USA taper 76 milliarder

USA går glipp av enorme summer på grunn av piratkopiert musikk.

Publisert

(SIDE2): En ny analyse sluppet av Institute for Policy Innovation (IPI) anslår at piratkopiert musikk har kostet USA 76 milliarder kroner.

Les også:Piratkopiert musikk – forsyn deg her

IPI hevder at undersøkelsen er den første i sitt slag og forklarer at den ikke bare ser på platebransjen som sådan, men på hele USAs økonomi.

Trussel
Studiet forteller også at 71.060 mister jobbene årlig sine takket være piratvirksomhet. Kun 26.860 av disse er knyttet direkte til musikkindustrien.

- Politikerne må innse trusselen fra piratvirksomhet og erkjenne at åndsverksprodukter, slik som musikkopptak, er den amerikanske økonomiens viktigste drivkrefter, ansvarlig for nærmere 40 prosent av den økonomiske veksten og nærmere 60 prosent av veksten i eksporten, melder IPI i en uttalelse, ifølge The Hollywood Reporter.