Større enn hip-hop
Biggie er iallefall bedre enn de fleste, selv 12 år etter sin død.
Soundtrack
Notorious
Bad Boy/Atlantic/Warner
Filmen om livet til The Notorious B.I.G. blir ikke like populær som «8 Mile». Den fyldige rapperens historie, en ung Brooklyn-gutt som går fra å være småkriminell til å bli hip-hop-stjerne via P. Diddy, er ikke like sensasjonell som den hvite Detroit-guttens eventyr. Selv om B.I.G. blir skutt og drept i 1997, 24 år gammel.
Men Biggie Smalls, som han «egentlig» heter, er likevel en av raphistoriens virkelige godgutter, og soundtracket til «Notorious» er redelig påminnelse om Christopher Wallaces korte, imponerende karriere.
Platen er for det meste satt sammen av eldre låter tidligere utgitt, og disse blir høydepunktene. Nesten ikoniske gatesvisker som «Warning», med sine harde bass og trommer og iskalde, vittige gangstertekst, og bråkjekke, DJ Premier-produserte «Kick In The Door», høres pussig nok like bra ut i 2009 som på 90-tallet.
«Hypnotize», som også ble en norsk radiofavoritt, er ubestridelig. Old-school-hyllesten «Juicy» er enkel og ypperlig.
Det var ikke bare den tekniske rapstilen til Biggie som satte ham over de fleste. Måten han klarte å kombinere de røffe, «troverdige» delene med humor og lettbeint jenteprat og hits, er både unik og underholdende.
«Brooklyn Go Hard» med Jay-Z og Santogold (begge fra BK), laget av Kanye og «Letter To B.I.G.» med hans venn Jadakiss og ekskone Faith Evans, er de eneste nye låtene. Begge er verdige. Begge er definitivt bedre enn vanlige soundtrackbidrag.
«One More Chance»-versjonen med Biggie og Faiths 13 år sønn CJ Wallace, sporet med filmmusikkomponist Danny Elfman og de tre gamle demoene er noe Diddy har slengt på som fyll, men de spesielt interesserte kan syns det er stas.
Selv om «Notorious»-soundtracket ikke er en gjennomtenkt genistrek, er det umulig å gå feil med så mye Biggie Smalls. Vi savner tjukken. Det gjør også Eminem. Håper filmen er bra nok.