Pubertal midtlivskrise

Weezer blir bare barnsligere med åra.

Publisert

Weezer
Raditude
Interscope/Universal

(SIDE2): Rundt midten av 90-tallet leverte Rivers Cuomo og hans Weezer fantastiske powerpoplåter som «Buddy Holly» og «My Name Is Jonas» på rekke og rad. Spesielt det selvtitulerte debutalbumet og oppfølgeren «Pinkerton» står som påler den dag i dag.

Dessverre er det dog ikke alle band som eldes med stil, noe «Raditude» er et soleklart eksempel på.

Hør bare på sanger som «The Girl Got Hot», som (du gjettet det) omhandler en grå mus og hennes forvandling til sexbombe. Det er kanskje en låt som er skreddersydd for den neste generasjonen av amerikanske college/sex-komedier, men sammenligner du dette med Weezer på sitt beste blir det bare pinlig banalt.

De har til og med hentet inn USAs hotteste rapper om dagen i Lil Wayne, som gjesterapper på «Don't Stop Partying». Sammen med Janet Jacksons mangeårige kjæreste Jermaine Dupris, har Cuomo snekret sammen en ganske dyster partylåt som mikser Weezers nerderock og mer urbane dansegulv-triks på en ganske så uheldig måte.

Bittersøte «Put Me Back Together» er blant lyspunktene, sammen med den litt overdrevent indiskpregede «Love Is The Answer» og den store, deilig dumme rockeren «Let It All Hang Out».

Men selv om «Raditude» gjør det tydelig at et eksperimenterende og frilynt Weezer har det gøy om dagen, var det morsommere for oss lyttere da de tok seg selv og bandet sitt hakket mer seriøst.