Trøtt new rave

Klaxons var litt ute av fokus på Hovefestivalen.

Publisert

Klaxons
Hovefestivalen
Teltscenen

De har på egen hånd fått britiske musikkjournalister til å gå av hengslene etter å ha plantet et konstruert genrebegrep som de nevnte journalister kunne solgt morra si for å ha vært først ute med. Det sammensatte «New Rave» kunne imidlertid ikke vært en mer misvisende betegnelse på de purunge London-gutta.

De har riktignok gitt oss et av de seneste årenes mest dansbare indierock-album med debuten «Myths of the Near Future» fra tidligere i år, men det handler for det meste om skitten punkrock når Klaxons herjer en scene.

Og i løpet av de seks første minuttene i teltscenen på Hove får vi tre skikkelige rett-i-tryne-låter i beste medrivende ny-punk-stil. Det lover godt. Festivalfolket har riktignok glemt neonpinnene hjemme, men det herjes der framme fra første akkord.

Så rundt 12 minutter ut i settet får gitaristen problemer med en forsterker, og vi blir stående og vente en stund sporadisk oppmuntret av kommentarer om at det er kult å komme til Norge og sånn.

Og når det deretter starter igjen, blir det plutselig litt tamt og trøtt. Lyden i teltscenen er heller ikke all verden, ikke engang når man står der det normalt skal være best forhold – like foran miksepulten.

Ikke er de særlig fokusert heller der vokalisten/bassisten ikke har fått med seg at det er tirsdag. Men bevares. Spagettisurf-rytmer og ompa ompa blandet med godt referert punkrock funker tidvis bra det, men jeg innbiller meg at Klaxons har hatt våknere øyeblikk enn på Hovefestivalen tirsdag.