Neddynket i blod i 17 minusgrader
Vegard Hoel hadde ikke enkle dager på jobb.
(SIDE2:) «Død Snø 2» har premiere i kveld. Som sist, spilles hovedrollen Martin av Vegard Hoel. Det er fem år siden han sist rømte fra nazizombier.
- Jeg hadde glemt hvor klissete blodet var. Man glemmer jo så fort, og husker bare de positive tingene. Når jeg ble neddynket i blod i 17 minusgrader, var det heavy, sier han til Side2.
Blodet hadde imidlertid en fordel.
- Det var kaldt der, så blodet ble litt isolerende, sier han.
Sminket armen hver dag
Det var ikke bare blodet som skulle påføres hver dag. Martin får sydd på en zombiearm, så Hoels arm måtte sminkes hver dag.
- Jeg møtte opp klokka fire for å sminke armen, og satt der til 6-7-tida. Så begynte vi å filme 8-9, og var ferdig 20. Så måtte sminken fjernes, og jeg var hjemme klokka 22 – og måtte være klar igjen klokka fire, forteller han.
Men det var ikke han som hadde de lengste dagene på settet.
- Forberedelsene til dagens opptak begynte klokka to om natta. Effektmakerne gjorde en formidabel jobb, de døgna nesten, sier han.
- En guttedrøm å dælje løs
I den nye filmen får han være mer voldelig enn han var i den første.
- I forrige film var det mer sniking. Nå er det mer action. Martin går gradvis fra å være redd og underdanig til å bli en drapsmaskin. Det er en guttedrøm å dælje løs og tøffe seg, smiler han.
Filmen inneholder flere spektakulære drap, og Martin får utføre flere av dem.
- Det kjekkeste å gjøre, var da jeg hev en dame oppå en bil. Det var et stort rigg for å få det til. Du føler deg ganske tøff når du slenger noen flere meter opp i lufta. Det kilte på rett plass for gutten i meg, sier han.
Død Snø 2 har premiere i kveld.