

- En guttedrøm å dælje løs

I den nye filmen får han være mer voldelig enn han var i den første.

- I forrige film var det mer sniking. Nå er det mer action. Martin går gradvis fra å være redd og underdanig til å bli en drapsmaskin. Det er en guttedrøm å dælje løs og tøffe seg, smiler han.

Filmen inneholder flere spektakulære drap, og Martin får utføre flere av dem.

- Det kjekkeste å gjøre, var da jeg hev en dame oppå en bil. Det var et stort rigg for å få det til. Du føler deg ganske tøff når du slenger noen flere meter opp i lufta. Det kilte på rett plass for gutten i meg, sier han.

Død Snø 2 har premiere i kveld.

Se traileren her (OBS: Traileren har 15-årsgrense)