Nakne for en god sak
Tolv norske kvinner kaster klærne i ny kalender.

Året nærmer seg slutten og når regnskapet for livet i 2014 skal gjøres opp, er det nok mange som åpner pengepungen mer velvillig enn i tidligere måneder.
Og i den givende ånd som hersker fram mot jul, er det nok av gode saker en kan lette samvittigheten over å bruke flerfoldige tusen kroner på mer eller mindre viktige julegaver med.
Én av disse er en ny årskalender med tolv nakne, norske kvinner.
Initiativet kalles "Mot i brystet" og for hver kalender som blir solgt går hundre kroner til Brystkreftforeningen.
Bak prosjektet står det to ildsjeler i det nyoppstartede firmaet U2pia på Otta. Alle kvinnene som stiller opp i kalenderen er også fra det lille tettstedet i Sel kommune i Oppland.

Nok av nakne damer som ville stille opp
Med drøyt 1600 innbyggere kunne en kanskje tro at det var utfordrende å overtale damene til å stille opp nakne, men det var tvert om.
- Det var overraskende lett å få kvinnene til å stille opp. Straks vi hadde landet ideen, sendte vi e-poster rundt til damer vi trodde kunne være aktuelle og dette endte med kun to "nei takk". Vi hadde booket inn tolv damer i løpet av timer, forteller Adelheid Walsh i U2pia til Side3.
- De fleste i området kjenner til arbeidet vårt og visste dermed at dette ikke kom til å bli en klisjé-kalender med full fokus på nakenheten, men heller en kreativ og smakfull produksjon bestående av kombinasjonen av kroppsmaling, fotografi og tematikk i redigerings og design-arbeidet. En veldedighetskalender med en kunstnerisk vri. At inntektene går til Brystkreftforeningen har nok også vært en avgjørende faktor til at alle disse sporty kvinnene valgte å stille opp, sier hun.

Naturlig naken
Ideen til prosjektet kom under en krativ fotoseanse hvor duoen hadde leid inn en make up-artist. Derfra var ikke veien lang til kombinasjonen kroppsmaling, fotografi og design pakket inn i en veldedig pakke. At kvinnene er nakne, forteller Adelheid er helt naturlig i et prosjekt som dette.
- Ja, det er jo en naturlig ting i og med at vi ønsker fokus på kvinnebrystet i denne sammenheng. Ved å ha nakne damer og male dem med kroppsmaling før fotografering og tematisering i designet syntes vi var en flott sammensetting av kreativitet. Med dette som gjennomgående tema for kalenderen, fikk vi fritt utfoldet oss akkurat slik vi ville.
Nå håper duoen at kalenderen vil bli en suksess. De forteller at interessen for prosjektet har vært stor, spesielt etter at de lanserte nettsiden motibrystet.com.
I første omgang trykkes det opp 2000 kalendere som skal selges for 250 kroner stykket. Dermed håper damene at de kan overrekke 200.000 kroner til brystkreftforeningen.
- Vi har fått kun positive tilbakemeldinger. Forhåpentligvis må vi etterbestille flere slik at vi kan støtte Brystkreftforeningen med enda mer midler, sier Adelheid.
Vinn-vinn for mannen
November har på sett og vis blitt "mannens måned" gjennom Movember og fokus på prostatakreft. "Mot i brystet"-damene tror likevel ikke de stjeler rampelyset.
-Ja, november er mannens måned og vi prøver på ingen måte å stjele noe rampelys med dette. Det er derfor november-måneden fikk bartetema, dette gir jo prostata-kreft også litt blest og rampelys om du vil. En vinn-vinn situasjon. Kanskje tar vi prostatakreft til neste år og da kan jo november-mannen få pupper, sier Adelheid lattermildt.
Du kan se flere bilder og lese mer om kalenderen på nettsiden motibrystet.com.
Her er noen av bildene fra kalenderen:



