- Nå er Norge det ledende filmlandet i Norden

«Svenskjævel»-regissør Ronnie Sandahl mener norsk film er nyskapende og spennende.

Bianca Kronlöf og Ronnie Sandahl.
Publisert

MAJORSTUEN (SIDE2): Denne helgen har filmen «Svenskjævel» premiere. Her møter vi en svensk arbeidsinnvandrer i Oslo. Hun møter flere fordommer i det norske samfunnet, men treffer også en eldre mann som vekker følelser i henne.

Sterkt forhold til norsk film

Vi har møtt regissør Ronnie Sandahl og hovedrolleinnehaver Bianca Kronlöf. Og vi lurte på hva slags forhold de to svenskene har til norsk film.

Sandahl har mye positivt å si:

- Jeg har et sterkt forhold til norsk film. Det begynte med «Reprise». Jeg var en 22 år gammel forfatterdebutant selv da jeg så den, akkurat som hovedpersonen i filmen, og jeg ble veldig tatt av den, forteller han.

- Etterpå har jeg fulgt Joachim Trier og Eskil Vogt. Jeg har sett mye av Erik Poppe. Dere har en veldig spennende generasjon med sterke stemmer, mener han.

Liker du å lese om film? Lik oss på Facebook, så får du mye mer!

Vil gjøre som i Norge

Han gir både politikerne og filmbransjen æren for dette.

- Filmpolitikken og den voksende selvtilliten har gjort at modigere regissører kommer til orde. Så blir det spennende å se hvilken retning filmpolitikken tar med ny regjering, sier han.

Ifølge Sandahl er han ikke den eneste svensken som er opptatt av norsk film.

- Det som er morsomt, er at i Sverige for 10-15 år siden, så ville alle lage film slik som i Danmark. Nå snakker alle om at de vil gjøre som i Norge. Nå er Norge det ledende filmlandet i Norden, sier han.

Ikke sett så mange filmer

Kronlöf har ikke et like sterkt forhold til norsk film.

- Jeg er typisk for min generasjon, som ikke har sett så mange norske filmer. Jeg har sett en film om tre kvinner med flere års mellomrom, en feministisk film, men jeg husker ikke hva den heter, sier hun. (Vi gjetter at hun mener «Hustruer», journ. anm.).

Hun trekker fram stjerneskuddet Mariken Halle, som regisserte hennes debutfilm «Kanske i morgon», som en lovende stemme i norsk film.

Nyskapende

Sandahl har ikke sett noen av de kritiserte og nærmest «forhatte» norske filmene fra 1970- og 1980-tallet.

- Jeg har ikke sett noen av dem, og det er kanskje bra. Folk som er eldre enn meg har hatt et forhold til norsk film som en vits. Jeg føler det ikke sånn. Det er ikke sånn mer. Norge regissører er nyskapende og har selvtillit. Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg vil jobbe videre i Norge eller Sverige i fremtiden, sier Sandahl.

- Filmen er ikke et debattinnlegg

«Svenskjævel» har skapt mye debatt om svensk arbeidsinnvandring. Sandahl snakket med oss om dette da vi møtte ham i januar.

- Det er ikke kritikk av Norge, men en skildring av en maktbalanse i forandring. Det er et varmt bilde av norsk middelklasse. Men den fremgangsrike middelklassen kan trenge en svensk partypooper, sa han.

Både norske og svenske medier har brukt filmen som eksempel når de tar opp debatten om svenske ungdommers forhold til Norge. Sandahl påpeker at han ikke har ment å kritisere.

- Filmen er ikke et debattinnlegg, men en skildring av hvordan det er, sier han.

Henrik Rafaelsen og Bianca Kronlöf.

Ville ha spennende roller

Han påpeker at filmen ikke først og fremst handler om forholdet mellom Norge og Sverige, og at det heller ikke var hans mål:

- Jeg ville jobbe med alt jeg har irritert meg over i andre filmer. For eksempel hvordan man portretterer kvinner. Ofte har filmer kjedelige kvinneroller. Nå bestemte jeg meg for at jeg skulle gjøre det jeg ville, gjøre ting man aldri ser på film, sier han.

Derfor har han tatt opp temaer og laget scener som er sjeldne i filmsammenheng.

- Man ser aldri en mann stå umotivert naken i 20 sekunder. Her ser du det. Man ser aldri kvinner som er helt delaktige i en sexscene. Her ser du det, sier han.

Menneskelig hovedperson

Kronlöf er enig i at filmen byr på sterke kvinneroller.

- Vanligvis har en film én hovedrolle, som er en mann. De andre rollene er lite spennende. Sånn er det ikke her. Man har sympati med alle rollene, og alle rollene er troverdige. Den kvinnelige hovedrollen viser flere sider. Ofte er kvinneroller endimensjonale. Hvis hun er sint, er hun bare sint. Dino har flere menneskelige sider, sier hun.

Henrik Rafaelsen.

- Henrik Rafaelsen er Norges beste skuespiller

Hun trekker deretter fram den mannlige karakteren Steffen, spilt av Henrik Rafaelsen. Han er også en uvanlig karakter.

- En mann som tar impulser fra en kvinne, er uvanlig. Jeg sammenligner det med å finne en tusenlapp midt i hovedgaten i en storby når det blåser ... Henrik Rafaelsen spiller rollen fantastisk, sier hun.

Sandahl henger seg på skrytet:

- Jeg prøvde mange norske skuespillere for rollen og kan påstå at Henrik Rafaelsen er Norges beste skuespiller, sier han.

Ser ting utenfra

Vi møtte Rafaelsen før premieren av TV-serien «Frikjent» for noen uker siden. Da fortalte han at det var spennende å jobbe med «Svenskjævel».

- Det er gøy at det kommer en som ser ting litt utenfra, sa Rafaelsen.

Screen9na04